Postat: ons 17 nov 2010, 14:38
Tar man bort C ackordet och spelar D hela vägen till G, då tycker jag att D är tonika. Med C så jag osäker...
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://www.pratabas.se/
Fast det kan vara ganska användbart att ha koll på rudimentär teori, som t ex tonika, subdominant & dominant. Plankning och eventuell transponering blir betydligt enklare så.TDHP skrev:Fan vad skönt det är att vara helt outbildad och bara SPELA låtjäveln!
(Om man nu nödvändigtvis MÅSTE spela den. )
Visst är det så, men i ett sånt här fall blir det liiite lökigt!bootsy skrev:Fast det kan vara ganska användbart att ha koll på rudimentär teori, som t ex tonika, subdominant & dominant. Plankning och eventuell transponering blir betydligt enklare så.TDHP skrev:Fan vad skönt det är att vara helt outbildad och bara SPELA låtjäveln!
(Om man nu nödvändigtvis MÅSTE spela den. )
Snabbare väg till att bara lira sen!
Visst, i synnerhet om det är en låt man till varje pris vill undvika att spela!TDHP skrev:Visst är det så, men i ett sånt här fall blir det liiite lökigt!bootsy skrev:Fast det kan vara ganska användbart att ha koll på rudimentär teori, som t ex tonika, subdominant & dominant. Plankning och eventuell transponering blir betydligt enklare så.TDHP skrev:Fan vad skönt det är att vara helt outbildad och bara SPELA låtjäveln!
(Om man nu nödvändigtvis MÅSTE spela den. )
Snabbare väg till att bara lira sen!
Haha, ja, varför krångla till något så enkelt som en treackordslåt?TDHP skrev:Fan vad skönt det är att vara helt outbildad och bara SPELA låtjäveln!
(Om man nu nödvändigtvis MÅSTE spela den. )
Kom igen, vad vore en forumdel för musikteori utan ankrövsakademiska hårklyverier och allmänt världsfrånvänt teoretiserande?bootsy skrev:Visst, i synnerhet om det är en låt man till varje pris vill undvika att spela!TDHP skrev:Visst är det så, men i ett sånt här fall blir det liiite lökigt!bootsy skrev:Fast det kan vara ganska användbart att ha koll på rudimentär teori, som t ex tonika, subdominant & dominant. Plankning och eventuell transponering blir betydligt enklare så.TDHP skrev:Fan vad skönt det är att vara helt outbildad och bara SPELA låtjäveln!
(Om man nu nödvändigtvis MÅSTE spela den. )
Snabbare väg till att bara lira sen!
...men ändå gör med jämna mellanrum. Funkar av nån anledning alltid!bootsy skrev:Visst, i synnerhet om det är en låt man till varje pris vill undvika att spela!TDHP skrev:Visst är det så, men i ett sånt här fall blir det liiite lökigt!bootsy skrev:Fast det kan vara ganska användbart att ha koll på rudimentär teori, som t ex tonika, subdominant & dominant. Plankning och eventuell transponering blir betydligt enklare så.TDHP skrev:Fan vad skönt det är att vara helt outbildad och bara SPELA låtjäveln!
(Om man nu nödvändigtvis MÅSTE spela den. )
Snabbare väg till att bara lira sen!
Precis var jag hamnade när jag tänkte igenom låten!dereborn skrev:En ledtråd är att känna efter vilket ackord man vill göra ett fett slutmos på. I mitt fall är det ett tydligt D.
Det är väldigt sällan man är bekväm med ett slutmos på dominanten.
exakt.TDHP skrev:Precis var jag hamnade när jag tänkte igenom låten!dereborn skrev:En ledtråd är att känna efter vilket ackord man vill göra ett fett slutmos på. I mitt fall är det ett tydligt D.
Det är väldigt sällan man är bekväm med ett slutmos på dominanten.
Slutar alltid F C D!
B.TDHP skrev:Kom på en grej ni kan testa!
Spela låten med ackorden H, A, E istället och säg sen om den går i E eller H!
(På gitarr, annars vet jag inte om skillnaden blir så markant!)
+1dereborn skrev:B.TDHP skrev:Kom på en grej ni kan testa!
Spela låten med ackorden H, A, E istället och säg sen om den går i E eller H!
(På gitarr, annars vet jag inte om skillnaden blir så markant!)
Inte H.
A, D E D man får CKlopper skrev:Är man på G om man spelar den i D?
Fast det vete rackarn. Även i klassisk funktionsanalys tar man ju i beaktande hur det låter och "känns".Perennial skrev:Hade aldrig tänkt på det, låten är så "självklar", (NOT) men jag tror att båda alternativ är rätt beroende på approach. Ska man vara praktisk så passar nog D bättre.
Rent teoretiskt och lite mer åt klassiska hållet skulle den nog bli analyserad åt G hållet eftersom kadensen lutar ditåt.
Precis så känner jag också! Beror på varifrån man lyssnar så känns det olika. Versen känner jag helt klart i G-dur, men refrängen är mer i D...enor skrev:När jag började läsa tråden på sida ett, var jag säker på att jag uppfattade det som D-dur. Men just nu känns det som hundra procent G, beroende på att jag lyckades pausa och sedan trycka på "play" mitt i gitarriffsmellanspelet. Gör man så känns det helt annorlunda än om man börjar från sången i början, visar det sej. Fascinerande detta.
Om man utgår från gitarriffet så känner jag det nämligen som om... tja, om man menade att G var en subdominant, skulle man sannolikt låtit riffet gå UPP till G, inte ramla ner och landa på G som man gör nu...
Men som sagt. Så känns det inte när jag börjar från början. Hahaha.
+1.Rix skrev:G tycker jag.
D mixolydisk?
Bra formulerat, Mikke!mikkejohansson skrev:...
Jag säger D, med C som ersättning för dominanten. C delar redan två toner med A7, det kallas väl för "mediant" vill jag minnas.
...