"Steve Harris - Man or machine?" stod det som rubrik i en Bassplayer Magazine en gång och jag är beredd att hålla med. Hur f-n orkar han? Jag pallar inte ens att spela EN av Maidens galopplåtar, han kör i två timmar.
Johannes skrev:"Steve Harris - Man or machine?" stod det som rubrik i en Bassplayer Magazine en gång och jag är beredd att hålla med. Hur f-n orkar han? Jag pallar inte ens att spela EN av Maidens galopplåtar, han kör i två timmar.
om man "fuskar" och kör med 3 fingrar går det ju bra.... men han kör med 2.. det GÅR fan inte mer än 1 låt.. speciellt inte deras låtar när man dras mer och tar i hårdare och hårdare och sen står man där med kramp i hela armen och ber om att nästa låt ska vara någon långsam bob marley-låt!!
Steve Harris är enkom grunden till att jag började lira bas ... Drömmen var ju att ha lugg, röd-vit-randiga spandex, stå med foten på monitorn, spela galoppbas och sjunga med i alla texter ... hårdare än så blir det inte ...
Musiker och musiklärare.
-=Status Energy 4-string::Ampeg SVT-3 PRO::2xAmpeg 410HE::Hartke Kickback 15=-
Aldrig fattat meningen med att köra galoppbas med tre fingrar, det är ju precis lika jobbigt. Jag körde alltid med två när jag lirade hårdrock i högstadiet.
När jag var 14 och spelade sådan musik så orkade jag några låtar men inte två timmar. Det är väl som med löpning, första gången hostar man blod efter 300 meter men efter några gånger så går det ganska mycket bättre.
Det är ju inte gallopplåtarna som är jobbiga utan låtar som purgatory eller phantom of the opera. 5 takter efter den senare satt igång på allvar står jag med kramp i hela högerarmen. Förövrigt var spelningen i lördags fanimej det bästa jag sett.
Hmm. Jag tycker snarare hans hårda anslag ger ett kortare, mer aggresivt ljud, men det är ju en del av hans sound! Vi kanske har olika definitioner av sjungande basljud
Samuel V skrev:Hmm. Jag tycker snarare hans hårda anslag ger ett kortare, mer aggresivt ljud, men det är ju en del av hans sound! Vi kanske har olika definitioner av sjungande basljud
Haha, så kanske man kan se det... Tycker det är grymt iallafall