JCS a rock opera, bas lir

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

JCS a rock opera, bas lir

Inlägg av Klopper »

Efter att för ett par veckor sedan gluttat på ett program om Ola Salo som då svettades som bäst över rollen som Jesus i en uppsättnig av Jesus Christ Superstar så blev jag så som agnostiker och hedning i största allmänhet lite inspirerad att slänga in plattan från 1970 eller när det nu var i spelaren och lyssnatill ordentligt.
Det som slår mig (förutom att det är förbaskat bra musik i mina öron) är att basliret är snorbra.
Etfer lite snabbgoogling (är för lat för att gå en våning upp och läsa på plattan) är att det är ett antal (4) basister som lirar på plattorna (2, ett dubbel album).
Se länk. http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus_Chri ... ar_(album)
Sen kommer lite funderingar.
Hur mycket av "basliret" var "skrivet" och hur mycket var "stundens ingivelse".
Det verkar ju inte vara några duvungar som sprätte iväg på strängarna så där på en höft, men det låter inte som att polarna satt och spelade rakt av ett partitur heller.
Lyssna t.ex. på http://open.spotify.com/track/43HpzC5F3MeYXv2LUto1fG från c:a 03.00.
Här börjar det hända grejer, samspelet mellan bas och trummor t.ex.

Skit samma förresten.
Det är kalaskul att lira till denna platta och försöka hänga med i vändningarna, bort då det lite småsura att det tycks mig att det fipplats en del med speed:en på 16 track Scully:n då omstämmning krävs här och där.

Förresten.
Har ni inte denna platta så skaffa den bums.
Ian Gillian, Viktor Brox, Yvonne Elliman, Mike D'abo mfl plus en massa smaskigt baslir gör den värd slantarna.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

JCS var en starkt bidragande orsak till att jag blev basist. Den och att jag var sist in när vi skulle välja instrument.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Skulle tro att det fanns klara notpapper. Men, 1970 var fortfarande "hippietider" så att säga. Antagligen gavs det tillfällen att hitta på egna grejor. Finns ju uppenbara influenser av dåtidens populärmusik. Sen, lyssna på "Simon Zealotes/Poor Jerusalem" t.ex. Hur roligt skulle det vara att skriva ner en sån basgång? :)

Suverän platta.

bas
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Jodu, basslingorna rullar på rätt bra i den musikalen. Den lyssnades på flitigt för ungefär ett år sen, varvade den med Phantom of the Opera.
Men, kolla in den här versionen med;
spotify:album:6UDXfljtNx5zaGTOdDf7lp

Lite lugnare basmix, men svänger riktigt bra ändå, och är den inspelning jag hört med bäst sång överlag. Judas är RIKTIGT grym, Jesus likaså.

Fast själv ogillade jag Ian Gillanversionen...
Skriv svar