Bra basist=helt oviktigt?

Prata om olika basister, kända som okända
Gäst

Bra basist=helt oviktigt?

Inlägg av Gäst »

Det slog mig idag att jag faktiskt inte har lyssnat på basisten i ett band på riktigt länge. Det är bara låten och soundet/prodden/sångaren som är viktig.
Det ni, basmuppar.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Tyvärr är det så numera. Sign of the times
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Upptäckte du det först nu? Hur trög får man bli?
:roll:
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

..och?
Gäst---
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst--- »

..och?
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Gäller väl för övrigt alla kompinstrument.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vilken jävla tur! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

anli skrev:Tyvärr är det så numera. Sign of the times
Vad säger du gubbe! En jävla tur helt enkelt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:Upptäckte du det först nu? Hur trög får man bli?
Du får gärna tycka jag är trög, det gör inte så mycket eftersom jag inte har en aning om vem du är. Hade vi umgåtts IRL hade det nog inte varit så kul om du tyckte så.

Har inte upptäckt någonting först nu, det bara slog mig att jag inte ägnat basspelet (på plattor) en tanke på säkert ett år. Innan lyssnade jag såklart också huvudsakligen på låten men jag reagerade på om jag gillade basspelet eller inte men det har jag inte gjort på länge. Hörde Cliff Williams idag, det var då det slog mig att jag i stort sett slutat lyssna på basen.
Gäst

Inlägg av Gäst »

basmicke skrev:..och?
?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Sen jag fick min country/singer songwriter period har jag bara lyssnat på låt, sång och text.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Börsen i Göteborg ansåg för ca 10 år sedan att det knappt finns några bassister kvar längre. :)
Då försökte jag byta in en 2x10 låda hos dem,och fick svaret att det inte fanns så många som spelade bas längre.
Därför kände försäljaren att det inte var aktuellt att ta min 2x10 låda i inbyte.
Han jobbar fortfarande kvar på börsen.
Ska nog inte vara så elak att jag avslöjar hans namn. :)
Men det är en sann historia.
Fick räkna till 10 och gå därifrån med raska steg.
Användarvisningsbild
JonasBygdemo
Medlem+

Inlägg av JonasBygdemo »

Funkfingers skrev:Börsen i Göteborg ansåg för ca 10 år sedan att det knappt finns några bassister kvar längre. :)
Då försökte jag byta in en 2x10 låda hos dem,och fick svaret att det inte fanns så många som spelade bas längre.
Därför kände försäljaren att det inte var aktuellt att ta min 2x10 låda i inbyte.
Han jobbar fortfarande kvar på börsen.
Ska nog inte vara så elak att jag avslöjar hans namn. :)
Men det är en sann historia.
Fick räkna till 10 och gå därifrån med raska steg.
Haha vilken tomte :D
Yamaha RBXJM2, Yamaha TRB-5, OLP Tony Levin, Washburn SB40, Hemmagjord sak, snart en bandlös 4:a

Ampeg B-5R, Line 6 LD150
Gäst

Inlägg av Gäst »

Han ville väl förmodligen inte ha 2x10:an och behövde nåt att skylla på. Jag hade säkert sagt något ännu dummare i hans ställe.
Och vad du än gör, avslöja inte hans namn, då är hans karriär över. Eller?
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+

Inlägg av Chukka »

För min del är det kanske oftare så att man tänker "oh, detta var svängigt och bra" alternativt "hm, detta var inte svängigt alls utan bara stakigt och onaturligt". Basspelet påverkar väl förmodligen lika mycket som något annat vilket av de två alternativen det blir.
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Jag lyssnar inte direkt efter basspelet, jag ser oftast låtar som en helhet. Dock märker jag att låtar jag gillar har schysst baslir. Ser jag något live kan jag dock fastna mer för vad basisten håller på med.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Re: Bra basist=helt oviktigt?

