
Ps. Det var inte Bruce vi backade upp och som lärde oss detta

[youtube]http://youtube.com/watch?v=L-Ds-FXGGQg[/youtube]
Ja det är det ju! Kände inte till det begreppet heller.Fernan skrev:Är det inte Nashville notation ?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nashville_number_system" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det är ju rätt genialt att använda enkla fingertecken istället för att försöka skrika eller mima, det var det jag var nyfiken på hur etablerat användandet är, tydligen i ert band i alla fallHirYoshima skrev:Det är sjukt användbart, tycker jag.
I - I - IV - I - V IV - I blir ju en bluestolva..
Brukar ofta snacka typ "sen kommer det där licket innan vi går upp på femman" så vet alla var man är någonstans. Alla vet redan vilken tonart låten går i, så då slipper man hålla på och säga ackord som folk hör fel när man spelar (G, C, D, E ser likadant ut när man rör munnen ju)
I mitt nuvarande, ja.. inte i något tidigare..Svensson skrev:Ja det är ju rätt genialt att använda enkla fingertecken istället för att försöka skrika eller mima, det var det jag var nyfiken på hur etablerat användandet är, tydligen i ert band i alla fallHirYoshima skrev:Det är sjukt användbart, tycker jag.
I - I - IV - I - V IV - I blir ju en bluestolva..
Brukar ofta snacka typ "sen kommer det där licket innan vi går upp på femman" så vet alla var man är någonstans. Alla vet redan vilken tonart låten går i, så då slipper man hålla på och säga ackord som folk hör fel när man spelar (G, C, D, E ser likadant ut när man rör munnen ju).
Med andra transponerade instrument benämns alltid tonerna som man tar dem. Aldrig klingande, om det inte finns behov för det. Pianister eller annat löst folk...HirYoshima skrev:I mitt nuvarande, ja.. inte i något tidigare..Svensson skrev:Ja det är ju rätt genialt att använda enkla fingertecken istället för att försöka skrika eller mima, det var det jag var nyfiken på hur etablerat användandet är, tydligen i ert band i alla fallHirYoshima skrev:Det är sjukt användbart, tycker jag.
I - I - IV - I - V IV - I blir ju en bluestolva..
Brukar ofta snacka typ "sen kommer det där licket innan vi går upp på femman" så vet alla var man är någonstans. Alla vet redan vilken tonart låten går i, så då slipper man hålla på och säga ackord som folk hör fel när man spelar (G, C, D, E ser likadant ut när man rör munnen ju).
Speciellt om man spelar nedstämt så blir det ju tydligare.. vet att vi haft några diskussioner när vi spelat nedstämt till D och man säger "ta ett G, men jag menar ju F dårå"...
funkys**t skrev:Med andra transponerade instrument benämns alltid tonerna som man tar dem. Aldrig klingande, om det inte finns behov för det. Pianister eller annat löst folk...HirYoshima skrev:I mitt nuvarande, ja.. inte i något tidigare..Svensson skrev:Ja det är ju rätt genialt att använda enkla fingertecken istället för att försöka skrika eller mima, det var det jag var nyfiken på hur etablerat användandet är, tydligen i ert band i alla fallHirYoshima skrev:Det är sjukt användbart, tycker jag.
I - I - IV - I - V IV - I blir ju en bluestolva..
Brukar ofta snacka typ "sen kommer det där licket innan vi går upp på femman" så vet alla var man är någonstans. Alla vet redan vilken tonart låten går i, så då slipper man hålla på och säga ackord som folk hör fel när man spelar (G, C, D, E ser likadant ut när man rör munnen ju).
Speciellt om man spelar nedstämt så blir det ju tydligare.. vet att vi haft några diskussioner när vi spelat nedstämt till D och man säger "ta ett G, men jag menar ju F dårå"...
Därför skulle jag rekommendera att säga tonerna som de heter utifrån greppen. Inte hur de låter.
I ett band kan man ju iofs kan säga vad som känns bäst. Kan ju vara bra att komma överens så det inte missförstås. I en orkester på 80 pers är det lite svårare. Därför finns den "regeln". I ett partitur står alla noter transponerade.blackparkas skrev:funkys**t skrev:Med andra transponerade instrument benämns alltid tonerna som man tar dem. Aldrig klingande, om det inte finns behov för det. Pianister eller annat löst folk...HirYoshima skrev:I mitt nuvarande, ja.. inte i något tidigare..Svensson skrev:Ja det är ju rätt genialt att använda enkla fingertecken istället för att försöka skrika eller mima, det var det jag var nyfiken på hur etablerat användandet är, tydligen i ert band i alla fallHirYoshima skrev:Det är sjukt användbart, tycker jag.
