Sida 2 av 4

Postat: ons 18 feb 2009, 09:40
av bassplayer
I en värld som krymper och där ljudfiler åker kors och tvärs över jorden för overdubs kanske det är vettigt att börja anamma den anglosaxiska varianten, åtminstone inom rock och jazz.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton#B.2C_H_och_Bess

Postat: ons 18 feb 2009, 10:09
av Jan Hellman
bassplayer skrev:I en värld som krymper och där ljudfiler åker kors och tvärs över jorden för overdubs kanske det är vettigt att börja anamma den anglosaxiska varianten, åtminstone inom rock och jazz.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton#B.2C_H_och_Bess
Man har börjat att anamma den anglosaxiska varianten för länge sedan. Det är faktiskt inte många som skriver H längre om man kollar musikskolorna. Förutom dom med klassisk inriktning. Om man läser wiki-sidan står det följande:

"Den högre av tonerna kallades hårt b eller det fyrkantiga b (B durum, 'cantus durus' eller B quadratum), och betecknades ungefär ♮ (dagens återställningstecken). Se även moll (mjuk) och dur (hård). Vid skrivandet och kopierandet kom det fyrkantiga b att med tiden förvandlas till bokstaven H i germanska länder".

Och vilka höll på med handkopierande av böcker och noter på den tiden? Munkarna i klostren. Dom kopierade och gjorde alkoholhaltiga drycker för att dra in pengar till klostret. Och vad skrev jag i mitt första inlägg??
Hellboy skrev:Det är så där tyskarna uttrycker sig och sen har det smittat av sig lite under Hansa perioden, där ju delar av Sverige ingick. Ska tydligen varit någon tysk munk som fattade fel för en herrans massa år sedan och sen har dom aldrig lyckats fatta rätt igen.
Ibland blir jag lite rädd för mitt eget intellekt. Inte illa pinkat av en som gick ut grundskolan med 1,6 i medelbetyg (hade jag inte fått 5:a i musik hade medlet varit BETYDLIGT lägre) och gymnasiet med 2,3 (fick 3:a i musik på gymnasiet. Bitter klassiskt skolad lärarinna med gikt i fingrarna. Jävla subba!! Bara så att ni vet. Den största orsaken till gikt är alkohol, framförallt portvin).

Och för er som inte vet graderade man betygen från 1 till 5 förr om åren där 5 var bäst. Kan nog lite torrt konstatera att både 1,6 och 2,3 skulle klassats som Icke Godkänd enligt dagens betygssystem..... :oops:

//J

Postat: ons 18 feb 2009, 10:55
av bassplayer
Hellboy skrev:Ibland blir jag lite rädd för mitt eget intellekt. Inte illa pinkat av en som gick ut grundskolan med 1,6 i medelbetyg (hade jag inte fått 5:a i musik hade medlet varit BETYDLIGT lägre) och gymnasiet med 2,3 (fick 3:a i musik på gymnasiet.

//J
1,6 i snitt!!! :D :D . Det fodrar faktiskt talang att komma så lågt. Mycket skolk är naturligtvis en genväg.

Själv ville jag så gärna vara missanpassad och längtade till de trasiga miljöer som Motvind sjöng om. Men man var strandsatt i en trygg medelklassmiljö och lyckades aldrig komma under 4 i snittbetyg, vilket så klart inkluderade 5:a i musik. Hade i alla fall en cool musiklärare.

Postat: ons 18 feb 2009, 11:21
av peter_s
Hellboy skrev: Vissa kompositörer som håller på med konstmusik väljer att inte använda sig av fasta tonarter alls utan skriver uteslutande ut förtecken framför varje not där det ska höjas eller sänkas. Framförallt i atonal musik. Min teorilärare ondgjorde sig över detta enorma övergrepp mer än en gång. Man riktigt såg på honom hur detta enorma brott borrade sig in i hans hjärta och sakta men säkert tog livet av honom.
Undrar vad din lärare skulle ha sagt/gjort om han träffat Morton Feldman, som t.ex. noterade sin (f.ö. allt som oftast fantastiska) musik såhär:

Bild
:lol:

Postat: ons 18 feb 2009, 11:23
av Sir Realistic
Rix skrev:
GurraG skrev:Jag har bara en sak att säga: BA#!
Bb-er-W#-er..
Det tog ett tag innan jag lyckades läsa ovanstående uttryck rätt... :? Men när jag väl förstod... :D

Verkar som om jag har fått vatten på kvarn gällande mina teorier om hur de nämnda tonerna/tonarterna Bb och A# ska uttalas - tackar för insiktsfullheten.

