Aesthetica skrev:
"Ignore"-funktion
Jahaja, jag måste säga att min comeback inte blev lika angenäm som jag hade hoppats. Alla bråkar med alla. Kanske dags att ta diskussionen om ignorefunktionen ett varv till? Allvarligt talat, en sådan funktion kan ju inte göra någon skada, det enda som händer är att de som inte tål varandra slipper se vad den de inte tål skriver. Jag röstar ja.
- TDHP
- Forumvärd
Absolut, har aldrig fattat vitsen med den tidigare, men nu fattar jag precis!
Hur det ska funka med quoter och sånt fattar jag inte, men jag testar gärna!
Hur det ska funka med quoter och sånt fattar jag inte, men jag testar gärna!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- fieldflower
- Hedersmedlem
- TDHP
- Forumvärd
Det går bra till en viss gräns. När vissa dock inte kan hålla sig från att uttrycka sina från andra avvikande åsikter om det mesta i snart varje tråd de postar i så skulle ett hjälpmedel att slippa läsa vissa inlägg vara rätt skönt för alla. Det står ju var och en fritt att använda det.the_great_alfonzo skrev:Vore kanon för de som behöver det förstår även jag nu! Trodde vuxna människor kunde vara kapabla att anpassa ett mentalt ignorefilter, men det har visat sig vara inte riktigt så enkelt. + På ignorefilter!
TDHP

TDHP
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Å andra sidan har jag väldigt svårt att tänka mig hur det skulle fungera i praktiken.. Om någon tillexempel ska läsa en debatt mellan olika personer och inte ser vad som händer i den ena sidan är det nog lätt hänt att man flickar av det en kort stund vilket kan leda till att det blir väldigt frestande att smyga in ett svar. Det bästa vore nog ändå ifall de som i fall som i en viss tråd skulle behöva ett ignorefilter lär sig att räkna ner från 7 och låta bli att starta ett fantasiljardonte idiotkrig. No offense.
- TDHP
- Forumvärd
Jag kommer nog möjligen att få problem med att fatta varför en och annan väljer att ignorera mig (andra förstår jag mycket väl) men det får man väl leva med. Det är ett jävligt trist fall bakåt för forumet om det införs, men är det nödvändigt så.fieldflower skrev:Frågan är väl om de som skulle behöva använda ignore-filter verkligen skulle ha det på...?
Men inte mig emot...
Jag skulle inte använda det själv dock - för nyfiken...
TDHP

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
Näeh, blir det ignorefilter så lämnar jag på stuberten - till mångas glädje förstås.
Tycker det verkar funka alldeles utmärkt för de som har ett manuellt filter påslaget redan idag.
Tom jag lyckas ju strunta i en del inlägg från en del användare, då lär det väl vara tämligen enkelt för er övriga?
Det här är ju löjligt....!
Tycker det verkar funka alldeles utmärkt för de som har ett manuellt filter påslaget redan idag.
Tom jag lyckas ju strunta i en del inlägg från en del användare, då lär det väl vara tämligen enkelt för er övriga?
Det här är ju löjligt....!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem+++
- blackparkas
- Medlem++++
TDHP skrev:Varför då?blackparkas skrev:Näeh, blir det ignorefilter så lämnar jag på stuberten
För att jag tycker det är förbannat fjantigt!
Vissa kan sitta och häva ur sig vad som helst utan att behöva bry sig i vad de som de häver ur sig om säger t.ex.
Nej, kan man inte uppföra sig så ska man inte vara här, punkt.
Kan man inte ignorera de som inte kan sköta sig på annat sätt kan man också skita i att vara närvarande.
Jag tycker det är skitlöjligt.
Det funkar ju onekligen för Johannes och några till att ignorera mig helt manuellt.
Trams!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- TDHP
- Forumvärd
Så där har jag också tyckt, och tycker väl egentligen fortfarande.blackparkas skrev:TDHP skrev:Varför då?blackparkas skrev:Näeh, blir det ignorefilter så lämnar jag på stuberten
För att jag tycker det är förbannat fjantigt!
