blackparkas skrev:Silverfisk skrev:Jodå, om man säger H åt B, så säger man också B åt Bb.
+1
Det är nog den enda musikteori jag kan.....

Det är så där tyskarna uttrycker sig och sen har det smittat av sig lite under Hansa perioden, där ju delar av Sverige ingick. Ska tydligen varit någon tysk munk som fattade fel för en herrans massa år sedan och sen har dom aldrig lyckats fatta rätt igen.
Man kan säga vad man vill tycker jag såvida man ALDRIG säger B när man menar Bb. Det är egentligen enda gången det kan gå rejält tokigt och det borgar för missförstånd. Personligen är det B och Bb som gäller.
Men Le Contrebasse har helt rätt vad det gäller Bb och A#. Beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man i B (H) dur, som är en korstonart, heter det A# (Aiss). Spelar man i F dur, som är en b-tonart, heter samma ljudande ton Bb.
Och skulle man råka skriva t.ex ett Db i noterna när man spelar i B dur så kallas det för
enharmonisk förväxling och då får man pisk på fingrarna av musikläraren. Det är nämligen FEL att göra så. Förbjudet. Då kommer musikpolisen och bötfäller. Det är emot reglerna. Man ska inte blanda kors och b-förtecken. Den tonen ska heta C# och inget annat.
Just begreppet
enharmonisk förväxling var nog ett av dom mest dumma saker jag lyckades lära mig på musikskolan. Jag har lyckats glömma mycket annat under dom senaste 20 åren som gått efter att jag gick ut skolan men INTE just uttrycket
enharmonisk förväxling......
//J