Keef spelar bas?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
appan
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
Ort: Gbg

Keef spelar bas?

Inlägg av appan »

Det hade helt undgått mig att Keith Richards spelar bas på Sympathy for the Devil, Jumpin Jack Flash, Live with me och andra svängiga stoneslåtar. Lite samma antiklimax som när jag förstod att Carol Kaye spelat på en massa Motowninspelningar...

/Per
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar :)
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tycker jag känner igen det där! Mig gör det inget, jag har aldrig varit så impad av Bill Wyman. Däremot blev jag lite besviken när jag fick veta att det var Jimi Hendrix som la ett stort antal basar själv eftersom Noel Redding egentligen inte ville spela bas och inte dök upp i studion ganska många gånger!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
appan
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
Ort: Gbg

Inlägg av appan »

Bara det där med hjältegrejjen, musiken är ju lika bra för det! Trams på ett sätt.
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar :)
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Keef spelar bas?

Inlägg av bootsy »

appan skrev:Lite samma antiklimax som när jag förstod att Carol Kaye spelat på en massa Motowninspelningar...
Detta är mycket omtvistat, och jag för min del är ganska så säker på att hon inte har rätt när hon påstår det.
Det finns inga bevis och inga som helst vittnen som kan konfirmera att hon varit med på de inspelningar hon hävdar.
I övrigt är hon tillräckligt meriterad för att tillhöra en av de största - varför hon ska försöka ta åt sig äran för Jamersons arbete övergår mitt förnuft.
Men jag antar att har man gjort så mycket som hon så går det inte att hålla reda på rubbet. Själv har jag minne som en utställningstax och kan knappt pricka vilka olika artister JAG lirat med, då kan man bara föreställa sig hur det är med hennes meritlista.

För övrigt beter sig Bernard Purdie, en av historiens mest inspelade trummisar, på ett liknande vis när han påstår att han spöktrummat för Ringo på flera Beatleslåtar. Det finns INGEN som ens kan ge det påståendet en aning stöd. Han ljuger eller har bara fått för sig det.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Sen var/är ju även Ron Wood en utmärkt basist, lyssna bara på Jeff Beck group och Rod Stewarts tidiga sologrejer. Om jag hade fått som jag ville när Bill Wyman hoppade av hade Stones tagit tillbaka Mick Taylor på gitarr och låtit Ron spela bas. Fast det ville väl ingen av de inblandade...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GurraG skrev:Sen var/är ju även Ron Wood en utmärkt basist, lyssna bara på Jeff Beck group och Rod Stewarts tidiga sologrejer. Om jag hade fått som jag ville när Bill Wyman hoppade av hade Stones tagit tillbaka Mick Taylor på gitarr och låtit Ron spela bas. Fast det ville väl ingen av de inblandade...
Exakt!

Ronno är en riktigt fin basist och skulle varit mycket ballare ersättare än Darryl Jones, med all tänkbar respekt för honom i övrigt.

Dock har jag lite svårt att se Mick Taylor tillbaks i bandet, den separationen väl inte så trevlig vad jag förstått.

Här ser ni Keef på P-bas med John Lennon från Rock'n'Roll Circus, spola fram någon minut:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FwonYPsz7NM[/youtube]
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Keef spelar bas?

Inlägg av GurraG »

bootsy skrev: För övrigt beter sig Bernard Purdie, en av historiens mest inspelade trummisar, på ett liknande vis när han påstår att han spöktrummat för Ringo på flera Beatleslåtar. Det finns INGEN som ens kan ge det påståendet en aning stöd. Han ljuger eller har bara fått för sig det.
Kolla här: http://www.jimvallance.com/03-projects- ... urdie.html

Här kommer en snubbe fram till att vad som eventuellt kan vara sant är att Purdie har lagt på trummor i efterhand på de Beatleslåtar som har getts ut där Pete Best sägs spela trummor.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
appan
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 17:49
Ort: Gbg

Inlägg av appan »

Såg pretto-Jean-Luc Godard-filmen "Sympathy for the Devil" häromdan. Keef spelar P-bas genom vox på inspelningen. Låter fantastiskt!
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar :)
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

TDHP skrev:Tycker jag känner igen det där! Mig gör det inget, jag har aldrig varit så impad av Bill Wyman. Däremot blev jag lite besviken när jag fick veta att det var Jimi Hendrix som la ett stort antal basar själv eftersom Noel Redding egentligen inte ville spela bas och inte dök upp i studion ganska många gånger!
Besviken att inte få lyssna på Noel Reddings basspel? He he. Det är du nog rätt ensam om...
All along the watchtower är den enda jag känner till att Hendrix spelar på - har du koll på fler?

