utbytesackord?
- joelspatunskij2
- Medlem
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tis 15 jul 2008, 23:29
- Ort: Malmö
utbytesackord?
Nu är det så att jag spelar kontra och elbas och försöker utveckla mitt jazzande så att säga. Jag har fått det förklarat som att man lägger grundtonen på ettan och en ton av ackordets treklang på trean och fyller yt däremellan med skaltoner och sedan ledton på fyran. Jag börjar bli rätt haj på det nu och känner att jag skulle vilja gå vidare lite nu.
utbytesackord?
Jag har läst lite grundläggande om t.ex utbytesdominanten (och även något om 3 for 1 substituion) och att man kan inkorporera det i sin walking men jag förstår inte hur och när jag ska använda den. Någon som vet?
utbytesackord?
Jag har läst lite grundläggande om t.ex utbytesdominanten (och även något om 3 for 1 substituion) och att man kan inkorporera det i sin walking men jag förstår inte hur och när jag ska använda den. Någon som vet?
- newheartshadow
- VIP medlem
- Inlägg: 4766
- Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
- Ort: Örebro
- joelspatunskij2
- Medlem
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tis 15 jul 2008, 23:29
- Ort: Malmö
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Jag misstänker att du syftar på det som på engelska kallas tritone subsitute. Det innebär att ett dominantackord, alltså ett ackord med liten sjua, kan bytas ut mot ett ackord som har en grundton ligger en tritonus, eller överstigande kvart/förminskad kvint, ifrån det aktuella ackordet. Exempelvis kan ett A7 (som ska leda till ett D-ackord) býtas ut mot ett Eb7. Detta beror på att de viktigaste tonerna i ett dominantacord, tersen och sjuan, är desamma för ackord som ligger på tritonusavstånd från varandra. I ett A7 är sjuan g och tersen ciss, i ett Eb7 är sjuan ett dess (som är samma ton som ciss) och tersen ett g.
3 for 1 substitution skulle jag tro innebär att man kan bytra ut valfritt I-ackord i jazz, exempelvis Cmaj mot skalans III-ackord, i C-dur Em7. Detta beror på att de två ackorden har ett antal toner gemensamt, Cmaj-ackordet innehåller tonerna c, e,g samt b. Em7-ackordet innehåller tonerna e, g,b samt d.
(Möjligen innebär 3 for 1 substitution något annat, men jag har iallafall fått lära mig att man kan byta ut "ettackord" mot "treackord", och det borde ju rimligtvis vara det som åsyftas, även om jag aldrig har hört den engelska beteckningen.)
3 for 1 substitution skulle jag tro innebär att man kan bytra ut valfritt I-ackord i jazz, exempelvis Cmaj mot skalans III-ackord, i C-dur Em7. Detta beror på att de två ackorden har ett antal toner gemensamt, Cmaj-ackordet innehåller tonerna c, e,g samt b. Em7-ackordet innehåller tonerna e, g,b samt d.
(Möjligen innebär 3 for 1 substitution något annat, men jag har iallafall fått lära mig att man kan byta ut "ettackord" mot "treackord", och det borde ju rimligtvis vara det som åsyftas, även om jag aldrig har hört den engelska beteckningen.)
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- edvin
- Medlem++
- Inlägg: 4563
- Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
- Ort: Malmö
Ja det kan du, för att det ackordet kommer klinga rätt i G7.joelspatunskij2 skrev:jag syftade på att i t.ex. (ackordföljden till rythmn changes)
| Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
Att man över G7:et kan spela (utbytesdominanten) Bm7b5
hur gör jag? kan jag skita totalt i G7:et och bara låtsas som om att det är ett Bm7b5 eller!?
Du kan även i ett dominantackord, t.ex. i A7 kan du spela i en Bb-lydisk (eller blandar jag ihop det med mixolydisk nu?) skala

grejor
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
OK, joel, nu hann du skriva mer medan jag plitade på mitt svar.
I fallet av ackordföljden
Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
kan du antingen behandla G7:et som ett G7, eller låtsas att det är ett Bm7b5, eller för den delen låtsas att det är ett Db7.
EDIT: Vill du piffa till det ytterligare så kan du låtsas att G7-ackordet är ett Bdim. Det finns mycket kul man kan göra med dominantackord!
I fallet av ackordföljden
Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
kan du antingen behandla G7:et som ett G7, eller låtsas att det är ett Bm7b5, eller för den delen låtsas att det är ett Db7.
EDIT: Vill du piffa till det ytterligare så kan du låtsas att G7-ackordet är ett Bdim. Det finns mycket kul man kan göra med dominantackord!
Senast redigerad av GurraG den tor 29 jan 2009, 16:37, redigerad totalt 1 gånger.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- joelspatunskij2
- Medlem
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tis 15 jul 2008, 23:29
- Ort: Malmö
(bara för att vara på den säkra sidan)så kan jag alltså även byta ut Bbmaj7:et mot Dm7 ochGurraG skrev:OK, joel, nu hann du skriva mer medan jag plitade på mitt svar.
I fallet av ackordföljden
Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
kan du antingen behandla G7:et som ett G7, eller låtsas att det är ett Bm7b5, eller för den delen låtsas att det är ett Db7.
F7:et mot Am7b5 och B7
?
hur inkorporerar jag det? kan jag låtsas helt att t.ex. G7:et är ett Bm7b5 eller bör jag ta hänsyn till G7:et på något sätt?
en annan fråga:
Gäller detta för alla ackord med liten sjua (utan andra färgningar om ni missförstår mig rätt:))? Eller gäller det bara när de ska leda till ett visst ackord?
