Marcel Jacob

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Marcel Jacob

Inlägg av TFR »

Har snöat in på Talisman i allmänhet och Marcel Jacob i synnerhet sista tiden, oerhört skicklig basist, om man gillar stilen. Jag gillar stilen 8)

Sen tycker jag att han hade ett av världens bästa ljud!
Frågan är bara vad han hade för stärk och så? Enda gången jag såg honom live hade han en Fafner, men jag har även sett livebilder där han körde på Trace elliot (?).
Är det någon som vet?

Och jodå, man har ju insett att mycket sitter i fingrarna, jag inbillar mig inte på något vis att jag kommer låta som honom även om jag kör på exakt samma saker. :cry:

Kanske skulle satt detta ämne under Förstärkare, men men...

GOD JUL PÅ ER ALLA!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag var liveljudtekniker åt Talisman en gång för LÄÄÄÄÄÄÄÄNGE sen (sent 80-tal? Tidigt 90?) och då körde han en sansamp som distkanal och en vanlig clean som rent o så blandade man dessa. Lät förjävligt redan då.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Julförtydligande:

;-)
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

På inspelning använde han Bass Rockman som cleant fundament blandat med en gurastärkare som distad topp, oftast någon Marshall halvstack som råkade finnas tillgänglig i studion. Så var det åtminstone fram till mitten av 90-talet.

På amerikanska Yngwie-tiden körde han med Ampeg. Vet inte om basprylarna syns på livebilder eller om Yngwie tyckte att de smutsade ner scenen bland hans 50 miljoner Marshallstackar.

Oklart dock om Ampeg användes på Marching Out, men Rockman fanns väl inte när den plattan spelades in. Spelar kanske inte så stor roll eftersom basen inte brukar höras på Yngwies skivor, om nu inte Yngwie själv spelar bas vill säga (Yngwie kör med Rickenbacker och Marshall gitarrstärkare).

Innan USA hade han en gulnad Fender Precision, 70-talare, med lönnhals, strängad med rounds. Har ett svagt minne av att det var en tungviktare men kan ha fel på den punkten. I USA konverterde han till en japansk Fender Jazz Bass Special -85, samma modell som Duff McKagan kör/körde på. Har för mig att Marres var svart. Den moddade han sedan skiten ur under årens lopp.

Fender Jazz Bass Special var ganska populär i metallkretsar ett tag. T o m Bob Daisley drogs med i denna trend.

Marre hade bra och snärtiga plektrumanslag och generellt bra teknik med tydliga toner, vilket nog är de viktigaste faktorerna för hans sound.

Den goda tekniken till trots är det lite för mycket "gitarrbas" över Marres lir för att falla mig i smaken.

EDIT: Kom just ihåg att Marre brukade lira sjukligt nära stallet. Det inverkar så klart också på soundet.
Senast redigerad av bassplayer den tor 23 dec 2010, 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

bassplayer skrev:...
Marre hade bra och snärtiga plektrumanslag och generellt bra teknik med tydliga toner, vilket nog är de viktigaste faktorerna för hans sound.

Den goda tekniken till trots är det lite för mycket "gitarrbas" över Marres lir för att falla mig i smaken.
Precis!

Fantastiskt skicklig och spelade finfina bråttomdelar unisont med Yngwie.
Men det är inte min bag.
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Inlägg av TFR »

Äh ni är bara avis! :anli:

Nä, men seriöst så kan jag fatta vad ni menar med hans spelstil och till viss del håller jag med, fast jag gillar den ändå. Man kan ju gilla både ostkaka och plommonstek. Jag gillar många olika basister och ljud.

Blev lite förvånad över hans stärkval i studion eftersom jag är särskilt imponerad av tonen på framförallt Humanimal-plattan.

Tack för infon!
Schatz P. HPD P.
EBS Classic 450. EBS Classic 810.

Innerst inne är vi alla hårdrockare.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Hans gamla P-bas fanns på MUG i Göteborg för ett tag sen. Om den är kvar kan du ju köpa den och låta precis som honom! :wink:
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Inlägg av TFR »

Dramo skrev:Hans gamla P-bas fanns på MUG i Göteborg för ett tag sen. Om den är kvar kan du ju köpa den och låta precis som honom! :wink:
Det var lixom inte tanken att försöka låta som Marre, var mest intresserad av vad han hade för stärk och så.. mitt eget sound är ganska långt ifrån den typen av basspel och jag har inte för avsikt att ändra mig.. 8)
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

