Va fan, Pete Cetera...?!

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Va fan, Pete Cetera...?!

Inlägg av mojo »

1972, Chicago live i Chicago "Saturday In The Park", nostalgitripp en masse.
Denna låt är en del av uppväxten, en riktig feel good-detalj från barndomen.
Har totalt missat att Cetera (Mr Smörsång) ansvarade för basandet. Gillar verkligen hans spel på denna liveupptagning och vilket bra basljud (från en bas som jag förknippar med klonk-klonk alt. mudd-mudd)
Å vilket bra band Chicago var från början! Blås och stämarr. som går rätt in!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UTFD1C4tVIg[/youtube]
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Kan vara en av världens bästa låtar.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0BxZ3_7k ... re=related[/youtube]
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Chicago var ett kanonband både musikaliskt och textmässigt till och med det fjärde albumet. (Det fjärde var i och för sig en live med låtar från de tre första). Femman var OK. Sen bar det snabbt utför... :cry:

Terry Kath var ju den som gjorde skillnaden.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GzViV6PUOSM[/youtube]

Det här är helt sjukt bra!! :D

Jag plankade "Make me smile" ton för ton och skrev ner den med blåsarr och hela skiten när jag pluggade musik. :)

//J
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: Va fan, Pete Cetera...?!

Inlägg av Geddan »

mojo skrev:1972, Chicago live i Chicago "Saturday In The Park", nostalgitripp en masse.
Har totalt missat att Cetera (Mr Smörsång) ansvarade för basandet. Gillar verkligen hans spel på denna liveupptagning och vilket bra basljud (från en bas som jag förknippar med klonk-klonk alt. mudd-mudd)
[youtube]klipp
Bara jag som hör likheterna?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-kcy4S9Fl5g[/youtube]
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
jonildo
Medlem+

Inlägg av jonildo »

200071 skrev:Chicago var ett kanonband både musikaliskt och textmässigt till och med det fjärde albumet. (Det fjärde var i och för sig en live med låtar från de tre första). Femman var OK. Sen bar det snabbt utför... :cry:

Håller inte riktigt med här. Jag tycker plattorna 16,17, 18 är svinbra. Riktigt hög kvalitet på blås- och körarrangemang.
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

jonildo skrev:
200071 skrev:Chicago var ett kanonband både musikaliskt och textmässigt till och med det fjärde albumet. (Det fjärde var i och för sig en live med låtar från de tre första). Femman var OK. Sen bar det snabbt utför... :cry:

Håller inte riktigt med här. Jag tycker plattorna 16,17, 18 är svinbra. Riktigt hög kvalitet på blås- och körarrangemang.
Det är för att vi gillar slicka plattor! :P
16, 17 & 18 är underbara!
25 or 6to4versionen från 18 är blytung.
Finns inte att hitta på Spotify tyvärr.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
jonildo
Medlem+

Inlägg av jonildo »

Geddy_Lee skrev:
jonildo skrev:

Vi älskar slicka plattor!
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Re: Va fan, Pete Cetera...?!

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddy_Lee skrev:
mojo skrev:1972, Chicago live i Chicago "Saturday In The Park", nostalgitripp en masse.
[youtube]klipp
Bara jag som hör likheterna?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-kcy4S9Fl5g[/youtube]
ÅÅÅH vilken feeling jag fick nu!
Jag kom plötsligt på varför jag håller på med musik! Satte på den på spotify och önskade , som en del ggr förut att det fanns en eq i spotify för i nuläget lyssnar jag direkt ur mitt interface via min summeringsmixer ut i genelecarna och jag kan inte plussa botten någonstans, vilket iaf JAG vill göra när jag ska lyssna på gammal EWF som är mixad för att funka fint på vinyl...

Fö så lyssnade jag tidigare idag på den här:
http://open.spotify.com/track/4EHB8XpUmYcJFopbi5vf5G och fick lite av samma känsla....Gospel är en av få musikstilar som förvånar mej harmoniskt med ganska så jämna mellanrum. Vad händer vid 2.57??! Jag orkar inte räkna siffror!! Rent logiskt så borde ackordet med g i basen vara ett dominantens dominant/3 av ngt slag men det känns som om det inte riktigt är så här...varför och för vem dillar jag om detta?!?! ;-)

Anyway...klicka på länken och lyssna på boys som har repat en och annan timme!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jepp, Cetera såg ut som en blandning av hippie och Gustav Wasa i början av 70-talet och första Chicago-plattan är kanonbra, men det gick snabbt utför sen, både för Cetera och Chicago. Man jag gissar att folk som gillar amerikansk slick fusion och sånt tycker precis tvärtom.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

MatsD skrev:men det gick snabbt utför sen, både för Cetera och Chicago. Man jag gissar att folk som gillar amerikansk slick fusion och sånt tycker precis tvärtom.
Det är precis det vi tycker! :P
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Geddy_Lee skrev:
jonildo skrev:

OK: Jag ska gärna kolla in dessa plattor. Jag gav upp vid 10 ungefär...
Skriv svar