Bill Wyman brukar väl bittert hävda att satisfaction var en countryballad tills han la på basen men han fick ändå inga royalties (eller så minns jag helt fel).
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Keef spelar bas?

Inlägg av bootsy »

GurraG skrev:
bootsy skrev: För övrigt beter sig Bernard Purdie, en av historiens mest inspelade trummisar, på ett liknande vis när han påstår att han spöktrummat för Ringo på flera Beatleslåtar. Det finns INGEN som ens kan ge det påståendet en aning stöd. Han ljuger eller har bara fått för sig det.
Kolla här: http://www.jimvallance.com/03-projects- ... urdie.html

Här kommer en snubbe fram till att vad som eventuellt kan vara sant är att Purdie har lagt på trummor i efterhand på de Beatleslåtar som har getts ut där Pete Best sägs spela trummor.
Och han avslutar hela sitt resonemang med att konstatera att Purdie levererat:

"A big, fat lie. "
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Ja, det är banne mig inga försiktiga påståenden Purdie kommer med. Och som synes, inga bevis överhuvdtaget. Det är faktiskt väldigt konstigt att Purdie, som har gjort så väldigt mycket annat att vara stolt över, tycker att han måste hitta på en sån här historia.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GurraG skrev:Ja, det är banne mig inga försiktiga påståenden Purdie kommer med. Och som synes, inga bevis överhuvdtaget. Det är faktiskt väldigt konstigt att Purdie, som har gjort så väldigt mycket annat att vara stolt över, tycker att han måste hitta på en sån här historia.
Och det är ungefär samma resonemang man för gällande Carol Kaye och hennes Motownfabuleringar.
Varför? Hon är en av historiens viktigaste basister ändå, så vad tror hon att hon ska vinna?
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Maggie May med faces spelar Ronnie Wood fantastiskt flummig bas på...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

..och Billy Gibbons spelar bas på nån låt på Eliminator enligt egen utsago i en intervju för 20 år sedan.

Egentligen. För oss lyssnare, spelar det nån roll vem som spelar bas..?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:Maggie May med faces spelar Ronnie Wood fantastiskt flummig bas på...
Ronnie Lane, that is.

EDIT:
Just fått bannor av en skivnörd till vän: Ronnie Wood spelar indeed den hafsiga, men underbara, basen till Maggie May.
Sorry Dereborn.
Senast redigerad av bootsy den mån 12 maj 2008, 15:19, redigerad totalt 2 gång.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Chriller skrev:Besviken att inte få lyssna på Noel Reddings basspel? He he. Det är du nog rätt ensam om...
All along the watchtower är den enda jag känner till att Hendrix spelar på - har du koll på fler?
Njae... Det jag har fått det ifrån är en dokumentär om plattan "Electric Ladyland" som gick på Viasat History (tror jag, kan ha varit nån annan faktakanal) för nåt halvår - år sen. Minns jag rätt så var Noel Redding själv med och bekräftade att han och Jimi inte var riktigt sams då och att han inte spelar bas på ett antal inspelningar. Dessutom berättades det att Brian Jones tittade in och la piano på några låtar, det kom dock aldrig med på plattan! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

TDHP skrev:Minns jag rätt så var Noel Redding själv med och bekräftade att han och Jimi inte var riktigt sams då och att han inte spelar bas på ett antal inspelningar. Dessutom berättades det att Brian Jones tittade in och la piano på några låtar, det kom dock aldrig med på plattan! :D
Brian Jones! Han var en go snubbe - presentationen av The Experience innan spelningen på Monterrey går inte av för hackor.

Noel var väl kanske inte jordens roligaste basist, men han spelar fint på några av de tidigare låtarna i alla fall. Själv tycker jag väl annars att den bästa sättningen annars var med Mitch Mitchell och Billy Cox.
Framförallt Red House-versionen från 17 juli 1970 - finns på Youtube och skivan "Concerts".

Men detta har ju väldigt lite med Keef att göra förstås. Jag avslutar därför med en favoritanekdot från när jag jobbade i ett Call Center.
- Och ditt namn var?
- Käjt.
- Käjt?
- Ja, som han i Rolling Stones.
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:
dereborn skrev:Maggie May med faces spelar Ronnie Wood fantastiskt flummig bas på...
Ronnie Lane, that is.

EDIT:
Just fått bannor av en svivnörd till vän: Ronnie Wood spelar indeed den hafsiga, men underbara, basen till Maggie May.
Sorry Dereborn.
Tänkte väl det... 8)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev:
bootsy skrev:
dereborn skrev:Maggie May med faces spelar Ronnie Wood fantastiskt flummig bas på...
Ronnie Lane, that is.

