Överraskande att inte John Deacon(Queen) har fått sin egen tråd här! (sökte i forumet, hitta inget relevant)
Basisten som jag lyssnat på 247 den senaste veckorna. och fått up syn hur "riktig" bas spelas (aldrig överdrivet flashigt, utan att bara spela grundtoner)
Mitt första musikminne är Queen Greatest Hits 1 på repeat i vardagsrummet när jag, sex år gammal, precis lärt mig sätta på stereon. Jag kan 'sjunga' alla solon från den skivan, kommer ihåg allt not för not.. Jag älskar Queen och ville vara John Deacon när jag var liten.
Deacon är kung.
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Jag var ett stort Queen-fan när jag gick på högstadiet, men numer har jag svårt att lyssna på annat än de första fyra, fem plattorna. Men, jag såg en Queen-dokumentär för några veckor sedan, och slogs då igen just av hur bra John Deacon spelade genom bandets hela karriär. Alltid smakfullt, och ofta perfekt för låten.
Gillar också att han verkar ha stor integritet, i det att han inte ställer upp i de inkarnationer av Queen som turnerat och spelat in (förfärliga) skivor på senare år.
Deacon är skitbra och den perfekta basisten i sammanhanget Queen, han spelar så exakt och avmätt och med små utflykter för att göra basgången intressant och smycka ut låten men utan att tappa fokus på att lägga grunden. Men alla i Queen var ruskigt begåvade, ett av de bästa band som funnits.
Han är nog den enda killen i världen som både kan vara världskänd rockstjärna, miljardär och samtidigt kunna gå ner och köpa mjölk på hörnet utan att bli igenkänd. Sen är han grym basist också! Har för mig att Freddie beskrev att när de spelade in You're my best friend så luftade han tankar om att kontra skulle låta bra (Deacon är ju knappast känd som kontrabasist?). Sagt och gjort, efter lunchrasten kommer John tillbaka med en dylik och spelar in resten av låten med den.
Stratoknaster skrev:Han är nog den enda killen i världen som både kan vara världskänd rockstjärna, miljardär och samtidigt kunna gå ner och köpa mjölk på hörnet utan att bli igenkänd. Sen är han grym basist också! Har för mig att Freddie beskrev att när de spelade in You're my best friend så luftade han tankar om att kontra skulle låta bra (Deacon är ju knappast känd som kontrabasist?). Sagt och gjort, efter lunchrasten kommer John tillbaka med en dylik och spelar in resten av låten med den.
Kontran på You're my best friend låter misstänkt likt en P-bas men å andra sidan så låter P-basen väldigt mycket kontra på 39!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Stratoknaster skrev:Han är nog den enda killen i världen som både kan vara världskänd rockstjärna, miljardär och samtidigt kunna gå ner och köpa mjölk på hörnet utan att bli igenkänd. Sen är han grym basist också! Har för mig att Freddie beskrev att när de spelade in You're my best friend så luftade han tankar om att kontra skulle låta bra (Deacon är ju knappast känd som kontrabasist?). Sagt och gjort, efter lunchrasten kommer John tillbaka med en dylik och spelar in resten av låten med den.
Kontran på You're my best friend låter misstänkt likt en P-bas men å andra sidan så låter P-basen väldigt mycket kontra på 39!
Kan ha varit någon annan låt med, Brian May påstod det i nån gammal FUZZ iallafall
Perennial skrev:Han var begränsad, men rätt för bandet antar jag.
Exakt. Han borde spelat skitsnabba fusionräkor och slappa som en galning.
ÖÖöhhh...Har jag sagt något om det?
När man som basist gör något som vemsomhelst kan göra, så kan man väl inte klassas som betydelsefull. Den här snubben råkade hamna i samma band som Freddy Mercury. Bra för han. Och, ja det är väl allt...Till och med Duff i Guns var mer intressant och kreativ.
Ursäkta mig för att inte dyrka dina "Idoler".
(Och inte spela en Fender och inte vistas på Kvarnen och inte vara "lätt o lagom" för den delen...)
Senast redigerad av Gäst- den tis 09 nov 2010, 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
ÖÖöhhh...Har jag sagt något om det? Men begränsad var han...Som fan.
Vilka "idoler" ni har....
Måste vara trist att inte kunna uppskatta en basist som spelar med sådan fantastisk feeling som Deacon. Egen stil, grymt sound och smakfull som få. Hatten av.
ÖÖöhhh...Har jag sagt något om det? Men begränsad var han...Som fan.
Vilka "idoler" ni har....
Måste vara trist att inte kunna uppskatta en basist som spelar med sådan fantastisk feeling som Deacon. Egen stil, grymt sound och smakfull som få. Hatten av.
OMG! Vad snackar du om!!!... Kunde spela alla Queen-låtar när jag var 17 och det finns så många andra begränsade basister som är så mycket mer intressanta och som verkligen bidragit, Rex, Glover, Sting, Butler, killen i Led Zeppellin, mm.
Måste vara trist att leva i en värld där subjektivitet anpassad till ens begränsningar ställer kraven på kvalité.