Sida 1 av 1

Basgångar for dummies.

Postat: lör 16 maj 2009, 00:09
av Dramo
Hur gör ni när ni komponerar era basgångar egentligen?
Det är ju lätt att bara pumpa grundtoner och så, men om man vill göra något mer komplicerat?

Hur vet man vilka toner som passar ihop egentligen? Har det att göra med terser och skalor och allt annat sånt som jag inte förstår? :?

Postat: lör 16 maj 2009, 00:12
av Janne
Jupp.
Plugga lite teori, det är kul och användbart.

Postat: lör 16 maj 2009, 00:14
av gäst
Börja med treklanger... sen kan du ju lära dig pentaskalan också... det är en bra start!

Postat: lör 16 maj 2009, 11:49
av GurraG
Janne skrev:Jupp.
Plugga lite teori, det är kul och användbart.
+1

Självklart kan man hitta på grymma basgångar utan att kunna ett smack teori, men det underlättar. Teori is da shit!

Postat: lör 16 maj 2009, 12:03
av Dr_Blues
Det tror jag också... att skalor kan underlätta, annars är det bara att använda öronen och lyssna på vad som passar och inte passar...

Pentaskalan verkar ju bra... hmm jag måste ta reda på vad det är för skala???

Postat: lör 16 maj 2009, 12:58
av criss
mitt tips är "building walkingbass lines" av ed friedland. Boken går igenom hur man (kan)ta(r) sig från den ena harmisen till den andra. Boken rör sig givetvis i en jazzzkontext men principen är den samma för alla stilar.
Dessutom, du som kör ska behöver ju verkligen kunna spela ska-walking.

Bra bok för den som inte kan nån teori - ett steg i taget och teorikunskaperna liksom följer med gratis i övningarna.

en annan bok som också är bra är bob magnussons "the art of walking bass" som går lite snabbare fram och kanske kan anses som svårare.

problemet med att bara lyssna och spela det som passar är att det tar 10-40år att lära sig riktigt bra.
böcker och teoriplugg är helt enkelt tidsbesparande.

rock on dude!

Postat: lör 16 maj 2009, 13:35
av Dramo
criss skrev:mitt tips är "building walkingbass lines" av ed friedland. Boken går igenom hur man (kan)ta(r) sig från den ena harmisen till den andra. Boken rör sig givetvis i en jazzzkontext men principen är den samma för alla stilar.
Dessutom, du som kör ska behöver ju verkligen kunna spela ska-walking.

Bra bok för den som inte kan nån teori - ett steg i taget och teorikunskaperna liksom följer med gratis i övningarna.

en annan bok som också är bra är bob magnussons "the art of walking bass" som går lite snabbare fram och kanske kan anses som svårare.

problemet med att bara lyssna och spela det som passar är att det tar 10-40år att lära sig riktigt bra.
böcker och teoriplugg är helt enkelt tidsbesparande.

rock on dude!
Vet du någon svensk butik som säljer dessa böcker? :)

Postat: lör 16 maj 2009, 16:45
av Tössberg
Dramo: Jag hjälper dig gärna med lite basgångar. Vi bor ju ändå i samma stad typ... ;)
Kan försöka ge dig lite tips med basen i näven och en öl på bordet, det skulle nog vara trevligt. Har en riktigt bra bok vi kan kopiera lite ur (men det såg ni inte för den är copyprotected :oops: ) och det är allt möjligt i den. Eftersom jag är för lat för att använda den får du gärna låna den av mig!

Postat: lör 16 maj 2009, 18:21
av Janne
Dramo skrev:
criss skrev:mitt tips är "building walkingbass lines" av ed friedland. Boken går igenom hur man (kan)ta(r) sig från den ena harmisen till den andra. Boken rör sig givetvis i en jazzzkontext men principen är den samma för alla stilar.
Dessutom, du som kör ska behöver ju verkligen kunna spela ska-walking.

Bra bok för den som inte kan nån teori - ett steg i taget och teorikunskaperna liksom följer med gratis i övningarna.

en annan bok som också är bra är bob magnussons "the art of walking bass" som går lite snabbare fram och kanske kan anses som svårare.

problemet med att bara lyssna och spela det som passar är att det tar 10-40år att lära sig riktigt bra.
böcker och teoriplugg är helt enkelt tidsbesparande.

rock on dude!
Vet du någon svensk butik som säljer dessa böcker? :)
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793542049

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793580420

Postat: lör 16 maj 2009, 21:00
av Dramo
Aesthetica skrev:Dramo: Jag hjälper dig gärna med lite basgångar. Vi bor ju ändå i samma stad typ... ;)
Kan försöka ge dig lite tips med basen i näven och en öl på bordet, det skulle nog vara trevligt. Har en riktigt bra bok vi kan kopiera lite ur (men det såg ni inte för den är copyprotected :oops: ) och det är allt möjligt i den. Eftersom jag är för lat för att använda den får du gärna låna den av mig!
Det hade ju varit kul. Vi bor ju i och för sig i varsin ände av staden, så det är ju inte jättenära.

Hade varit ännu kulare med en PB-väst träff, med öl och basgång-workshop! :D

Och tack för länkarna, Janne. Den första boken är nog hemma hos mig snart. Verkar lättläst.

Postat: sön 17 maj 2009, 10:34
av Tössberg
Dramo skrev:
Aesthetica skrev:Dramo: Jag hjälper dig gärna med lite basgångar. Vi bor ju ändå i samma stad typ... ;)
Kan försöka ge dig lite tips med basen i näven och en öl på bordet, det skulle nog vara trevligt. Har en riktigt bra bok vi kan kopiera lite ur (men det såg ni inte för den är copyprotected :oops: ) och det är allt möjligt i den. Eftersom jag är för lat för att använda den får du gärna låna den av mig!
Det hade ju varit kul. Vi bor ju i och för sig i varsin ände av staden, så det är ju inte jättenära.

