Teddy Walter

Prata om olika basister, kända som okända
dereborn

Teddy Walter

Inlägg av dereborn »

Nån som minns honom? Nån som vet vad han gör nuförtid?
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Enligt min fru som gick i plugget tillsammans med Teddy Walter i slutet av 60-talet ska han bo på en gård nånstans i Skåne nu för tiden. Ingen aning om vad han gör i dag. Jag såg honom bla. på Mariahissen på 70-talet och som jag kommer ihåg det var han en råtight player som lirade (möjligen fretless?) P-Bas och inte en enda onödig ton. :!:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Mitt minne av Teddy är ANC-galan -85 när han kompade Tommy Körberg i "Bro Över Mörka Vatten".
Mycket smakfullt!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teddy_Walter

Verkar som att han bor i Lund och håller på med opera.

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag minns att man tyckte han var bra. Lite tuff sådär. Och att han hade svart krulligt hår.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Hellboy skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Teddy_Walter

Verkar som att han bor i Lund och håller på med opera.

//J
Opera :?: Fookin' Ay Man :!:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag har sett honom spela med hovkapellet i orkesterdiket på operan många gånger. Synd att han inte spelar elbas längre, men jag antar att han gör det han gillar.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jag jobbade på musikaffär ett tag på 90-talet och vid ett tillfälle kom Teddy in, plockade upp en akustisk bas och satte sig ner och spelade något så in åt helvete. Han var ju jätteduktig. Björn, butiskchefen i affären (och tillika gitarrist) med lite mer humor än hjärna och väl medveten om vem som var i butiken, gick fram till Teddy där han satt och spelade, dunkade honom i ryggen och sa:

"Faan grabben, du verkar ha lite fallenhet för det där, du skulle kanske köpa dig en bas".

Då blev Teddy sur, reste sig upp, ställde tillbaka basen och lämnade butiken utan att säga ett ord.

Och Björn fick skäll av ägaren till butiken.

En liten historia ur verkliga livet....

//Jan
Användarvisningsbild
papateddy
Nykomling

walter

Inlägg av papateddy »

Hallå där boys!
Jo det stämmer att jag jobbar med opera och bor i Lund.
Kul att ni gillade mitt spel när det begav sig, jag spelar inte elbas längre men ibland blir man lite sugen att plocka fram sin gamla Arvidsson...
Den där storyn om musikaffären minns jag inte men jag hade väl en dålig dag, brukar gilla humor... :wink:
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Välkommen Teddy!

Otroligt kul att ha dig här!
Inte för att det direkt behövs, men om du känner för det är det alltid kul om du skriver ett par rader under rubriken "medlemspresentationer", så att man får lite fakta från hästens mun s a s.
Användarvisningsbild
Fungrim
Medlem

Inlägg av Fungrim »

För några veckor sedan lyssnade jag sönder Körbergs "Livslevande" (live -90). Riktigt trevligt, och bra basspel. Välkommen hit Teddy.
"Imagination is cheap, as long as you don't have to worry about the details." - Daniel C. Dennet
BTB405QM, GK400RB, Peavey 410TX, Ashdown Drive Plus, ESB MicroBass II /Lars J. Nilsson
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Teddy borde kanske varit med i svenska basister-tråden? Mitt första minne av Teddy var 1983 i Värnesborg med Egba, och en cool Hagström-bas... Vit man med afro är inte illa pinkat :dancy:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Alltid kul med lite "legender" här på PB! Välkommen!
Fender - Pedaler - GK - TKS
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

mikkejohansson skrev:Alltid kul med lite "legender" här på PB! Välkommen!
Är Teddy Walter en legend? Mmm...det kanske han är... :hmm:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Re: walter

Inlägg av Jan Hellman »

papateddy skrev:Hallå där boys!
Kul att ni gillade mitt spel när det begav sig, jag spelar inte elbas längre men ibland blir man lite sugen att plocka fram sin gamla Arvidsson...
Den där storyn om musikaffären minns jag inte men jag hade väl en dålig dag, brukar gilla humor... :wink:
Hejsan Teddy. Kul att ha dig här. :) Det var på Förstärkardoktorn i början av 90-talet. För övrigt en butik som jag faktiskt skäms över att jag jobbat på. :oops: Och Björn, som levererade skämtet ifråga, hade en tendens till att skämta så att folk BLEV sura. En gång hade jag en äldre farbror som kund. Han var intresserad av att köpa ett ganska dyrt digitalpiano. Björn gick fram precis bakom farbrorn och ställde sig att jucka mot baken på farbror som ju givetvis inte såg Björn då han stod med ryggen emot. Jag däremot, som stod och pratade med farbror, såg det hela och det såg pinsamt nog otroligt skojjigt ut så jag började skratta. Och sen kunde jag inte sluta skratta så farbrorn blev sur och gick. Han blev sur på mig men det vart definitivt Björn som var boven i dramat. Och Björn såg han ens aldrig.