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Ja, du kan byta ut alla ackorden så som du beskriver. Nej, du behöver inte ta någon hänsyn till "originalackordet", annat än att det kanske inte alltid passar sig att byta ut det över huvudtaget. Men det där föår du avgöra från fall till fall med ditt tycke och smak, utifrån melodin, vilket stil du spelar i osv.joelspatunskij2 skrev:(bara för att vara på den säkra sidan)så kan jag alltså även byta ut Bbmaj7:et mot Dm7GurraG skrev:OK, joel, nu hann du skriva mer medan jag plitade på mitt svar.
I fallet av ackordföljden
Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
kan du antingen behandla G7:et som ett G7, eller låtsas att det är ett Bm7b5, eller för den delen låtsas att det är ett Db7.
F7:et mot Am7b5 och B7
?
hur inkorporerar jag det? kan jag låtsas helt att t.ex. G7:et är ett Bm7b5 eller bör jag ta hänsyn till G7:et på något sätt?
en annan fråga:
Gäller detta för alla ackord med liten sjua (utan andra färgningar om ni missförstår mig rätt:))? Eller gäller det bara när de ska leda till ett visst ackord?
Subsitutionen kan gälla alla dominantackord, dvs alla ackord som har liten sjua, och för den delen även andra ytterligare färgningar såsom nia, tretton, pluselva etc. Främst används väl substitutionen när dominanten leder till sin respektive tonika, tex G7 till C, men visst kan man använda den vid andra tillfällen också. Fast i lite mer standardbetonad jazz brukar ju faktiskt dominantackord leda till nån slags tonika. Men i fallet med din exempelackordföljd ovan kan man ju tänka sig att man byter ut G7 mot Db7 och sedan Cmaj mot Em7, men då är man kanske lite onödigt långt ute och viftar.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Berntsson
- Medlem+
- Inlägg: 742
- Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
- Ort: Göteborg
Såvitt jag vet är det väl mest på dominanten som man brukar byta ut ackord.
Sedan beror det väl på, angående vad man kan göra, på vad ens bandledare(eller dylikt) säger om det hela. På musikskolors antagningsprov, där man har obligatoriska provstycken, får man oftast inte reharmonisera, så där får man hålla sig till grundtonerna som står på pappret.
Du får helt enkelt tänka det som ett helt annat ackord, men med samma funktion.
Sedan beror det väl på, angående vad man kan göra, på vad ens bandledare(eller dylikt) säger om det hela. På musikskolors antagningsprov, där man har obligatoriska provstycken, får man oftast inte reharmonisera, så där får man hålla sig till grundtonerna som står på pappret.
Du får helt enkelt tänka det som ett helt annat ackord, men med samma funktion.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- Bumsebrul
- Medlem
- Inlägg: 127
- Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
- Ort: Uppsala
Jag rekommenderar varmt Ed Friedlands bok Building Walking Bass om du är nyfiken på fler sätt att tänka / öva på walking. Ett väldigt systematiskt och effektivt system för att utveckla spelet.
Själv är jag basboks-knarkare och har ett mindre bibliotek med instruktionsböcker. Skulle jag gå tillbaka i tiden och ge mig själv en enda bok ur samlingen så skulle det vara Building Walking Bass.
Själv är jag basboks-knarkare och har ett mindre bibliotek med instruktionsböcker. Skulle jag gå tillbaka i tiden och ge mig själv en enda bok ur samlingen så skulle det vara Building Walking Bass.
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Alltså, gör det inte för krångligt nu bara. Jag skulle inte tänka som du gör att man ersätter G7 med Bm7b5. Bm7b5 är i praktiken ett G9 med tersen i basen och innan en mollackord så skulle jag inte ha ett G9 som en dominant. Klart det finns undantag, man får ju gå efter vad som låter bra... Men som dominant till Cm7 så föreslår jag G7b9. Lägger man tersen i basen, G7b9/B, så blir det samma som Bdim. Ett dimackord består ju av staplade små terser så vilken ackord ton som helst i Bdim kan du använda som baston, beroende på vilket håll du vill gå. Så det kan se ut så här:joelspatunskij2 skrev:(bara för att vara på den säkra sidan)så kan jag alltså även byta ut Bbmaj7:et mot Dm7 ochGurraG skrev:OK, joel, nu hann du skriva mer medan jag plitade på mitt svar.
I fallet av ackordföljden
Bbmaj7 G7 | Cm7 F7 |
kan du antingen behandla G7:et som ett G7, eller låtsas att det är ett Bm7b5, eller för den delen låtsas att det är ett Db7.
F7:et mot Am7b5 och B7
?
hur inkorporerar jag det? kan jag låtsas helt att t.ex. G7:et är ett Bm7b5 eller bör jag ta hänsyn till G7:et på något sätt?
en annan fråga:
Gäller detta för alla ackord med liten sjua (utan andra färgningar om ni missförstår mig rätt:))? Eller gäller det bara när de ska leda till ett visst ackord?
Bbmaj7, Bdim, Cm7, F7
Bbman7, Ddim, Cm, F7
Bbmaj7, G#dim, Cm7/G, F7
och en fjärde variant som funkar ifall det ser ut så här:
Bmaj7, Fdim, C7/E, F7/Eb, Dm7, G7alt./Db, Cm7, F13/B
G7alt./Db är egentligen ett Db13#11 och F13/B är egentligen ett B7alt. men jag skrev det som jag gjorde så du ser var ackorden kommer ifrån.
Hoppas att du fattar min, i mitt eget tycke, röriga utläggning.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;