Sida 1 av 1

Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tis 04 dec 2012, 15:19
av Ekan
Hej!
Jag har grubblat mig grå över vissa moment i den musikteoretiska djungleln.
Den joniska (durskalan) är så sinnessjukt jävla ologisk.
Den låter väldigt melodisk i förhållande till andra skalor, men teoretiskt sätt är den ologisk.
Efter att funderat över detta ett tag så började jag klura på vilken den mest symetriska skalan är, och den jag tycker ett piano borde utgå ifrån. (Det kommer bli luddigt fråga om det är något ni inte fattar)
Vad ligger i mitten av grundton-oktav? Tritonus (överstigande kvart)
Vad ligger i mitten av tritonus-grundton? Mollters (liten trea)
Vad ligger i mitten av tritonus-oktav? Stor sext
Vilken fyrklang bildas? Dim (all diminished)
Alltså den skalan som jag tycker inte borde har några förtecken (borde ersätta jonisk) är en dimskala, vilket leder oss till nästa problem:
dimskalan är oktatonisk (den har åtta toner innan den kommer tillbaka till grundtonen).
Men ta det lugnt, jag har löst det med: vi byter det mot en version av lokrisk skala som vi kan kalla neutral-lokrisk.
Det vill säga en lokrisk skala med stor sext istället för liten sext.
Alternativt en lydisk skala (heltonsskala) så att pianot får var annan svart och vit tangent.
Någon mer än jag som funderat på detta?
Är jag helt ute och cyklar?
Pallade ni läsa allt?

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tis 04 dec 2012, 15:27
av Mr Praline
Det finns ju dock flera dimskalor?

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tis 04 dec 2012, 17:39
av HirYoshima
Mr Praline skrev:Det finns ju dock flera dimskalor?
In i dimman!

Musik är inte alltid matematik :)

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tis 11 dec 2012, 13:36
av Orf
Den mest symmetriska skalan är väl då den kromatiska? Alla toner med lika intervaller ;^J

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tis 11 dec 2012, 13:52
av joachime
Jag tycker entonsskalan. Det vill säga att man håller sig till grundtonen och enbart växlar mellan oktaverna.

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tis 11 dec 2012, 17:43
av Orf
Du kan ju spela alla enton, helton, diatoniska samt resterande i den kromatiska skalan. Den enda du behöver kunna :D

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tor 20 dec 2012, 20:47
av Chupacaps
Den joniska skalan som tonalt centrum har sin grund i en vokal tradition som fanns innan pianot och innan vi hade tolv toner. Det rör sig alltså om vad våra öron uppfattar (som du själv säger "Den låter väldigt melodisk i förhållande till andra skalor") inte ett matematiskt tonalt centrum.

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tor 20 dec 2012, 22:23
av Fredde79
Vill man ha det mest matematiskt logiska så är det väl den naturliga övertonsskalan (deltonserien) som gäller, alltså den som uppstår naturligt i t.ex. ett rör, i människorösten och flageoletter på en sträng. Det blir alltså grundton, oktav, kvint, kvart, durters, mollters, osv...

Wikipedia: "The harmonic series is an arithmetic series (1×f, 2×f, 3×f, 4×f, 5×f, ...). In terms of frequency (measured in cycles per second, or hertz (Hz) where f is the fundamental frequency)"

Så är ju frekvens i förhållande till tonhöjd en logaritmisk skala, så om man vill ha mittpunkten i frekvens, t.ex. mellan A-440Hz och A-880Hz, och räknar 440+220 så får man 660 vilket är E (teoretiskt sett), alltså är kvinten. Och med kvinten som mittpunkt verkar allting plötsligt väldigt logiskt och harmoniskt. :)

Re: Den bristfälliga joniska skalan, och alternativa skalor

Postat: tor 20 dec 2012, 22:45
av basmartin
Joniska skalan är visst logisk, den är uppbyggd av två st joniska tetrakord. Dela skalan på mitten så ser man symmetrin.