TFR skrev:
Dramo skrev:Hans gamla P-bas fanns på MUG i Göteborg för ett tag sen. Om den är kvar kan du ju köpa den och låta precis som honom! :wink:
Det var lixom inte tanken att försöka låta som Marre, var mest intresserad av vad han hade för stärk och så.. mitt eget sound är ganska långt ifrån den typen av basspel och jag har inte för avsikt att ändra mig.. 8)
Men ändå, hans gamla bas liksom. Om jag skulle hitta någon bas som tillhört en basist jag gillar hade i alla fall jag GASat på den. :)
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

Dramo skrev:
TFR skrev:
Men ändå, hans gamla bas liksom. Om jag skulle hitta någon bas som tillhört en basist jag gillar hade i alla fall jag GASat på den. :)
Det var väl den där vita basen som gulnat. Den är med på Marching Out. Synd bara att den inte hörs...
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

YES!!! Äntligen en till som fattat Jacobs storhet. Du, om du gillar Jacobs, dunka ett öga på Dave Ellefson då. Megadeths nygamla basist. Lyssna på plattorna "Peace...", "Rust.." och "Countdown...".

Underbara basmelodier. 8)

Btw 1, Marres fender var svart, ja. Bob Daisley drogs också med i Jazz-trenden, ja.

Btw 2, dessutom är du ifrån Halmstad. Grymt!
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

BonafideYouth skrev: ...
Btw 1, Marres fender var svart, ja. Bob Daisley drogs också med i Jazz-trenden, ja.
---
Inte så förvånanade faktiskt att Fender Jazz Bass Special blev lite av en trend i metallkretsar. De var välresonanta och lättspelade som attan. Dessutom tog de ingen plats i mixen men hördes bra ändå. De två pickuperna i kombination med TBX-kontrollen gav den ett bett i diskanten som hittade sin plats i mixen och väl motsvarade dåtiden ljudideal. Köpte själv en sådan, fast vit, i Tokyo 1985. Har för mig att den kostade motsvarande 1500 svenska kronor. Den hängde med i många år innan den avslutade sitt basliv som väggprydnad.
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Inlägg av TFR »

BonafideYouth skrev:YES!!! Äntligen en till som fattat Jacobs storhet. Du, om du gillar Jacobs, dunka ett öga på Dave Ellefson då. Megadeths nygamla basist. Lyssna på plattorna "Peace...", "Rust.." och "Countdown...".

Bara att hålla med om de Megadeth-plattorna! Bra tryck i basen och en helt klart underskattad basist. Särskilt Rust in peace är en stor favorit.

Halmstad är bra ja.. 8) Finns en ruskigt underskattad basist här - Sharlee - fast han bor i Gbg förstås...
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Inlägg av TFR »

Dramo skrev:
TFR skrev:
Ok, får väl erkänna då att, visst hade jag GASat rejält om jag sett den, men jag har för mig att det var en här på PB som köpte den, utan att veta vad det var för nått... :roll:
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

TFR skrev:
BonafideYouth skrev:YES!!! Äntligen en till som fattat Jacobs storhet. Du, om du gillar Jacobs, dunka ett öga på Dave Ellefson då. Megadeths nygamla basist. Lyssna på plattorna "Peace...", "Rust.." och "Countdown...".

Bara att hålla med om de Megadeth-plattorna! Bra tryck i basen och en helt klart underskattad basist. Särskilt Rust in peace är en stor favorit.

Halmstad är bra ja.. 8) Finns en ruskigt underskattad basist här - Sharlee - fast han bor i Gbg förstås...
Anders Herrlin då? :roll:
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

bassplayer skrev:
BonafideYouth skrev: ...
---
Inte så förvånanade faktiskt att Fender Jazz Bass Special blev lite av en trend i metallkretsar. De var välresonanta och lättspelade som attan. Dessutom tog de ingen plats i mixen men hördes bra ändå. De två pickuperna i kombination med TBX-kontrollen gav den ett bett i diskanten som hittade sin plats i mixen och väl motsvarade dåtiden ljudideal. Köpte själv en sådan, fast vit, i Tokyo 1985. Har för mig att den kostade motsvarande 1500 svenska kronor. Den hängde med i många år innan den avslutade sitt basliv som väggprydnad.
För att tillägga, den är också förbannat snygg! :D Har också faktiskt för mig att Duff McKagan ibland dunkar på en Jazz, som ngn nämnde innan...
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+

Inlägg av TFR »

BonafideYouth skrev:
TFR skrev:

Anders Herrlin då? :roll:
Oops.. :oops: glömde ju Herr Herrlin.. han är faktiskt inte dålig.. var bara inne på metal där..
Skriv svar