En annan gång klev Joe Zawinul in. Han köpte en Casio Rapman (leksak mer eller mindre) av mig. Sen gick jag smått exalterad in till ägaren av butiken, Tomas Danko, och berättade att: "Joe Zawinul var precis inne i butiken. Han köpte en liten hemkeyboard". Varpå Tomas tittade storögt på mig och svarade: "Joe Zawinul? Den tjeckiske tennisspelaren??!!"

Så kunde det gå till när det begav sig.

Än en gång, kul att ha dig här på forumet. Klart att du ska gräva fram elbasen ur garderoben. Låga frekvenser är det finaste som finns!

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

BassLobster skrev:
Teddy har gjort väldigt mycket genom åren. Och bra också.

//Jan
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Hellboy skrev:En annan gång klev Joe Zawinul in. Han köpte en Casio Rapman (leksak mer eller mindre) av mig. Sen gick jag smått exalterad in till ägaren av butiken, Tomas Danko, och berättade att: "Joe Zawinul var precis inne i butiken. Han köpte en liten hemkeyboard". Varpå Tomas tittade storögt på mig och svarade: "Joe Zawinul? Den tjeckiske tennisspelaren??!!"

MVH//Jan

HAHAHAHAHA!!!! that made my friday! :lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Hellboy skrev:
BassLobster skrev:

//Jan
Mmm...jag vet det. Har hört många bra saker (och bassolon) med/av Teddy...

Förresten, hur vet ni att papateddy är Teddy Walter? Bara undrar...
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Tjenare, och välkommen så klart, kommer du i håg Kjelle T. Nisse B. och Perre J. från Skäris på den tiden det begav sig ? Det är gamla kompisar till min fru Maggan Ö. Visst är väl (P)basen Arne gjorde åt dej en Arvidson med ett s, right ? :tummenupp:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Hellboy skrev:
Hejsan Teddy. Kul att ha dig här. :) Det var på Förstärkardoktorn i början av 90-talet. För övrigt en butik som jag faktiskt skäms över att jag jobbat på. :oops: Och Björn, som levererade skämtet ifråga, hade en tendens till att skämta så att folk BLEV sura. En gång hade jag en äldre farbror som kund. Han var intresserad av att köpa ett ganska dyrt digitalpiano. Björn gick fram precis bakom farbrorn och ställde sig att jucka mot baken på farbror som ju givetvis inte såg Björn då han stod med ryggen emot. Jag däremot, som stod och pratade med farbror, såg det hela och det såg pinsamt nog otroligt skojjigt ut så jag började skratta. Och sen kunde jag inte sluta skratta så farbrorn blev sur och gick. Han blev sur på mig men det vart definitivt Björn som var boven i dramat. Och Björn såg han ens aldrig.

En annan gång klev Joe Zawinul in. Han köpte en Casio Rapman (leksak mer eller mindre) av mig. Sen gick jag smått exalterad in till ägaren av butiken, Tomas Danko, och berättade att: "Joe Zawinul var precis inne i butiken. Han köpte en liten hemkeyboard". Varpå Tomas tittade storögt på mig och svarade: "Joe Zawinul? Den tjeckiske tennisspelaren??!!"

Än en gång, kul att ha dig här på forumet. Klart att du ska gräva fram elbasen ur garderoben. Låga frekvenser är det finaste som finns!

MVH//Jan
Kul story, började Björnes efternamn möjligtvis på S och slutade på E ? I så fall köpte han en Pre CBS P-Bas av mej för runt 1500-2000kr. Det var ett helt ok pris på den tiden (sent 70-tal), i dag tror jag man får betala minst det dubbla för en sån (med gult Hagström Fendercase med aluminiumloggan med blå text så klart) aaaaah, those were the days. För övrigt var Tomas alltid schysst att deala med som jag kommer i håg det, iaf. i affären på Hornsgatan. :vinkar:
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

BassLobster skrev:
Hellboy skrev:
BassLobster skrev:

//Jan
Mmm...jag vet det. Har hört många bra saker (och bassolon) med/av Teddy...

Förresten, hur vet ni att papateddy är Teddy Walter? Bara undrar...
Hur vet vi att DU är BassLobster ?
gäst

Inlägg av gäst »

Jag är Bassdude.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Jag är Mojo.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Jag är Amanda Jensen.

(om det här ny är Teddy Walter, vilket jag tror, och vilket vore väldigt roligt att han hittat hit, ack vad den här utflykten vore pinsam)
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Le Contrebasse skrev: (om det här ny är Teddy Walter, vilket jag tror, och vilket vore väldigt roligt att han hittat hit, ack vad den här utflykten vore pinsam)
Det är lika bra att även TW vänjer sig vid den off topic-festival som PrataBas ändå oftast blir...
Skriv svar