Sida 1 av 1

Lite stegteorifrågor!

Postat: tor 12 mar 2009, 21:24
av Berntsson
Tja, har pluggat lite stegteori i dagarna och har fått fram lite frågor.

Först gäller det ackord med någon annan ton än grundtonen i basen. Lättast att visa med ett exempel: (tonart är G-dur) Ska ackordet G/B skrivas som I/3 eller Bild(som det påstås i sista stegen i den här länkenhttp://www.musictheory.net/lessons/html/id44_se.html?

Andra saken gäller dominanter i mollskala, om ackordsföljden(2-5-1a) är exempelvis IIØ7 V-7 I-7, alltså att dominantackordet är i moll, hur är det då med klammer, pilar, parenteser och så vidare?

Postat: tor 12 mar 2009, 21:35
av RogerVatten
Du skriver bastonen under, precis som i funktionsanalys!

Klammer = kvintfall, moll till dur
Pil = kvintfall, dur till dur eller moll

Sedan finns det streckade pilar som används vid ersättningsdominanter.

I ditt fall ska det varken vara klammer eller pil eftersom det andra ackordet inte är en dominant. Eller jo, men inget dominantackord.

Tror jag

Änvänder man parenteser i steganalys?

Postat: tor 12 mar 2009, 21:42
av Berntsson
Jo, parenteser tror jag väl används vid dominanter som inte upplöses iaf.

Tack för svaren iaf! :)

Postat: tor 12 mar 2009, 21:58
av Basare
Oh ursäkta, jag gick fel, fortsätt. :D

Postat: mån 16 mar 2009, 16:58
av RogerVatten
Blev jävligt skeptisk när jag kollade in Ricci Adams (eller vad hen heter) steganalyslektioner.

Det beror på att han använder "ett annat" system, baserat på generalbas, vilket inte är det system man använder i Sverige, oftast, så VARNING FÖR DEN SIDAN!

Postat: mån 16 mar 2009, 19:51
av jannej
Instämmer! Märklig blandning av generalbas och stegteori.

I c-dur betyder I6 för mig ett C6 och inte ett C/E.

Om jag inte fått det om bakfoten så menar puritanerna av stegteori inte att det är nödvändigt att skriva ut omläggningar av ackord, t ex C - C/E till G eftersom det har samma funktion som ett C.

Postat: mån 16 mar 2009, 21:59
av Berntsson
Jo, har anat detta. Vilket är lite synd, om man bortser från att mycket information är helt fel är det en bra och pedagogisk sida :)

Postat: mån 16 mar 2009, 22:00
av GurraG
jannej skrev:Instämmer! Märklig blandning av generalbas och stegteori.

I c-dur betyder I6 för mig ett C6 och inte ett C/E.

Om jag inte fått det om bakfoten så menar puritanerna av stegteori inte att det är nödvändigt att skriva ut omläggningar av ackord, t ex C - C/E till G eftersom det har samma funktion som ett C.
Som jag lärde mig stegteori så är ett I6 i C dur ett Am/C. Ett C6 betecknas då I56 (skrivet med sexan över femman), för att visa att man har med både kvinten och sexten.

Postat: mån 16 mar 2009, 22:26
av RogerVatten
Precis så har jag också lärt mig, detta med baston i steganalys är jävligt vagt, skulle nästan tro att det vanligaste är att skita i att skriva ut bastonen!
Om jag inte fått det om bakfoten så menar puritanerna av stegteori inte att det är nödvändigt att skriva ut omläggningar av ackord, t ex C - C/E till G eftersom det har samma funktion som ett C.
Precis! En mellandominant, eller tillochmed en ersättningsmellandominant(?) kan ju leda till "något helt annat", bara ackordet KAN tolkas som något som liknar målackordet. Tex: IIm - V7/V - III, V7 till V är fortfarande V7 till V eftersom den följs av en "V", dvs. en III

Steganalys är jävligt intressant