Inlägg av DoggyD »

Johannes skrev:Det slog mig idag att jag faktiskt inte har lyssnat på basisten i ett band på riktigt länge. Det är bara låten och soundet/prodden/sångaren som är viktig.
Det ni, basmuppar.
LOL, verkligen intressant observation det där, själv lyssnar jag inte på "ny" musik av just den anledningen, men det kan ju också bero på att du bara lyssnar på en massa ny skitmusik där själva sången kommer både i andra och tredje hand till förmån för veckans smak. För att inte tala om instrumenteringen som allt som oftast består av mer osvängande datorer än vad som kan vara hälsosamt dåra. :roll:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

"basister och trummisar märks bara när de gör fel"
/Martin
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Johannes skrev:
Du får gärna tycka jag är trög, det gör inte så mycket eftersom jag inte har en aning om vem du är. Hade vi umgåtts IRL hade det nog inte varit så kul om du tyckte så.
Det var inte meningen att vara otrevlig.
Jag tog lite eftersom ditt första inlägg var ganska tyket (ett göteborgsuttryck som betyder.....ja, det betyder nog fanken bara tyket). Jag utgick från att du mest ville röra om i grytan och retas lite.
Ledsen om du tog illa upp.

Egentligen menade jag mest att jag håller med till stor del. Musik handlar väl ganska sällan om enstaka instrument för mig, såvida det inte är soloinstrument eller handlar om mer intrikata komp/riff.

Eftersom jag spelar bas så lyssnar jag väl mer på vad basisten håller på med än vad andra gör, men 99% av befolkningen skulle knappast kunna säga vad basisten spelar i senaste låten med Säkert!, A Camp eller vad man ska dra till med.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ta det lugnt Chriller, Johannes verkar ha tappat hela uppfattningen av ironi efter hans längre PB-semester, iaf när andra skriver.

Själv så lyssnar jag också mest till låten om det är nå´t man bara hör sådär på radio eller nå´t skit, men gör basisten nå´t spännande som man råkar lägga märke till så är det väl lite extra kul sådär.

Skulle vilja att trådskaparen definierar "bra basist".
Om låten är bra och det låter bra om musikerna och man inte har något att klaga på så är det väl just en bra basist som står och lirar eftersom han levererar det som behövs för att låten ska låta bra?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

Chriller skrev:
Johannes skrev:
Det var inte meningen att vara otrevlig.
Jag tog lite eftersom ditt första inlägg var ganska tyket (ett göteborgsuttryck som betyder.....ja, det betyder nog fanken bara tyket). Jag utgick från att du mest ville röra om i grytan och retas lite.
Ledsen om du tog illa upp.

Egentligen menade jag mest att jag håller med till stor del. Musik handlar väl ganska sällan om enstaka instrument för mig, såvida det inte är soloinstrument eller handlar om mer intrikata komp/riff.

Eftersom jag spelar bas så lyssnar jag väl mer på vad basisten håller på med än vad andra gör, men 99% av befolkningen skulle knappast kunna säga vad basisten spelar i senaste låten med Säkert!, A Camp eller vad man ska dra till med.
Tog inte illa upp, blev bara förvånad över det du skrev då du inte brukar vara den som hugger. Tyken vet jag mycket väl vad det betyder, det används även i mina hemtrakter.
SnorLars
Medlem+

Inlägg av SnorLars »

Jaha? Så då pungade man ut med 13 tyysen i onödan då.
Välkommen till mellanmjölkens forum. Här silar vi mygg och sväljer kameler. :lol:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

blackparkas skrev:Ta det lugnt Chriller, Johannes verkar ha tappat hela uppfattningen av ironi efter hans längre PB-semester, iaf när andra skriver.
Jag trodde faktiskt att det var en annan Johannes...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förresten, av ren nyfikenhet, vad är det är det som är otrevligt (vilket tyket väl närmast kan översättas till?) i mitt första inlägg? Att jag inte lyssnar på basisten eller att jag använder ordet "basmuppar"? Att jag inte reagerar på basspelet är väl ändå inget fel i att påpeka, jag tyckte själv bara att det var en intressant iakttagelse, och basmupp är väl knappast ett skällsord, särskilt som det i allra högsta grad är ett ord som borde kunna användas för att beskriva mig själv?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Äh, nu sitter jag här och lyssnar på basen (Blue Öyster Cult) pga. att det blev diskussion om saken. Dags att vänja sig av med det ännu en gång.
Skriv svar