EDIT:
Just fått bannor av en svivnörd till vän: Ronnie Wood spelar indeed den hafsiga, men underbara, basen till Maggie May.
Sorry Dereborn.
Tänkte väl det... 8)
För att ytterligare klargöra det hela så spelade Ronnie Lane bas i Faces. "Maggie May" finns på Rod Stewarts soloskiva "Every Picture Tells a Story" och är sålunda inte en Faceslåt.
Både Ronnie Lane och Wood spelar på skivan, men det är som sagt Wood som lirar på låten i fråga.

Så det kanske inte är så konstigt att folk (läs: jag) tar fel på dessa killar ibland.
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:
dereborn skrev:
bootsy skrev:
dereborn skrev:Maggie May med faces spelar Ronnie Wood fantastiskt flummig bas på...
Ronnie Lane, that is.

EDIT:
Just fått bannor av en svivnörd till vän: Ronnie Wood spelar indeed den hafsiga, men underbara, basen till Maggie May.
Sorry Dereborn.
Tänkte väl det... 8)
För att ytterligare klargöra det hela så spelade Ronnie Lane bas i Faces. "Maggie May" finns på Rod Stewarts soloskiva "Every Picture Tells a Story" och är sålunda inte en Faceslåt.
Både Ronnie Lane och Wood spelar på skivan, men det är som sagt Wood som lirar på låten i fråga.

Så det kanske inte är så konstigt att folk (läs: jag) tar fel på dessa killar ibland.
A-ha, den är inte på en Faces-platta alltså? Där fick man lära sej nåt idag också!
Tackar, och ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående - som ledde dej in på rätt/fel tankar!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

dereborn skrev: A-ha, den är inte på en Faces-platta alltså? Där fick man lära sej nåt idag också!
Tackar, och ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående - som ledde dej in på rätt/fel tankar!
Inget att orda om, nu fick ju jag ha lite rätt också!

F.ö. är Rod och Faces från denna epok helt magiska. Kolla upp nämnda skiva och valda delar av Facesboxen "Five Guys Walk in to a Bar" för den bästa öldrickarmusiken genom tiderna.

Att Stewart kunde gå ifrån att vara så fantastisk till att bli så bottenlöst värdelös han varit de senaste 25 åren är ett av musikhistoriens stora mysterier.
Stallet liknar mest ett veteflak.
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:
dereborn skrev: A-ha, den är inte på en Faces-platta alltså? Där fick man lära sej nåt idag också!
Tackar, och ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående - som ledde dej in på rätt/fel tankar!
Inget att orda om, nu fick ju jag ha lite rätt också!

F.ö. är Rod och Faces från denna epok helt magiska. Kolla upp nämnda skiva och valda delar av Facesboxen "Five Guys Walk in to a Bar" för den bästa öldrickarmusiken genom tiderna.

Att Stewart kunde gå ifrån att vara så fantastisk till att bli så bottenlöst värdelös han varit de senaste 25 åren är ett av musikhistoriens stora mysterier.
"Stay with me", säger jag bara...!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

dereborn skrev:
bootsy skrev:
dereborn skrev: A-ha, den är inte på en Faces-platta alltså? Där fick man lära sej nåt idag också!
Tackar, och ber om ursäkt för mitt felaktiga påstående - som ledde dej in på rätt/fel tankar!
Inget att orda om, nu fick ju jag ha lite rätt också!

F.ö. är Rod och Faces från denna epok helt magiska. Kolla upp nämnda skiva och valda delar av Facesboxen "Five Guys Walk in to a Bar" för den bästa öldrickarmusiken genom tiderna.

Att Stewart kunde gå ifrån att vara så fantastisk till att bli så bottenlöst värdelös han varit de senaste 25 åren är ett av musikhistoriens stora mysterier.
"Stay with me", säger jag bara...!
Ja! Skitbraig låt.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

knedy skrev:
dereborn skrev:
"Stay with me", säger jag bara...!
Ja! Skitbraig låt.
Inte tråkig alls.
Och deras version av "Maybe I'm Amazed"... helvete vad han sjunger där...
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

bootsy skrev:
knedy skrev:
dereborn skrev:
"Stay with me", säger jag bara...!
Ja! Skitbraig låt.
Inte tråkig alls.
Och deras version av "Maybe I'm Amazed"... helvete vad han sjunger där...
Coolt, den har jag missat. *lyssnar nu*
Officiell stormästare i EB-orden
Skriv svar