John Deacon

Prata om olika basister, kända som okända
Roden
Medlem

John Deacon

Inlägg av Roden »

Överraskande att inte John Deacon(Queen) har fått sin egen tråd här! (sökte i forumet, hitta inget relevant)

Basisten som jag lyssnat på 247 :shock: den senaste veckorna. och fått up syn hur "riktig" bas spelas (aldrig överdrivet flashigt, utan att bara spela grundtoner)

Favorit basgångarna är generellt det han spelar tillsammans med Freddies vänster hand på typ "play the game" "Save me"
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PRzKFQhansI[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DRA0gTcPaio[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2rYx3ttCGpo[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=i37DZugBfX0[/youtube]
(svårt att välja klipp ...)
John Deacon: Bra eller Anus? : :wink:
Senast redigerad av Roden den tor 18 feb 2010, 14:22, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Deacon = lysande!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

Liten skrev:Deacon = lysande!
+ på det.
Tompa
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Underbar snubbe!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

F**king brilliant!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Han hade sin grej på g...
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Mitt första musikminne är Queen Greatest Hits 1 på repeat i vardagsrummet när jag, sex år gammal, precis lärt mig sätta på stereon. Jag kan 'sjunga' alla solon från den skivan, kommer ihåg allt not för not.. Jag älskar Queen och ville vara John Deacon när jag var liten.

Deacon är kung.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Jag var ett stort Queen-fan när jag gick på högstadiet, men numer har jag svårt att lyssna på annat än de första fyra, fem plattorna. Men, jag såg en Queen-dokumentär för några veckor sedan, och slogs då igen just av hur bra John Deacon spelade genom bandets hela karriär. Alltid smakfullt, och ofta perfekt för låten.

Gillar också att han verkar ha stor integritet, i det att han inte ställer upp i de inkarnationer av Queen som turnerat och spelat in (förfärliga) skivor på senare år.
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Deacon e grym. Synd att han är så förbannat tråkig att glo på bara....

:paper:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fantastisk basist.
Användarvisningsbild
richieroyale
Medlem+

Inlägg av richieroyale »

Fan vad roligt att John Deacon äntligen får lite cred, det hör man väldigt sällan.

En låt där jag alltid älskat hans basgångar på är The show must go on, i synnerhet i verserna. Så enkelt men ändå genialiskt!
http://www.myspace.com/xpointenemy

Fender Japan Jazz
EBS Classic 450
EBS Classic line 8x10
Gäst

Inlägg av Gäst »

Han har någon sorts feeling som är svår att beskriva. Han spelar... vackert.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

richieroyale skrev:Fan vad roligt att John Deacon äntligen får lite cred, det hör man väldigt sällan.
Om man vill kan man överdosera John Deacon-cred här: http://www.deaky.com/indexE.html ;)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Deacon är skitbra och den perfekta basisten i sammanhanget Queen, han spelar så exakt och avmätt och med små utflykter för att göra basgången intressant och smycka ut låten men utan att tappa fokus på att lägga grunden. Men alla i Queen var ruskigt begåvade, ett av de bästa band som funnits.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Lyssnar just nu på "it's a kind of magic" och jäklars vad bra han lirar, hela tiden! Som MatsD säger är det helt rätt för låten och bandet.

Hylla Deaky!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

Han är nog den enda killen i världen som både kan vara världskänd rockstjärna, miljardär och samtidigt kunna gå ner och köpa mjölk på hörnet utan att bli igenkänd. Sen är han grym basist också! Har för mig att Freddie beskrev att när de spelade in You're my best friend så luftade han tankar om att kontra skulle låta bra (Deacon är ju knappast känd som kontrabasist?). Sagt och gjort, efter lunchrasten kommer John tillbaka med en dylik och spelar in resten av låten med den.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Stratoknaster skrev:Han är nog den enda killen i världen som både kan vara världskänd rockstjärna, miljardär och samtidigt kunna gå ner och köpa mjölk på hörnet utan att bli igenkänd. Sen är han grym basist också! Har för mig att Freddie beskrev att när de spelade in You're my best friend så luftade han tankar om att kontra skulle låta bra (Deacon är ju knappast känd som kontrabasist?). Sagt och gjort, efter lunchrasten kommer John tillbaka med en dylik och spelar in resten av låten med den.
Kontran på You're my best friend låter misstänkt likt en P-bas men å andra sidan så låter P-basen väldigt mycket kontra på 39! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Bachbarian
Medlem+