Postat: ons 18 feb 2009, 12:04
av Jan Hellman
bassplayer skrev:
Hellboy skrev:Ibland blir jag lite rädd för mitt eget intellekt. Inte illa pinkat av en som gick ut grundskolan med 1,6 i medelbetyg (hade jag inte fått 5:a i musik hade medlet varit BETYDLIGT lägre) och gymnasiet med 2,3 (fick 3:a i musik på gymnasiet.

//J
1,6 i snitt!!! :D :D . Det fodrar faktiskt talang att komma så lågt. Mycket skolk är naturligtvis en genväg.

Själv ville jag så gärna vara missanpassad och längtade till de trasiga miljöer som Motvind sjöng om. Men man var strandsatt i en trygg medelklassmiljö och lyckades aldrig komma under 4 i snittbetyg, vilket så klart inkluderade 5:a i musik. Hade i alla fall en cool musiklärare.
Det värsta var att jag var på nästintill varenda lektion. Inget skolk alls! Jag var bara väldigt, väldigt ointresserad och kan ärligt inte minnas att jag tog hem böcker och pluggade inför prov en enda gång mellan årskurs 5 och tills dess jag gick ut gymnasiet. Inte för att sätta mig på några höga hästar nu men jag tror faktiskt att jag är mer allmänbildad än dom flesta nu för tiden och är riktigt hyffsad på språk. Det blir lite så när man flängt runt som turnérande musiker lite för länge. Man lär sig. Jag är nog mer praktiskt än teoretiskt lagd. Även om jag nu kan ALLT om enharmonisk förväxling. Det BLIR nog inte mer teoretiskt än så...... ;)

//J

Postat: mån 23 feb 2009, 16:55
av Sir Realistic
Kom på att jag har den här ganska coola klackringen som förbryllat mig lite i många år.
Den är efter min far och han har fått den här från några musikerkollegor i jazz-svängen men jag vet inte från vilka, om det är från svenska eller amerikanska musiker. 8)

Pappa kallades för "Abbe" av alla och här står alltså hans namn i notskrift - men ändå inte...???
Bild

Den kullkastar min teori om hur det bör vara...

Postat: mån 23 feb 2009, 18:49
av Rix
Abessbesse verkar han heta.. :mrhappy:

Postat: mån 23 feb 2009, 18:56
av Svensson
blackparkas skrev:
Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.

+1

Det är nog den enda musikteori jag kan..... :)
Nej men lugn i gatan nu, Bb kan aldrig vara samma sak som B!

Postat: mån 23 feb 2009, 21:52
av Sir Realistic
Hade det bara varit ett Bb på ringen så hade farsan hetat ABbe och då hade det blivit rätt. :D

Postat: mån 09 mar 2009, 16:27
av Sir Realistic
Skakar liv i den här tråden igen.

Hittade nyligen det här i en bok.
Vad säger man om den här ackordsföljden?

Bild

Att blanda ihop H och B på det här viset kan knappast vara nyttigt.
Ganska förvirrande tycker jag.
Låten har ett #-förtecken, alltså G, om det kan vara till någon hjälp för någon vetande.

Postat: mån 09 mar 2009, 16:54
av Svensson
Sir Realistic skrev:Skakar liv i den här tråden igen.

Hittade nyligen det här i en bok.
Vad säger man om den här ackordsföljden?

Bild

Att blanda ihop H och B på det här viset kan knappast vara nyttigt.
Ganska förvirrande tycker jag.
Låten har ett #-förtecken, alltså G, om det kan vara till någon hjälp för någon vetande.
Inget konstigt alls. Det var faktiskt så det såg ut i notböckerna förr om åren. De har ju inte blandat ihop H och B, det står ju H och Bb. Det har aldrig funnits någonting som hetat Hb även om det vore det logiska i den annars ologiska ordningen...