Hade varit ännu kulare med en PB-väst träff, med öl och basgång-workshop! :D

Och tack för länkarna, Janne. Den första boken är nog hemma hos mig snart. Verkar lättläst.
Det får vi köra igång nån gång efter att mina tentor är skrivna!

Postat: sön 17 maj 2009, 11:47
av Svensson
Kolla in nämnda skalor och sök rätt på noter/tabs på låtar du gillar och vill spela. Du kommer då att upptäcka att man i dessa låtar använder sig av pentaskalor, mollskalor etc. och kanske få en liten aha-upplevelse.

Postat: sön 17 maj 2009, 11:54
av Rix
Johannes postade ett vettigt inlägg en gång: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=10847

Dur- och mollpenta, kan vara de enda skalor man behöver! :)

Postat: fre 22 maj 2009, 12:54
av adde_johansson
Brukar bara spela grundtoner och ibland slänga in kvinter och oktaver. Jag har ibland en känsla av att det funka bättre i ett band med två gitarrister, eller iaf två ackordinstrument. Min poäng? Hur avancerat eller enkelt man spelar beror helt på bandsättningen i övrigt och hur mycket plats man vill ta upp i ljudbilden. Man klarar sig bra med väldigt enkelt spel om det händer väldigt mycket i övrigt i ljudbilden.

Postat: fre 22 maj 2009, 13:48
av basmartin
Rix skrev:Johannes postade ett vettigt inlägg en gång: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=10847

Dur- och mollpenta, kan vara de enda skalor man behöver! :)
Plus ett!

De andra tonerna på basen är bara en krydda som man bör använda sparsamt.

Postat: fre 22 maj 2009, 13:58
av Tössberg
basmartin skrev:
Rix skrev:Johannes postade ett vettigt inlägg en gång: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=10847

Dur- och mollpenta, kan vara de enda skalor man behöver! :)
Plus ett!

De andra tonerna på basen är bara en krydda som man bör använda sparsamt.
...
Då är jag alltså en fullfjädrad basist. :D
Spelar bara "boxar", pentaskalor och sånt, oavsett vilken musikstil det handlar om. :oops:

Postat: sön 24 maj 2009, 17:18
av alsof
basmartin skrev:
Rix skrev:Johannes postade ett vettigt inlägg en gång: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=10847

Dur- och mollpenta, kan vara de enda skalor man behöver! :)
Plus ett!

De andra tonerna på basen är bara en krydda som man bör använda sparsamt.
Varför bör man använda dem sparsamt?

Postat: sön 24 maj 2009, 17:41
av Rix
basmartin skrev:
Rix skrev:Johannes postade ett vettigt inlägg en gång: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=10847

Dur- och mollpenta, kan vara de enda skalor man behöver! :)
Plus ett!

De andra tonerna på basen är bara en krydda som man bör använda sparsamt.
Glömde skriva det som ett citat. Dina egna ord! :)

Postat: sön 24 maj 2009, 20:22
av Lilldjuret
criss skrev:mitt tips är "building walkingbass lines" av ed friedland. Boken går igenom hur man (kan)ta(r) sig från den ena harmisen till den andra. Boken rör sig givetvis i en jazzzkontext men principen är den samma för alla stilar.
Dessutom, du som kör ska behöver ju verkligen kunna spela ska-walking.
rock on dude!
vet inte hur många gånger jag blivit rekommenderad den boken! Sitter själv med några utdrag ur den och kör bossa / tapping / walking mellan progressionerna, fungerar utmärkt, och ändå har jag ingen läroboksdel ur den! Skall införskaffas för min del iallafall

Postat: sön 24 maj 2009, 20:35
av basmartin
alsof skrev:
basmartin skrev:
Rix skrev:Johannes postade ett vettigt inlägg en gång: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=10847

Dur- och mollpenta, kan vara de enda skalor man behöver! :)
Plus ett!

De andra tonerna på basen är bara en krydda som man bör använda sparsamt.
Varför bör man använda dem sparsamt?
Spelar man en låt som går t ex i A-dur så kanske det inte låter så bra att spela en B flat augmented scale, men spelar man en A-penta så låter det genast bra.

Postat: sön 24 maj 2009, 20:42
av Tössberg
basmartin skrev:
alsof skrev:
basmartin skrev:
Rix skrev:Johannes postade ett vettigt inlägg en gång: http://pratabas.se/viewtopic.php?t=10847

Dur- och mollpenta, kan vara de enda skalor man behöver! :)
Plus ett!

De andra tonerna på basen är bara en krydda som man bör använda sparsamt.
Varför bör man använda dem sparsamt?
Spelar man en låt som går t ex i A-dur så kanske det inte låter så bra att spela en B flat augmented scale, men spelar man en A-penta så låter det genast bra.
+1.
pentaskalor, det finns inget bättre.

Postat: ons 27 maj 2009, 00:54
av Dramo
En av böckerna är beställda. Den enklare.
Tack för alla tips. Efter sommaren ska jag vara lika bra som er. :mrgreen:

Postat: ons 27 maj 2009, 00:58
av gäst
basmartins "dagens-övningar" är nyttiga!
treklanger, penta, arpeggio...

sen kan man fortsätta med fyrklanger, som kanske är väldigt användbart till t.ex. walking bass?

Postat: ons 27 maj 2009, 02:44
av Dramo
rumpeldunken skrev:basmartins "dagens-övningar" är nyttiga!
treklanger, penta, arpeggio...

sen kan man fortsätta med fyrklanger, som kanske är väldigt användbart till t.ex. walking bass?
Jag ska kolla in dom.