Jämförelse mellan äldre och nyare metal

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Jämförelse mellan äldre och nyare metal

Inlägg av DrJKO »

Tjena jag tagit upp basisterna ifrån banden Black Sabbath, Deep Purple, Korn och Slipknot innan här på forumet och nu så ska jag jämföra De äldre banden (Black Sabbath och Deep Purple) med de nyare banden (Slipknot och Korn) och se ifall man kan hitta spår och inspiration ifrån det äldre i de nyare banden sett ur ett basperspektiv.
Frågan är då ifall man kan se några likheter mellan de äldre banden och de nyare banden sett från ett basperspektiv och ifall man kan se inspiration från de äldre banden i de nya sett ur ett basperspektiv
Hoppas jag fick fram min punkt tillräckligt tydligt :D
Senast redigerad av DrJKO den lör 22 jan 2011, 22:36, redigerad totalt 1 gånger.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Det låter som en spännade uppgift. Bara att vässa öron och penna och köra...
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Om man nu verkligen kan jämföra ny och gammal metall, så borde du även komma fram till att gammal metall oftast är rostigare än ny metall...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

mågis skrev:Om man nu verkligen kan jämföra ny och gammal metall, så borde du även komma fram till att gammal metall oftast är rostigare än ny metall...
Jaså :shock: ?! mest hjälpfulla kommentaren nånsin
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Gunk
Medlem

Inlägg av Gunk »

Deep Purple är INTE metal! Inte Sabbath heller för den delen. Det går ju att se hur hårdrocken har utvecklats genom trender, tekniska prylars utveckling och instrumentets kännedom fram till idag, vilket är skitintressant...! Men att jämföra banden emellan ser jag ingen poäng med. Dessutom har Fieldy världens sämsta basljud. :P Roger Glover hade världens bästa. Om man jämför liskom... ;)

Tony Levin FTW!
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Finns det nån som faktiskt vill hjälpa mig här ^^?
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Absolut, men vad är frågan?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

Ett tankespår som jag får rent spontant som kanske kan ge dig något att utveckla: basister inom hårdare musik förr i världen lirade mer "jammigt", mer egna basgångar, fills osv, medan moderna basister mer följer gitarrerna, alt. spelar mer "uttänkt". Det är iallafall min uppfattning.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

Kongo skrev:Ett tankespår som jag får rent spontant som kanske kan ge dig något att utveckla: basister inom hårdare musik förr i världen lirade mer "jammigt", mer egna basgångar, fills osv, medan moderna basister mer följer gitarrerna, alt. spelar mer "uttänkt". Det är iallafall min uppfattning.
Stämmer bara till viss del.
Lyssna på tidiga Status Quo, med Lancaster. Inte mycket jammigt där inte.
Möjligt kanske att jammigare basister gavs mer utrymme tidigare. Det finns nog inte så stort intresse för sånt inom hårdrock/metall/whatever idag. Möjligtvis i band som t ex Audioslave ...
Bild Bild
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Inlägg av kmo »

Assar skrev:
Kongo skrev:Ett tankespår som jag får rent spontant som kanske kan ge dig något att utveckla: basister inom hårdare musik förr i världen lirade mer "jammigt", mer egna basgångar, fills osv, medan moderna basister mer följer gitarrerna, alt. spelar mer "uttänkt". Det är iallafall min uppfattning.
Möjligt kanske att jammigare basister gavs mer utrymme tidigare. Det finns nog inte så stort intresse för sånt inom hårdrock/metall/whatever idag. Möjligtvis i band som t ex Audioslave ...
Fast nu tog han upp Sabbath och Purple.
Status har väl inget där att hämta va???
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+

Inlägg av Kongo »

kmo skrev:
Assar skrev:
Fast nu tog han upp Sabbath och Purple.
Precis så jag menar, ja. Man ska naturligtvis inte dra alla över en kam, undantag finns ju alltid, men överlag tycker jag nog att det ligger en del i mitt uttalande.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Assar
Medlem+

Inlägg av Assar »

kmo skrev:Fast nu tog han upp Sabbath och Purple.
Ok, jag uppfattade det som basister i äldre hårdrockband i allmänhet.
Bild Bild
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