Postat: mån 09 mar 2009, 18:50
av archisland
Kan ju än en gång tipsa om den briljanta Facebookgruppen "Det heter B, inte H" som drogs igång av mig och min lillebror en mulen höstdag.. ;)

3653 medlemmar and counting ;)

Postat: tor 12 mar 2009, 11:35
av Dramo
Men... Om man det heter Bess när man kallar B för B, borde det då inte heta Hess om man kallar B för H? :?

Postat: tor 12 mar 2009, 12:28
av GurraG
Dramo skrev:Men... Om man det heter Bess när man kallar B för B, borde det då inte heta Hess om man kallar B för H? :?
Om det ändå vore så logiskt, men ack nej! Säger man H heter den sänkta tonen B, även om det skrivs Bb. Som du märker är denna förvirring ytterligare ett argument för terminologin B och Bess.

Postat: tor 12 mar 2009, 12:29
av Dramo
Musikteori är jobbiga saker...

Postat: tor 12 mar 2009, 12:33
av funkys**t
GurraG skrev:
Dramo skrev:Men... Om man det heter Bess när man kallar B för B, borde det då inte heta Hess om man kallar B för H? :?
Om det ändå vore så logiskt, men ack nej! Säger man H heter den sänkta tonen B, även om det skrivs Bb. Som du märker är denna förvirring ytterligare ett argument för terminologin B och Bess.
De gamla böcker jag har läst i musikteori är att det står H och be.

Postat: tor 12 mar 2009, 21:29
av RogerVatten
Det heter H och B.

Det har dom hetat de senaste 500 åren och det är helt onödigt att ändra bara för att vi vill vara jänkare.

Men gå ni och käka på McDonalds eller titta på Doctors på TV4 (Doctor doctor, give me the news!)

Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.

Det största problemet om man frågar mig är att man inte kan trycka på H om skriver med tangentbordet i Sibelius

Postat: tor 12 mar 2009, 21:56
av Klopper
Bara för att gäng stenade tyska munkar hade trassel med att se skillnad på B och ß så skall vi dras med H?
AHCD osv är ju bra mycket mer logiskt än ABCD?
Det är min teori i alla fall.
Kommer även i fortsättningen att ge fanken i H!

Postat: tor 12 mar 2009, 21:59
av peter_s
RogerVatten skrev:Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Fast, ett av mina kusinbarn har i kommunal svensk musikskola fått lära sig att "H" heter "B" och att "B" heter "bess"...

Postat: tor 12 mar 2009, 22:09
av Klopper
peter_s skrev:
RogerVatten skrev:Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Fast, ett av mina kusinbarn har i kommunal svensk musikskola fått lära sig att "H" heter "B" och att "B" heter "bess"...
Det är tydligen skillnad på Oxie och Malmö? :D

Postat: tor 12 mar 2009, 22:16
av peter_s
Klopper skrev:Det är tydligen skillnad på Oxie och Malmö? :D
:lol:

Det kan dock vara värt att nämna att jag, även om jag bor i Malmö, är uppvuxen i en helt annan del av landet. Och det är i den där andra delen det aktuella kusinbarnet bor och går i musikskola. Långt från Oxie.

Postat: fre 13 mar 2009, 09:02
av Basjonas
RogerVatten skrev: Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Vilken skola då? Inte i musikskolan där jag undervisar i alla fall.

Postat: sön 15 mar 2009, 00:05
av Laser-Bas
Backlund skrev:Sjukt rolig tråd!! :lol:
Den här tråden är indeed proportionerligt rolig :paper:

Postat: sön 15 mar 2009, 00:06
av Laser-Bas
Basjonas skrev:
RogerVatten skrev: Nuförtiden lär man i skolan i Sverige ut H (HÅ) och Bb (Bess) för att det aldrig ska uppstå komplikationer.
Vilken skola då? Inte i musikskolan där jag undervisar i alla fall.
What!? Har hört att nuförtiden "måste" musiklärare lära ut B, och aldrig NÅGONSIN H :shock: :shock: