Min äldste son gjorde sitt första gig igår!
Med Washburn XB-102-basen han fick i julklapp för 2 år sen, och i pappas motörheadtisha. Vi hade vapenvård kvällen innan, kokade strängar osv.
Man blev ju smått tårögd när han satte upp foten på monitorn....
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
I en högstadieskolas matsal/aula , det mest klassiska av premiärgigställen! En liten popbandstävling anordnad av den lokala musikföreningen. Dom vann - såklart!
Med Washburn XB-102-basen han fick i julklapp för 2 år sen, och i pappas motörheadtisha. Vi hade vapenvård kvällen innan, kokade strängar osv.
Måste vara skönt att på detta sätt få lön för år av uppfostran, och kunna säga ”det var värt det”
PS
Kära Dereborn!
Jag behöver hjälp!
Min dotter envisas med att ta gitarr och piano lektioner. I början ville hon spela elgitarr så jag fixade en Strata åt henne. Det var väl iofs inte så illa i och med att det spelades klassiska rock riff. Sen ville hon lära piano också så jag fick bära hem et monstruöst elpiano från musikskolan. På senare tid hör jag mera och mera klassisk och Robert Wells liknande musik från hennes rum. Jag är rädd att hon kan bli barpianist eller nåt sånt om det fortsättar på detta viset.
Vad skall jag göra?
Grymt att grabben haft spelning, du måste vara stolt som en .... öh vad säger man... grattis!
Min nioåring har äntligen börjat fingra på basarna här hemma så smått, får se om han går lika långt en dag... (snart kan han Smoke on the Water och Rock ´n roll Singer (AC/DC))
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Måste vara skönt att på detta sätt få lön för år av uppfostran, och kunna säga ”det var värt det”
PS
Kära Dereborn!
Jag behöver hjälp!
Min dotter envisas med att ta gitarr och piano lektioner. I början ville hon spela elgitarr så jag fixade en Strata åt henne. Det var väl iofs inte så illa i och med att det spelades klassiska rock riff. Sen ville hon lära piano också så jag fick bära hem et monstruöst elpiano från musikskolan. På senare tid hör jag mera och mera klassisk och Robert Wells liknande musik från hennes rum. Jag är rädd att hon kan bli barpianist eller nåt sånt om det fortsättar på detta viset.
Vad skall jag göra?
Hälsningar från ”en förtvivlad pappa”
Bäste "förtvivlad Pappa".
...jag vet inte! Jag har medvetet INTE pushat någon av mina 2 söner. Inte på något sätt. Så plötsligt för ett par år sen kom dom båda två o berättade att dom börjat spela bas!
Känslan är häftig! (Vi jammade i garaget förra julen, Johnny B Goode med pappa på bas, lillebror på trummor o storebror på bas.)
GNUlars skrev:Grymt att grabben haft spelning, du måste vara stolt som en .... öh vad säger man... grattis!
Min nioåring har äntligen börjat fingra på basarna här hemma så smått, får se om han går lika långt en dag... (snart kan han Smoke on the Water och Rock ´n roll Singer (AC/DC))
Lars
Ja, stolt som en...!
Dom har gig igen den 21 dec, jag har naturligtvis lovat att mixa PA-ljudet (men BARA åt deras band!). Kanske man lånar ut lill-MESA:n också...
Ska spela in en låt med dom innan jul också, lägger väl upp en länk här när det är klart!
dereborn skrev:
Ja, stolt som en...!
Dom har gig igen den 21 dec, jag har naturligtvis lovat att mixa PA-ljudet (men BARA åt deras band!). Kanske man lånar ut lill-MESA:n också...
Ska spela in en låt med dom innan jul också, lägger väl upp en länk här när det är klart!
En drömfarsa helt enkelt!
Kul att grabben har en egen bas som han rocka med och inte behöver vara rädd om. Tror inte det vore samma sak att låna en av dina.
Jag märker på min grabb (10 år) att det finns klara tendenser till musikaliska aktiviteter också. Han är en fena på att pilla fram melodier på nästan vilket instrument man än sätter i händerna på honom och det är ett gott tecken.
Jag anstränger mig verkligen för att INTE pusha honom, utan endast förse honom (lite diskret sådär... hehe) med möjligheter både vad gäller instrument och musikstilar.
Han lyssnar, som de flesta kids, på "Hits for kids" etc. men det värmde i hjärtat när han som 7-åring frågade om han fick låna mina Jeff Beck, King Crimson och U.K. CD's! Sen låste han in sig på rummet och spelade "Star Cycle" med Beck/Hammer så att huset skakade
Vi får väl se om det blir en basist, gitarrist, keyboardist eller revisor av honom vad det lider
"Life without bass would become very treblesome..."
Jag sitter stolt i soffan när jag hör grabben riffa med polarna i garaget intill vardagsrummet
Hans polare lirar bas och synttrummor
Han velar mellan singelcoil eller humbucker, Stevie R V eller satriani... få se vart det slutar!
Skall klämma på ett bigsby på Epi sg:n så han kan svaja lite.
Tyvärr tror jag att han tycker det är liite trist att lira med farsan... han gör det mest för att vara snäll.
Tyvärr hoppade dottern av baslirandet! Men jag tog över hennes Allen Woody bas som är helt underbar
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
dereborn skrev:
Ja, stolt som en...!
En drömfarsa helt enkelt!
Kul att grabben har en egen bas som han rocka med och inte behöver vara rädd om. Tror inte det vore samma sak att låna en av dina.