TDHP skrev:Absolut, men vad är frågan?
hahaha fattar inte att jag missade det ^^, harlagt till det nu :-)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

jo det låter som en bra teori ;-) tack för det!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

Jag fattar inte.
Det är väl bara att börja lyssna och jämföra?
För du kan väl ändå inte mena att andra här ska lyssna in sej och skriva svar på dina frågor?
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+

Inlägg av Funkfingers »

Allt ynglar väl av sig,eller?
Korn,Slipknot och övriga hade väl inte låtit som de gör utan Purple,Sabbath,Zeppelin etc.
Jaco hade inte låtit som han kom att låta utan Jamerson,Mingus etc.
Allt ynglar av sig.
Tror nog att om man lyssnar så hittar man säkert influenser från de äldre banden hos de senare banden.
Kanske inte alltid så tydligt.Men det finns garanterat spår av Glover,John P Jones hos Slipknot.
Vare sig de vill det eller inte.I bästa fall..
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

engson skrev:Jag fattar inte.
För du kan väl ändå inte mena att andra här ska lyssna in sej och skriva svar på dina frågor?
+1 på det. Han har ju tidigare frågat om olika hårdrocksbasisters utrustning och liknande. Så varför göra annorlunda nu? ;-)
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+

Inlägg av Von K »

jag tycker Steve Digiorgio säger det ganska bra i den här intervjun, har väl kanske inget med de banden du yrslar om att göra, mer spelsättet förr och nu:

http://www.myspace.com/stevedigiorgio/blog/535690706
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

DrJKO skrev:
mågis skrev:Om man nu verkligen kan jämföra ny och gammal metall, så borde du även komma fram till att gammal metall oftast är rostigare än ny metall...
Ja, med tanke på att själva frågan inte stod med när jag skrev mitt första svar så... Dessutom stavar vi metall olika...

Hur som helst. Korn och Slipknot har jag just ingen kol på, men du kan ju göra lite jämförningslyssningar mellan Black Sabbaths tidager plattor med i stort sett vilken grungemusik du vill, speciellt Alice In Cheins. Där finns det ganska stora likheter...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

RolleHarris skrev:
+1 på det. Han har ju tidigare frågat om olika hårdrocksbasisters utrustning och liknande. Så varför göra annorlunda nu? ;-)
exakt, om jag vill vara lat varför skulle jag inte få vara det då? har jag tvingat dig att svara ^^?
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

mågis skrev:
DrJKO skrev:
Ja, med tanke på att själva frågan inte stod med när jag skrev mitt första svar så... Dessutom stavar vi metall olika...

Hur som helst. Korn och Slipknot har jag just ingen kol på, men du kan ju göra lite jämförningslyssningar mellan Black Sabbaths tidager plattor med i stort sett vilken grungemusik du vill, speciellt Alice In Cheins. Där finns det ganska stora likheter...
nej det är sant geoförsig så jag får ursäkta mig på så sätt ;/, tack för tipsen också ;)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag fattar fortfarande inte frågan.... :?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Will
Medlem++

Inlägg av Will »

TDHP skrev:Jag fattar fortfarande inte frågan.... :?
Frågan är om det är P-bas eller jazz som gäller till metal :retar:
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem

Inlägg av engson »

TDHP skrev:Jag fattar fortfarande inte frågan.... :?
DrJKO skrev: exakt, om jag vill vara lat varför skulle jag inte få vara det då? har jag tvingat dig att svara ^^?
Han vill att andra ska göra hans skolarbete. Suck. Jag ska inte mer svara på dina trådar. Jag lovar. Men upprepar mitt första svar:
Vässa öron och penna, och börja lyssna med nyfikenhet. Tycker att det är en bra uppgift som du har valt, som kan vara väldigt lärorik! Lycka till.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem

Inlägg av DrJKO »

Nej men precis som med allt annat så kan ju någon annan ha just erfarenhet inom någon liknande fråga och då kan ju den dela med sig utav sin kunskap ifall den personen vill, så nej jag menar inte att andra behöver lyssna sig in på dom artisterna.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Skriv svar