Ackord med extra ton i basen ?
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
-
- VIP medlem
- Inlägg: 4152
- Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
- Ort: Nora
Så behöver det inte vara. Att det ingår i en kromatisk rörelse är det vanliga i pop- och rockmusik, men i jazz, fusion och annan mer (sönder)harmoniserad musik så kan det vara ett sätt att förenkla läsningen. Man kan i många fall skriva med altererad bas för att det är just de klangen man vill åt. Att skriva ett A med G i basen som någon typ av G ackord blir bara mer förvirrande och svårläst. Att hålla sin notbild lättförstådd och lättläst är alltid att föredra om någon skulle få den äran att spela låten avista.GurraG skrev:Naturligtvis kan man spela ett A också, och för den delen ett C# eller ett E, eller rentav någon annan ton (!), men ska man bara spela en ton så är det ju G som gäller. Ackord med en annan ton än grundton i basen ingår ju ofta i någon slags rörelse uppåt eller neråt. Ex: A A/G D/F# E Då är det ju vettigt att spela den ton som faktiskt anges som baston, i det här fallet ett G.
Som Johannes mycket väl påpekade så är detta överkurs och det är den tonen som står till höger som är den man bör spela. Resten kan vi lämna till oss ackordsnördar att diskutera i en annan tråd.
- Ale
- Medlem++
- Inlägg: 9374
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
- Ort: Lund
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt såntLe Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.

Senast redigerad av Noelredding den sön 24 feb 2008, 19:46, redigerad totalt 1 gånger.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
- Klopper
- Hedersmedlem
- Inlägg: 18375
- Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
- Ort: Herd Island
Doriskt, joniskt och korintiskt hänger jag med på men aelosikt?Noelredding skrev:wtf?? du förlorade mig när du började snacka om jonisk, aeolisk och ollonkolisk eller nåt såntLe Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Svarte_Jack
- Medlem++
- Inlägg: 3614
- Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
- Ort: Staden av bajs
Är inte C# frygisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
EDIT: Böt ut en liten miss.
Senast redigerad av Svarte_Jack den sön 24 feb 2008, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Om du menar "C# till c# i A-dur" så motsvarar det frygisk skala.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.
- Svarte_Jack
- Medlem++
- Inlägg: 3614
- Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
- Ort: Staden av bajs
Vet. Skrev fel barabasmartin skrev:A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.

http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!Svarte_Jack skrev:Vet. Skrev fel barabasmartin skrev:A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.Ändrat nu.
- Svarte_Jack
- Medlem++
- Inlägg: 3614
- Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
- Ort: Staden av bajs
Och börjar man lira på B# i A-dur så får man den exuberanta skalan.GrafZeppelin skrev:Det ska vara frygisk Svarte Jack! Frygisk!Svarte_Jack skrev:Vet. Skrev fel barabasmartin skrev:A-jonisk från C# blir C#-frygisk.Svarte_Jack skrev:Är inte C# dorisk i A-dur?Le Contrebasse skrev:Nej Cisset har inget med det att göra , C# är durtersen i A , dvs en del av A Jonisk skala. Eller ett C#moll arpeggio eftersom alla de tonerna ingår i A Jonisk. Dock eh C# Aeolisk.
Skulle dock använda mig av paralellen , dvs F# Aeolisk , F#moll.Ändrat nu.
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- knedy
- VIP medlem
- Inlägg: 16397
- Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
- Ort: Umeå.
jo jag vet, försökte komma på något roligt skämt om att jämföra kyrktonarter med något som heter frikyrktonarter men jag vet inte ens vad skillnaden mellan en kyrka och en frikyrka är.GrafZeppelin skrev:Inte "fri" men annars har du helt rätt faktiskt.knedy skrev:ni och era frikyrkotonarter
Officiell stormästare i EB-orden
- mikkejohansson
- Medlem++
- Inlägg: 8958
- Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
- Ort: Bureå, Skellefteå
Här kommer en intressant grej; trådskaparen pratar om "extra ton i basen", vilket ju stämmer in på exemplet A/G, förutsatt att det inte står A7/G. För ett A/C# i basen borde väl egentligen benämnas som "ALTERNATIV ton i baseen" och inte "extra"? Tonen C# finns ju redan i ackordet... 
Just gällande notation och enharmonisk förväxling gör Matte en fin "point" en bit upp. Ibland är det smart att skriva det som är enklast (snabbast) att förstå. MEN! (med Tony Irving-dialekt), det kan bli fel med det också...
Ta exemplet "D#7/Fx" (diss-sju med fiss-iss i basen), som dominant till G#m till exempel, inte helt ovanlig ackordföljd. Går låten i B-dur är det ju förkastligt att skriva "Eb7/G" även om det skulle bli mer rätt i en avista situation typ 9 ggr av 10. Lättare att läsa, visst. Men lite fel ändå. Det jag ville komma fram till är att man kanske kunde frestas att skriva ackordet som "D#7/G" för att få liiite rätt men liiite fel. Problemet för MIG med det är att det ackordet för mig ser ut som nåt väldigt avancerat alternerat ackord eftersom tonen G inte har ett dugg med D#7 att göra, tvärtom. D#7 hör till G# som tonika (dur eller moll), och G och G# känns svårligen relaterat. Skulle jag spela se det ackordet (D#7/G) i en avista situation skulle jag säkert uppfatta det som en överlagring eller nåt annat (G över D#7....få se nu....D#7#5(add maj7).....spännande
).
Oj vad jag snurrade in mig
. Men ni hängde väl med?

Just gällande notation och enharmonisk förväxling gör Matte en fin "point" en bit upp. Ibland är det smart att skriva det som är enklast (snabbast) att förstå. MEN! (med Tony Irving-dialekt), det kan bli fel med det också...
Ta exemplet "D#7/Fx" (diss-sju med fiss-iss i basen), som dominant till G#m till exempel, inte helt ovanlig ackordföljd. Går låten i B-dur är det ju förkastligt att skriva "Eb7/G" även om det skulle bli mer rätt i en avista situation typ 9 ggr av 10. Lättare att läsa, visst. Men lite fel ändå. Det jag ville komma fram till är att man kanske kunde frestas att skriva ackordet som "D#7/G" för att få liiite rätt men liiite fel. Problemet för MIG med det är att det ackordet för mig ser ut som nåt väldigt avancerat alternerat ackord eftersom tonen G inte har ett dugg med D#7 att göra, tvärtom. D#7 hör till G# som tonika (dur eller moll), och G och G# känns svårligen relaterat. Skulle jag spela se det ackordet (D#7/G) i en avista situation skulle jag säkert uppfatta det som en överlagring eller nåt annat (G över D#7....få se nu....D#7#5(add maj7).....spännande

Oj vad jag snurrade in mig

Fender - Pedaler - GK - TKS
- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare
Jamen det var ju precis så jag tänkte att det var 7:an i ett A7 det där G:t och alltså en extra ton och inte en kvint eller tersbas t.ex. men mina knapphändiga teoretiska kunskaper bleknar rätt fort bland alla dessa konstiga ord och begrepp så det är väl lika bra att vara tyst och läsa.mikkejohansson skrev:Här kommer en intressant grej; trådskaparen pratar om "extra ton i basen", vilket ju stämmer in på exemplet A/G, förutsatt att det inte står A7/G.

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+