Inlägg av Bachbarian »

Klopper skrev:
Stratoknaster skrev:Han är nog den enda killen i världen som både kan vara världskänd rockstjärna, miljardär och samtidigt kunna gå ner och köpa mjölk på hörnet utan att bli igenkänd. Sen är han grym basist också! Har för mig att Freddie beskrev att när de spelade in You're my best friend så luftade han tankar om att kontra skulle låta bra (Deacon är ju knappast känd som kontrabasist?). Sagt och gjort, efter lunchrasten kommer John tillbaka med en dylik och spelar in resten av låten med den.
Kontran på You're my best friend låter misstänkt likt en P-bas men å andra sidan så låter P-basen väldigt mycket kontra på 39! :wink:
Kan ha varit någon annan låt med, Brian May påstod det i nån gammal FUZZ iallafall 8)
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Han var begränsad, men rätt för bandet antar jag. :paper:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Perennial skrev:Han var begränsad, men rätt för bandet antar jag. :paper:
Exakt. Han borde spelat skitsnabba fusionräkor och slappa som en galning.
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Johannes skrev:

ÖÖöhhh...Har jag sagt något om det?

När man som basist gör något som vemsomhelst kan göra, så kan man väl inte klassas som betydelsefull. Den här snubben råkade hamna i samma band som Freddy Mercury. Bra för han. Och, ja det är väl allt...Till och med Duff i Guns var mer intressant och kreativ.

Ursäkta mig för att inte dyrka dina "Idoler".

(Och inte spela en Fender och inte vistas på Kvarnen och inte vara "lätt o lagom" för den delen...)
Senast redigerad av Gäst- den tis 09 nov 2010, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Perennial skrev:
Johannes skrev:

ÖÖöhhh...Har jag sagt något om det? Men begränsad var han...Som fan.

Vilka "idoler" ni har.... :hmm:
Måste vara trist att inte kunna uppskatta en basist som spelar med sådan fantastisk feeling som Deacon. Egen stil, grymt sound och smakfull som få. Hatten av.
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Johannes skrev:
Perennial skrev:
Johannes skrev:

ÖÖöhhh...Har jag sagt något om det? Men begränsad var han...Som fan.

Vilka "idoler" ni har.... :hmm:
Måste vara trist att inte kunna uppskatta en basist som spelar med sådan fantastisk feeling som Deacon. Egen stil, grymt sound och smakfull som få. Hatten av.
OMG! Vad snackar du om!!!... Kunde spela alla Queen-låtar när jag var 17 och det finns så många andra begränsade basister som är så mycket mer intressanta och som verkligen bidragit, Rex, Glover, Sting, Butler, killen i Led Zeppellin, mm.

Måste vara trist att leva i en värld där subjektivitet anpassad till ens begränsningar ställer kraven på kvalité.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Perennial skrev:Måste vara trist att leva i en värld där subjektivitet anpassad till ens begränsningar ställer kraven på kvalité.
Menar du att Johannes är en dålig basist?
Gäst-
Bannad

Inlägg av Gäst- »

Samuel V skrev:
Perennial skrev:Måste vara trist att leva i en värld där subjektivitet anpassad till ens begränsningar ställer kraven på kvalité.
Menar du att Johannes är en dålig basist?
Menar du att jag menar att Johannes är en dålig basist?

Nä men seriöst, har ingen aning, aldrig hört honom. Vadådå?

...Men om han spelar som Deacon, så är det väl inget att höra.
Skriv svar