Vissa kan sitta och häva ur sig vad som helst utan att behöva bry sig i vad de som de häver ur sig om säger t.ex.
Nej, kan man inte uppföra sig så ska man inte vara här, punkt.
Kan man inte ignorera de som inte kan sköta sig på annat sätt kan man också skita i att vara närvarande.
Jag tycker det är skitlöjligt.
Det funkar ju onekligen för Johannes och några till att ignorera mig helt manuellt.
Trams!
Dock har jag aldrig varit med om en sån här situation förr.
Men visst, klart det är bättre att vara utan egentligen.
TDHP

TDHP
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Fast parkas, om du tar dig en titt på senaste filosofitråden så blir det uppenbart att vissa personer helt enkelt inte verkar klara av att ignorera varandra. Visst, det kan tyckas löjligt, men egentligen är det ganska förståeligt. Är det en person som skriver inlägg som upprör en känner man ett stort behov av att svara på det.
-
- Medlem+++
Jag har under ett drygt halvår varit avregistrerad från PB men jag har varit inne lite då och då och läst och det har verkligen blivit mycket värre under denna tiden. Det kanske är svårt att se när man är inne och skriver varje dag men för mig som utomstående har det varit väldigt tydligt. Tyvärr är det ju så att Alfonzos lösning med att räkna ned från 7 innan man kastar ur sig arga svar är något som jag sett som potentiell lösning i precis varenda bråktråd men som aldrig funkat i praktiken. Ta det inte personligt, Alfonzo, tog bara dig som ett exempel. Samma visa varje gång, någon skriver om hur svårt det är att förstå ironi på nätet, någon skriver att man skall tänka innan man skriver, någon skriver... etc etc, och sedan är det samma visa med tjafs i nästa tråd dagen efter. Jag har gett mig f-n på att inte vara inblandad i några bråk, det tar för mycket tid och energi, och jag kommer att göra mitt bästa för att ignorera allt vissa i mina ögon störiga medlemmar skriver men jag hade mycket hellre velat ha en angenäm upplevelse här, snacka skit med ett gäng basister som inte tröttnar efter 30 sekunder när man börjar snacka strängar för tionde gången, men gärna UTAN sida upp och sida ned med bråk och UTAN att ständigt behöva hålla ögonen på vänsterspalten för att manuellt scrolla förbi vissa avatarer.
Jag tror att:
* Om inget görs så kommer det bara att bli värre.
* Ett filter gör ingen skada, förutom möjligtvis för den som gärna muckar gräl.
Jag tror att:
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Det var inte tänkt som någon trolig lösning, kände bara för att påpeka att det vore den allra bästa lösningen. En smula trögt förstår jag när jag ser det nu, det är ju ungefär lika naivt som att säga att alla bara borde vara snälla istället. Ignorefilter kommer nog innebära en del krångligheter, och är knappast en ultimat lösning. Men den kan säkerligen göra en hel del nytta ändå, och så länge man bara använder den när man själv vill så gör den som sagt ingen skada för någon annan än en själv. Tycker det bör finnas!
- TDHP
- Forumvärd
Det finns ju andra förändringar man kan göra som gör filtret mindre nödvändigt också. Lite regler tex. Lite tuffare moderering än nu.
Nåt som gör det lättare att bromsa sånt här innan det går för långt.
Jag får nog ändå säga att filter inte vore nån hit...
Kanske en möjlighet att välja vilka forumdelar man vill se, det mesta tramset sker väl ändå OT. I kombination med ovanstående.
Nåt som gör det lättare att bromsa sånt här innan det går för långt.
Jag får nog ändå säga att filter inte vore nån hit...
Kanske en möjlighet att välja vilka forumdelar man vill se, det mesta tramset sker väl ändå OT. I kombination med ovanstående.
TDHP

TDHP
Moderatorer eller ignorefilter, har man det ena så behövs inte det andra. Vilken av de två lösningarna är minst illa?
