Ackord med extra ton i basen ?
- Liten
- Hedersmedlem
- Inlägg: 16064
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
- Ort: Örebro
Absolut! Oftast handlar det ju om att snabbt få folk att spela rätt, INTE att få uppskattning för att man skrivit "korrekt".GrafZeppelin skrev:Ja, jag skulle nog ändå föredra Eb/G fast det är fel, både D#/G och D#/Fx skulle mest ge mig hangups och ingen skulle tacka arrangören för att han skrev rätt eller halvrätt.mikkejohansson skrev:Oj vad jag snurrade in mig. Men ni hängde väl med?
Liten OT-vinkling: Vad säger ni om att skriva A11 eller G/A? Jag håller inne med vad jag tycker så länge...
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Dereborn skrev G/A inte A/G.Rix skrev:11:an i A är ju ett D så den omskrivningen förstår jag inte alls.. A/G säger ju bara "lägg sjuan i basen"..
Var det en kuggis?
Det beror på omständigheterna, är det ett pingstkyrkegig så ska det givetvis stå 11. Inget sammanfattar frikyrkeklangen såsom en dominantelva i en ballad.

- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
- Sunken
- Medlem++
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
- Ort: Stockholm, Solna
- Kontakt:
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..GrafZeppelin skrev:Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
Men.... om man skriver A11 kan man väl råka ut för att någon spelar även ett C# och ett E? Om man - vilket oftast är fallet - vill ha ett A i basen och ett G-durackord ovanför, så får man nog skriva G/A ändå, eller hur?Rix skrev:Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..GrafZeppelin skrev:Ah, I see. Iaf: tonerna i G-dur treklang motsvarar sjuan, nian och elvan i A. Ergo: A11Rix skrev:Japp, och jag hann ändra det (trodde jag).
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Vilket jag skriver hänger på vilken klang jag, som arrangör, är ute efter.dereborn skrev:Men.... om man skriver A11 kan man väl råka ut för att någon spelar även ett C# och ett E? Om man - vilket oftast är fallet - vill ha ett A i basen och ett G-durackord ovanför, så får man nog skriva G/A ändå, eller hur?Rix skrev:Heh, precis.. Och hade jag ägnat ett par sekunder till åt inlägget hade jag också insett att det i princip är samma sak. Man tappar C# och E men vem bryr sig.. G/A e nog enklare att tolka så slipper man trassla med alla nior och elvor..
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Jag är lite löjlig, så jag hade nog skrivit G/A i popsammanhang, men A11 i jazzigare sammanhang.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Ja, men det är ju just det som är grejen! Att det ÄR 2 olika saker, A11 är ju en fetare, större klang, men ibland får man fram en G/A-klang enklare om man skriver A11, beroende på vem som ska läsa det...Rix skrev:Mjaa, kanske inte i ett rockband men en 11-klang i ett storband låter nog fetare än ett G med A i basen men då pratar vi inte ackord-beteckningen längre. Heh, sorry för min meningslösa utvikning.dereborn skrev:Får du direkt (avista) olika klanger om du skriver A11 eller G/A?
- Jan Hellman
- VIP medlem
- Inlägg: 21030
- Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
- Ort: Södermalm
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Precis! Vi säger ju samma sak. Allt hänger på vem som ska tolka arret. Och i pop/rock-sammanhang är G/A helt klart en bekväm genväg till den perfekta 11-klangen.dereborn skrev:Ja, men det är ju just det som är grejen! Att det ÄR 2 olika saker, A11 är ju en fetare, större klang, men ibland får man fram en G/A-klang enklare om man skriver A11, beroende på vem som ska läsa det...

- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
Jag hade kallat det Gsus2.. Tersen är som sagt väck och det blir nån slags suspension fast neråt.. Ingår ofta i typiska kyrkokadenser, Gsus4 G Gsus2 G.. Beteckningen G2 har jag aldrig sett..dereborn skrev:Nej, sorry.... Tonerna G, A och D. Ett Gadd9 utan ters alltså. G2 har jag sett rätt mkt i jänkarnoter.Rix skrev:Gsus2 eller Dsus4/G
Eller menar du G med dubbla bastoner?
- Rix
- Hedersmedlem
- Inlägg: 6801
- Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
- Ort: Växjö
- Kontakt:
- GurraG
- Medlem++
- Inlägg: 5670
- Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
- Ort: Lund
Röstar också på att kalla den klangen för Gsus2. Gadd9 inbegriper helt klart en ters, om ni frågar mig.dereborn skrev:Vi OT:ar glatt vidare:
Klangen G/A/D
G2 eller Gadd9(no3)?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic