Steve Harris

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Steve Harris

Inlägg av TDHP »

Kollade Iron Maiden på Sonisphere igår och måste ju bara säga att Steve Harris är och förblir en förbannat bra rockenrollbasist! Sicket jävla drag! :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZxWjx2bGwdI[/youtube]
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
RolleHarris
Medlem++

Re: Steve Harris

Inlägg av RolleHarris »

Harris är kung, därav mitt nick här på PB ;)
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Steve Harris - Man or machine?" stod det som rubrik i en Bassplayer Magazine en gång och jag är beredd att hålla med. Hur f-n orkar han? Jag pallar inte ens att spela EN av Maidens galopplåtar, han kör i två timmar.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Dessutom med bara pek- och långfinger (men han spelar med lång- och ringfinger som ett).
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:"Steve Harris - Man or machine?" stod det som rubrik i en Bassplayer Magazine en gång och jag är beredd att hålla med. Hur f-n orkar han? Jag pallar inte ens att spela EN av Maidens galopplåtar, han kör i två timmar.
om man "fuskar" och kör med 3 fingrar går det ju bra.... men han kör med 2.. det GÅR fan inte mer än 1 låt.. speciellt inte deras låtar när man dras mer och tar i hårdare och hårdare och sen står man där med kramp i hela armen och ber om att nästa låt ska vara någon långsam bob marley-låt!! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Niklas_Gallows_End
Medlem

Inlägg av Niklas_Gallows_End »

Steve Harris är enkom grunden till att jag började lira bas ... Drömmen var ju att ha lugg, röd-vit-randiga spandex, stå med foten på monitorn, spela galoppbas och sjunga med i alla texter ... hårdare än så blir det inte ... :)
Musiker och musiklärare.

-=Status Energy 4-string::Ampeg SVT-3 PRO::2xAmpeg 410HE::Hartke Kickback 15=-
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Kör en del Maidenlåtar med coverbandet, trixet är att fuska trovärdigt.. Hoppa över "rätt" toner.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Aldrig fattat meningen med att köra galoppbas med tre fingrar, det är ju precis lika jobbigt. Jag körde alltid med två när jag lirade hårdrock i högstadiet.
När jag var 14 och spelade sådan musik så orkade jag några låtar men inte två timmar. Det är väl som med löpning, första gången hostar man blod efter 300 meter men efter några gånger så går det ganska mycket bättre.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Ja de var riktigt grymma igår. Inga dåliga fingrar han har där inte.

Måste även flika in att jag blev imponerad av hur bra Mötley lät live. Hade jag inte riktigt förväntat mig.
Rägnår
Nykomling

Inlägg av Rägnår »

Det är ju inte gallopplåtarna som är jobbiga utan låtar som purgatory eller phantom of the opera. 5 takter efter den senare satt igång på allvar står jag med kramp i hela högerarmen. Förövrigt var spelningen i lördags fanimej det bästa jag sett.
hej
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Sen att Harris har ett jävligt hårt anslag som får hela basen att sjunga, lyssna på t.ex. Sea of Madness. Helt galet att han står ut...
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Hmm. Jag tycker snarare hans hårda anslag ger ett kortare, mer aggresivt ljud, men det är ju en del av hans sound! Vi kanske har olika definitioner av sjungande basljud ;)
Lilldjuret
Medlem+

Inlägg av Lilldjuret »

Samuel V skrev:Hmm. Jag tycker snarare hans hårda anslag ger ett kortare, mer aggresivt ljud, men det är ju en del av hans sound! Vi kanske har olika definitioner av sjungande basljud ;)
Haha, så kanske man kan se det... Tycker det är grymt iallafall ;)
Skriv svar