Sida 3 av 8

Postat: ons 17 nov 2010, 23:31
av aleklint
Är inne på samma spår som dig där martin, att det känns som D är tonikan när man börjar rundan, men när man väl landat på G då är det tonikan..

Postat: fre 25 mar 2011, 12:25
av Tössberg
För mig går den i C, eftersom vi spelar nedstämt i mitt coverband (sångarens röst gav upp...) men ja, D för mig. Håller med om att det fläskiga slutackordet får bestämma vilken tonart låten går i, och det är ett klockrent D. Eller C, för mig då. Jag är ju lite speciell.

Postat: fre 25 mar 2011, 12:45
av Svensson
Gustav. Har jag alltid tyckt men jag vet inte...vilket ackord känns mest naturligt att sluta i? Tror att vi kör F C G som slutkläm...

Postat: fre 25 mar 2011, 12:47
av Svensson
Vilken tonart går Please don't touch i?

Postat: fre 25 mar 2011, 13:03
av Cliffy
Svensson skrev:Vilken tonart går Please don't touch i?
Med motorhead eller? :poke:

Postat: fre 25 mar 2011, 14:34
av Svensson
Cliffy skrev:
Svensson skrev:Vilken tonart går Please don't touch i?
Med motorhead eller? :poke:
Skit samma med vem men om riffet går i G. :wink:

Sweet home alabama

Postat: tor 07 apr 2011, 16:15
av Emilgitarr
Den går i D. Vilket är tonika!

Improvisation i Bm heptatonisk skala skulle vara helt rätt.. (septatonisk)!

8)

Bild

Postat: mån 02 maj 2011, 01:16
av John Sane
Jaha, jag får väl vara Motvalls Kärring. Jag säger G.

Postat: mån 02 maj 2011, 20:57
av bassplayer
D, naturligt!

Postat: mån 02 maj 2011, 21:27
av Hellsten
När jag spelat den har vi slutat på F C G. Alltid sett det som att den går i D dock. Inte så lätt.

Postat: mån 02 maj 2011, 21:43
av John Sane
Men om ni skulle skriva ner låten då? Noter alltså. G eller D? Ett eller två #? Jag hade kört på G även där.

Postat: mån 02 maj 2011, 21:49
av John Sane
Blev nyfiken och bildgooglade på sweet home alabama sheet och sweet home alabama chords. Nästan alla hade noterat den i G, någon enstaka i D men här på PB verkar nästan alla utom jag tycka att den går i D. Kan det vara så att man ser lite annorlunda på tonarterna beroende på om man är amerikan eller europé?

Postat: mån 02 maj 2011, 21:57
av mikkejohansson
John Sane skrev:Men om ni skulle skriva ner låten då? Noter alltså. G eller D? Ett eller två #? Jag hade kört på G även där.
Mmm, men tonartsangivelse säger ju heller inte allt. En D mixolydisk tonart har ju också bara ett kors...

Går ju inte riktigt applicera alla klassiska funktionsanalysteorier på en låt med "moderna" harmonier och ackordanvändande. KG Johansson på Musikhögskolan i Piteå skrev en bok/forskningsrapport om "Beatles harmonilära" när jag gick där uppe för tio år sen, hade varit skoj att se vad han säger om en del av deras låtar, de använder ju samma teknik som i SHA emellanåt. Fast dock ofta "utvecklat"...

Kanske ska skicka honom ett mail och fråga vad en "expert" på området anser?

EDIT: "Beatles Harmoniska Språk" hette den.

Postat: mån 02 maj 2011, 22:04
av John Sane
mikkejohansson skrev:
John Sane skrev:Men om ni skulle skriva ner låten då? Noter alltså. G eller D? Ett eller två #? Jag hade kört på G även där.
Mmm, men tonartsangivelse säger ju heller inte allt. En D mixolydisk tonart har ju också bara ett kors...

Går ju inte riktigt applicera alla klassiska funktionsanalysteorier på en låt med "moderna" harmonier och ackordanvändande. KG Johansson på Musikhögskolan i Piteå skrev en bok/forskningsrapport om "Beatles harmonilära" när jag gick där uppe för tio år sen, hade varit skoj att se vad han säger om en del av deras låtar, de använder ju samma teknik som i SHA emellanåt. Fast dock ofta "utvecklat"...

