Schyssta vandringar
- Salsaslas
- Medlem
Schyssta vandringar
måste träna walking bass inför sommaren. Har införskaffat Ed Friedlands "Building Walking Bass Lines" och börjat öva. Men hjälp mig hitta riktigt bra exempel att lyssna på. Jag måste lyssna på de bästa walking bass. Vem har levererat den bästa walking bass genom tiderna? Men det är elbas som gäller, inte kontra (och fretted skall kanske tilläggas)!
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!
Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Bandlös Eagle fyra
- thetonequest
- Medlem+
Begränsa dig inte till att lyssna på elbas när det gäller walking, utan lyssna på bra walking oavsett tycker jag...
Tänket är ju det samma, utan sen handlar detju bara om att få bra sound och sväng medans man gör det oavsett instrument.
Vill därför varmt rekommendera att lyssna på Paul Chambers, speciellt på Giant Steps skivan med Coltrane.
Tänket är ju det samma, utan sen handlar detju bara om att få bra sound och sväng medans man gör det oavsett instrument.

Vill därför varmt rekommendera att lyssna på Paul Chambers, speciellt på Giant Steps skivan med Coltrane.

/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- Salsaslas
- Medlem
Nej, det är klart att jag lyssnar på allt möjligt. Men jag är/var inne på en tanke typ att ljudet ur en kontra är unikt och skapar sina egna förutsättningar för sväng. Ville därför höra superwalking svänget på elbas. Hur som helst, tack för ditt tips, jag kommer definitivt att lyssna på Paul Chambers 

Bandlös Eagle fyra
Bandlös Eagle fyra
- thetonequest
- Medlem+
Jag förstår vad du menar.Salsaslas skrev:Nej, det är klart att jag lyssnar på allt möjligt. Men jag är/var inne på en tanke typ att ljudet ur en kontra är unikt och skapar sina egna förutsättningar för sväng. Ville därför höra superwalking svänget på elbas. Hur som helst, tack för ditt tips, jag kommer definitivt att lyssna på Paul Chambers
En kontrabas har ju nästan ett sound som gör att walking svänger automatiskt, medans man får kämpa lite mer med den delen på elbas, tycker jag i alla fall.

Hmm...
Svårt att komma på tips på bra elbas walking då det ju tyvärr inte är så vanligt förekommande...
De tipsen jag kommer på på rak arm är att spana in Trio of Doom med J. McLaughlin, Jaco och Tony Williams och även en Tony Williams Lifetime platta där Jack Bruce tar hand om basandet... (Minns tyvärr inte vad den heter nu dock)
/Knut
- inber
- VIP medlem
Grymmaste swingbasen jag kan komma på så här på rak arm är Four Brothers med Manhattan Transfer (studioversion). Hela den skivan är f ö fylld med bra basspel.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- Albrecht
- Medlem
den gående basen....
...så du skall ut och gå? det är bara att göra det - upp & ner, upp & ner - på halsen = jättelätt! bra träning är att göra det till gubbjazz-skivor!
If you can´t back it - don´t stack it! visit www.movio.se - JamBandJazz
- g00LiPoP
- Medlem
Om du kan tänka dig att lyssna på kontra så är Ron Carters walking på Miles Davis skiva Four & More.
Elbas... hmm..
Det finns ju faktiskt snygg walking på elbas(iofs bandlös) på Chick Coreas skiva Again and Again på låten 1-2-1234! Lyssna på den om den finns på Spotify eller om du bara råkar ha skivan hemma:)
Elbas... hmm..

Det finns ju faktiskt snygg walking på elbas(iofs bandlös) på Chick Coreas skiva Again and Again på låten 1-2-1234! Lyssna på den om den finns på Spotify eller om du bara råkar ha skivan hemma:)
Bas: LTD B5-E just nu, hade en Silvertone P-bas
Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1
Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
Förstärkare: Ashdown Superfly(topp), Ashdown MAG 410-T 300(låda). Innan hade jag en Laney RB-1
Pedaler: Dunlop Crybaby Bass Wah, Digitech BP-80
- Svensson
- Forumvärd
Thunderbirds kanske? Keith Ferguson på bas:
http://open.spotify.com/track/7JpvSoMnhgh2UTSkD9ZVpR
http://open.spotify.com/track/42WUk28RSKjTOeZojgAubs
http://open.spotify.com/track/7JpvSoMnhgh2UTSkD9ZVpR
http://open.spotify.com/track/42WUk28RSKjTOeZojgAubs
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Noelredding
- Medlem++
Ron Carter vet också hur en riktig 4/4-walking ska låta
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1UIwqUkSnIc[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1UIwqUkSnIc[/youtube]
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Salsaslas
- Medlem
kanontips, håller på att lyssna igenom låtförslagen, helt underbara och helt olika. Precis vad jag hoppades på
Sista låten, cowboy bebop. J-klar vilket tempo det är i den, jag fick det till 210 bpm
.
Sista låten, cowboy bebop. J-klar vilket tempo det är i den, jag fick det till 210 bpm

Bandlös Eagle fyra
Bandlös Eagle fyra
- motorman
- Medlem+