I - I - IV - I - V IV - I blir ju en bluestolva..
Brukar ofta snacka typ "sen kommer det där licket innan vi går upp på femman" så vet alla var man är någonstans. Alla vet redan vilken tonart låten går i, så då slipper man hålla på och säga ackord som folk hör fel när man spelar (G, C, D, E ser likadant ut när man rör munnen ju).
Speciellt om man spelar nedstämt så blir det ju tydligare.. vet att vi haft några diskussioner när vi spelat nedstämt till D och man säger "ta ett G, men jag menar ju F dårå"...
Därför skulle jag rekommendera att säga tonerna som de heter utifrån greppen. Inte hur de låter.
Det där har ju blivit ett bekymmer mer än en gång i vissa bandsammanhang...
"Blir det E sen?"
"Ja, precis"
Och där står jag som ett frågetecken och lirar E... Inte D som de menade...
Är man en "orkester" som vanligtvis lirar nedstämt tycker jag det är mycket mycket bättre att säga vad det faktiskt är för ton man tar...
I princip byter du ut tonerna i en durskala till siffror.BasBert skrev:...fattar "0".
Precis så används steganalys i jazzsammanhang. Då skrivs stegen i romerska siffror och färgningen med vanliga. Tex V7 som motsvarar D7 (Dominant-7) i klassisk funktionsanalys.Fernan skrev:I princip byter du ut tonerna i en durskala till siffror.BasBert skrev:...fattar "0".
Oavsett tonart ;
C-dur:
C-D-E-F-G-A-B-C
D-dur:
D-E-F#-G-A-B-C#-D
skriver man 1-2-3-4-5-6-7 (skippar oktaven) och så får man själv transponera till rätt tonart utifrån sin tab, typ:
| 1 x4 | 4 x2 | 1 x2 | 5 | 4 | 1 x2 |
vitsen är att slippa skriva om tabben om man byter tonart..sen finns det en drös med kodtecken för moll, 7:or m.m.
Och som sagt så kan man använda detta system i sammanhang med löst hopsatta band, improviserade låtar osv genom att visa siffertecken med fingrarna. Som Bruce i videon t.ex.Fernan skrev:I princip byter du ut tonerna i en durskala till siffror.BasBert skrev:...fattar "0".
Oavsett tonart ;
C-dur:
C-D-E-F-G-A-B-C
D-dur:
D-E-F#-G-A-B-C#-D
skriver man 1-2-3-4-5-6-7 (skippar oktaven) och så får man själv transponera till rätt tonart utifrån sin tab, typ:
| 1 x4 | 4 x2 | 1 x2 | 5 | 4 | 1 x2 |
vitsen är att slippa skriva om tabben om man byter tonart..sen finns det en drös med kodtecken för moll, 7:or m.m.
Det är nog vanligare "där borta" att de har standardiserade tecken att kommunicera med, är ju rätt smart faktiskt.Per skrev:Det har visserligen inte med detta att göra, men en annan (tydligen amerikansk) grej upptäckte vi, när vi lirade med en amerikansk saxofonist. Mitt i en låt knackade han sig i tinningen med pekfingret och vi undrade naturligtvis, vem han tyckte var en idiot. Det visade sig, att när han pekade på huvudet betydde det "from top", alltså från början. Han var helt oförstående till att vi inte begrep det.
I så fall är det nog bara det enda som är smartare (i alla fall om man ser till Trump och den organisationen).Svensson skrev:Det är nog vanligare "där borta" att de har standardiserade tecken att kommunicera med, är ju rätt smart faktiskt.Per skrev:Det har visserligen inte med detta att göra, men en annan (tydligen amerikansk) grej upptäckte vi, när vi lirade med en amerikansk saxofonist. Mitt i en låt knackade han sig i tinningen med pekfingret och vi undrade naturligtvis, vem han tyckte var en idiot. Det visade sig, att när han pekade på huvudet betydde det "from top", alltså från början. Han var helt oförstående till att vi inte begrep det.