Kanske ska skicka honom ett mail och fråga vad en "expert" på området anser?
Gör det! Skicka mailet alltså. Förutom det komiska i att fråga en bokskrivande expert om Sweet Home Alabamas tonart så skulle det faktiskt vara kul att höra vad han tycker. (Fast helst av allt vill jag bara att någon mer än jag tycker G, det är lite ensamt här i tråden.)
Hur noterar man förresten en låt i D mixolydisk? Precis som G bara att man tänker D mixolydisk när man spelar?

Postat: mån 02 maj 2011, 22:05
av mikkejohansson
Jag skulle antagligen skriva ett kors och göra en notering ovanför "D Mixolydian". Alternativt ett kors + ett kors inom parentes med samma textnotering...

Postat: mån 02 maj 2011, 22:06
av mikkejohansson
Och KG kan absolut uppfatta humorn i diskussionen, han är en rocker med forskarhjärta :)

Postat: mån 02 maj 2011, 22:08
av John Sane
Jag skulle nog skriva D C G på en servett...

Postat: mån 02 maj 2011, 22:16
av John Sane
Ale skrev:D låter helt klart tonika i mina öron. Men visst fan är den lite bedräglig.
Har lirat den, likt originalet, men med en sopransaxofonist som fullkomligt mördade i tre minuter. Kanske det roligaste jag varit med om.
Extastutade han grundton?

Postat: mån 02 maj 2011, 22:57
av Svensson
John Sane skrev:Jaha, jag får väl vara Motvalls Kärring. Jag säger G.
Svensson skrev:Gustav. Har jag alltid tyckt men jag vet inte...vilket ackord känns mest naturligt att sluta i? Tror att vi kör F C G som slutkläm...
Du och jag... :D

Postat: sön 08 jan 2012, 01:03
av wheelie87
Jag tänker att det här påminner mig om två andra låter jag lirat en del.
Let me entertain you av Robbie Williams och Born this way av Lady Gaga.
Där är ackorden 1 - b7 - 5 - 1 och då blir ju tonarten tydligare, precis som vi varit inne på.

Jag säger inte att dom här tre låtarna har samma ackord, men det känns lite så som jag ser på det.

Postat: fre 13 jan 2012, 09:06
av GandhiMK2
wheelie87 skrev: Jag säger inte att dom här tre låtarna har samma ackord, men det känns lite så som jag ser på det.
Nä, dom har ju inte direkt det...;-)

Born this way är väl mer : D - C - G - D
Entertain you är väl mer :D -F- G - D
Och slutligen sweet home: D - C- G - G och det är just det SISTA G'et i sweet home alabama som gör att den lika gärna skulle kunna noteras i G, vilket ju vore lättast om man håller på med förtecken (så att man slipper återställa C hela jävla tiden).
Jag tror att om Sweet home alabama hade slutat på ett G-ackord istället för ett D så misstänker jag att dom flesta hade tyckt att G var rätt. Däremot så återvänder ju dom andras ackordsföljder till tonikan innan formen börjar om vilket skapar en helt annan tydlighet. Där tycker jag att det är ett tveklöst D som är tonarten.

Om ngn säger "vilken tonart?" och man ska spela Sweet home alabama om 5 sekunder så lär jag säga D ......Allt annat lär gå åt helvete...;-)

Vilken låt var den en replik på ? ngn som kommer ihåg? Svaret kanske står att finna i den....

Postat: fre 13 jan 2012, 09:28
av TDHP
D.
Allt annat är nys!

Postat: fre 13 jan 2012, 09:37
av GandhiMK2
TDHP skrev:D.
Allt annat är nys!
Ja, d e ju hur d känns som är relevant.

Postat: fre 13 jan 2012, 11:44
av TDHP
Man kan även konstatera att överdrivet användande av musikteori kan sabba vilken låt som helst! :wink:

Postat: fre 13 jan 2012, 12:22
av GandhiMK2
TDHP skrev:Man kan även konstatera att överdrivet användande av musikteori kan sabba vilken låt som helst! :wink:
Jag anar att du skämtar men det där är ju sån fullständig bullshit.