Sida 1 av 1

Jannes teori #1

Postat: fre 29 maj 2009, 16:35
av Janne
Inspirerad av Martins lysande idé att lägga upp teknikövningar på bas

så fick jag den kanske inte fullt lika lysande idén att lägga upp lite

basic musikteoriövningar. Kommer inte att använda mig av noter eftersom

många inte kan det.

#1 - Tonernas namn och placering på halsen upp till band 12.

Här nedanför visas tonerna på A-strängen. Det är bara "stamtonerna",

alltså inga höjda eller sänkta toner. Det motsvarar de vita tangenterna

på ett piano, de svarta tangenterna är ju höjda eller sänkta toner.

- Tonernas alfabet går alltså A - G, efter G börjar man om på A.
- Mellan tonerna B-C och E-F är det ett halvt tonsteg (1 band).
- Mellan alla andra toner är det ett helt tonsteg (2 band)

Bild

* Lär dig A-strängens toner utantill. Spela dom och sjung samtidigt

tonernas namn.


* Skriv ut en av bilderna nedan för 4- eller 5-strängad bas. Fyll i

tonernas namn på de andra strängarna. Följ bara alfabetet och tänk på

att det är bara ett band mellan B-C och E-F. När du kommit till 12:e

bandet ska det vara samma tonnamn som lös sträng, annars har det blivit

fel någonstans.

* Lär dig sedan tonerna utantill på de andra strängarna precis som

A-strängen..

Bild

Bild

Postat: fre 29 maj 2009, 18:42
av Jee
Kul med sånt här! :tummenupp:
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?

Postat: fre 29 maj 2009, 18:44
av archisland
Jee skrev:Kul med sånt här! :tummenupp:
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
Yes! Sänkt B heter Bb! SÅ är det :)

Postat: fre 29 maj 2009, 18:46
av Janne
Jupp, B och sänkt heter det Bb. Tonnamnet H är snart borta tror och hoppas jag.

Postat: fre 29 maj 2009, 18:48
av basmartin
Jee skrev:Kul med sånt här! :tummenupp:
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.

Postat: fre 29 maj 2009, 19:06
av archisland
basmartin skrev:
Jee skrev:Kul med sånt här! :tummenupp:
Har en liten fråga bara. När jag började spela piano fick jag lära mig att tonerna hette c, d, e, f, g, a, h. Och när man sänker ett H ett halvt tonsteg så så blir det ett B. Antar att det inte är något som är rätt eller fel men är det någon som vet varför man har gjort så här? Vad skriver man när kallas B och sänker ett halvt tonsteg då? Bb?
Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
För Fejsbookare: http://www.facebook.com/group.php?gid=2 ... 309&ref=ts :)

Postat: sön 07 jun 2009, 01:09
av Will
Jag är riktigt kass på G/D strängens toner. För att träffa dom måste för det mesta gå ner på E/A strängen och kolla vart oktaven är :lol:

Postat: sön 07 jun 2009, 02:39
av RogerVatten
basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.

Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin! :D

Postat: sön 07 jun 2009, 02:42
av Klopper
RogerVatten skrev:
basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.

Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin! :D
Kan du belägga att det inte är en myt?

Postat: sön 07 jun 2009, 02:57
av basmartin
RogerVatten skrev:
Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.
Solmisation heter det t o m. Namnger skalstegen, inte tonhöjden, så det är inte riktigt samma, men visst, jag körde en liten rövare där, men min italienska baselev säger B och inte H, så någon utveckling har det iaf skett på senare tid..
Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin! :D
Klart att det är en myt om att det var en full munk, men någon gång så förväxlades tonnamnen. Det gamla tecknet för tonen B såg ut som ett återställningstecken, ♮, som ju är ganska likt bokstaven h, om man tänker den tidens typsnitt.

Det finns ingen som helst rimlig eller logisk anledning till att bokstaven H skulle finnas med i tonsystemet, såvida inte alfabetet ändrades under resans gång... :)

Postat: lör 13 jun 2009, 16:16
av Bassface
RogerVatten skrev:
basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.

Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin! :D
Det finns belägg för att det är ett tolkningsfel i fråga om b/h, Myten är ju kul och det finns säkert en stor portion sanning i tolkningsfelet enligt Musikhistorikerna.
Lite kul läsning om detta finner man här.
http://www.scales.se/jammaren/jam_tonenB.htm och en bit ner på sidan här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton
Här kan du hämta lite mer info om Solmisation/Solfeggio/Solfege
http://en.wikipedia.org/wiki/Solfege som precis som BasMartin skrev är ett system för att organisera tonerna (i notläsnings- och gehörssyfte) och inte för den klingande tonhöjden vilket b resp. h är.

Postat: sön 14 jun 2009, 23:09
av RogerVatten
Bassface skrev:
RogerVatten skrev:
basmartin skrev:Precis. H är en kvarleva från medeltiden då någon full gammal munk skrev ett b utan att fullborda hela understa böjen på b-et, så det såg ut som ett h. Skandinaverna och germanerna fortsatte att dricka och skrev h istället för B och b istället för Bb, medan den anglosaxiska och latinska delen av världen insåg munkarna hade varit fulla och körde istället med B och Bb vilket är det enda logiska.
Tänker inte reta upp mig ikväll... Är för trött! Men så är det iaf INTE i latinska länder eftersom de har ett annat system, Solfeggio heter det.

Måste dock tillägga att det här med den fulla munken är en myt enligt vissa... Varför? Bokstäverna såg inte det minsta lika ut när detta skulle ha hänt. Jag har dock inget att styrka detta med. Det tycker jag du kan leta efter inatt basmartin! :D
Det finns belägg för att det är ett tolkningsfel i fråga om b/h, Myten är ju kul och det finns säkert en stor portion sanning i tolkningsfelet enligt Musikhistorikerna.
Lite kul läsning om detta finner man här.
http://www.scales.se/jammaren/jam_tonenB.htm och en bit ner på sidan här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ton
Här kan du hämta lite mer info om Solmisation/Solfeggio/Solfege
http://en.wikipedia.org/wiki/Solfege som precis som BasMartin skrev är ett system för att organisera tonerna (i notläsnings- och gehörssyfte) och inte för den klingande tonhöjden vilket b resp. h är.
Ni kan mycket väl ha rätt, men jag är helt säker på att det system man använder vid konservatorierna och musikuniversiteten i norra Italien ÄR en betäckning på tonhöjd, ibland, kanske oftast. Solfeggio, vilket jag är upplärd med. Tex Do maggiore, C-dur, Dodiesis minore, C#-moll osv.

Så i tonartsnamnen använder man sig iaf av Solfeggio som betecknar tonhöjd

Tillägg: Även i rockmusik, använder man Solfeggiobeteckningarna som ackordnamn, ackordanalys