tmssinner skrev:Hej alla glada!
Jag har en fundering kring det ni kallar ambulansbas.
Det lackar mot jul och familjen förväntar sig så klart att jag ska kompa lite snyggt när julsångerna ska framföras på julaftonen.
Så lätt panik har uppstått.
Jag behöver hjälp med att veta vilken not det är som ska spelas efter rot-noten så att säga.
Säg att låten går:
C
C
C
C
D
D
G
G
A
A
C
C
C
Vad ska jag spela efter C tex?
Snälla hjälp mig eller så får jag pimpla en jädra massa glögg och låtsas ramla ihop i ett hörn och säga att jag inte kan spela.

Det beror ju på vilken tonart låten går i, men det ser ju misstänkt likt ut som C-dur. Det skulle ju kunna vara G-dur också, men eftersom den börjar med C så...
På en durskala har alla toner utom septiman (en stor septima) en ton som ligger på intervallet kvint, och de tonerna kan du alltid spela ambulansbas med.
C-dur skala är C D E F G A B C
Kvintintervall: C-G, D-A, E-B, F-C, G-D, A-E. B har dock ingen kvint på C-durskalan (B-F#, men F# ingår ju inte i C-dur)
För A-moll gäller exakt samma resonemang, men där är tonen B andra tonen i skalan. Den saknar lika mycket kvint lik förbenat.
A-moll skala: A B C D E F G
Kvinter: A-E, C-G, D-A, E-B, F-C, G-D
På en A-moll eller C-dur skala (de är samma sak egentligen) så kan du få ut ackorden
C-dur (C-E-G)
D-moll (D-F-A)
E-moll (E-G-B)
F-dur (F-A-C)
G-dur (G-B-D)
A-moll (A-C-E)
och
Bdim (B-D-F) som du ser har en försänkt kvint istället för en ren kvint.
Treklanger alltså, eller om man så vill, tre terser på varandra. Fynkar faktiskt med FYRA terser också.
Cmaj7 (C-E-G-B)
Dm7 (D-F-A-C)
Em7 (E-G-B-D)
Fmaj7 (F-A-C-E)
G7 (G-B-D-F)
Am7 (A-C-E-G)
Bdim7 (B-D-F-A)
Funkar med 5 och 6 terser på varanra också, om man nu är lagd åt jazz-hållet. På ett piano blir det extremt tydligt, för i C-dur blir det "varannan vit"...