När det gäller sk. manuell ignore så är det lite störande att man skall behöva lägga tid och energi på att hålla utkik efter bråkstakarnas avatarer manuellt.
Varför skulle inte PB klara sig med ignorefilter när det fungerar på andra sajter?
När det gäller sk. manuell ignore så är det lite störande att man skall behöva lägga tid och energi på att hålla utkik efter bråkstakarnas avatarer manuellt.
Varför skulle inte PB klara sig med ignorefilter när det fungerar på andra sajter?
Jag sammanfattar och citerar mig själv:
* Moderatorer eller ignorefilter, har man det ena så behövs inte det andra. Vilken av de två lösningarna är minst illa? Jag personligen skulle hellre se att vi testar ignorefiltret innan vi testar moderering.
Där har ni mina nuvarande åsikter i frågan. Jag har inte så mycket mer att säga om detta. Hoppas att bråken upphör i alla fall, oavsett vilken metod som används.
* Moderatorer eller ignorefilter, har man det ena så behövs inte det andra. Vilken av de två lösningarna är minst illa? Jag personligen skulle hellre se att vi testar ignorefiltret innan vi testar moderering.
Där har ni mina nuvarande åsikter i frågan. Jag har inte så mycket mer att säga om detta. Hoppas att bråken upphör i alla fall, oavsett vilken metod som används.
- blackparkas
- Medlem++++
Jag tror också på moderering framför ignorefilter.
På så sätt kan någon mer aktivt mota de största skitstövlarna innan det barkat hän alldeles.
Vet inte hur mycket Johannes läst men om han läst någorlunda aktivt så kan du t.ex. se att jag på intet vis t.ex. är särskitl störig eller bråkig, absolut ingen som muckar gräl längre, iaf inte enl min åsikt.
Visst, i Atlant-trådarna bla så gasade jag väl på lika mycket som alla andra i princip.
Senaste skittråden har jag inte öht varit särskilt aktiv, eller senaste religionstråden t.ex.
Det känns inte lönt att gå i klinch med varenda kockobello även om man många gånger skulle vilja.
Som Lasse säger så är ju de flesta bråk saker som händer under OT-delen, skit i att läsa OT-trådarna då så är det ju lugnt, bra mycket mindre ansträngande än att hålla utkik efter vissa skribenter.
Jag tycker ärligt talat att det är väldigt barnsligt med ignorefilter, speciellt "manuellt", och jag säger det inte för att mucka gräl, tro mig.
En sak att välja att inte svara om någon muckar gräl, men att inte kunna vara stor nog att se bortom petitesser och vid andra tillfällen kunna hjälpa en forumbroder med något, eller ge tips, eller svara på frågor eller whatever, är bara småaktigt.
Jag vet att jag och Johannes varit i luven på varandra en hel del förut, dock så har jag varit i luven på många andra i större utsträckning än vad jag varit med Johannes, och de människorna funkar det alldeles utmärkt med i dagsläget.
Makten t.ex. ger mig tips och dylikt när det gäller foto.
Grunden till allt det här som händer just nu härrör till en enda medlem på forumet, en medlem som uttrycker sig kraftfullt och klantigt ibland, men som trots allt kom tillbaka med en helt annan inställning tills vad jag kan tycka, några andra provocerade fram skiten igen.
Ska forumet mista sin öppna gemenskap bara för att en person rör till det för alla andra, med lite hjälp av "alla andra"?
Isf så är inte forumet intressant längre för min del.
Jag skiter fullständigt i om Johannes eller Grafen eller whoever inte vill läsa vad jag skriver, verkligen, skiter totalt i det.
Men principen i sig, att stänga ute medlemmar på det viset är på gränsen till mobbing i längden och det är inget jag vill vara medverkande till.
På så sätt kan någon mer aktivt mota de största skitstövlarna innan det barkat hän alldeles.
Vet inte hur mycket Johannes läst men om han läst någorlunda aktivt så kan du t.ex. se att jag på intet vis t.ex. är särskitl störig eller bråkig, absolut ingen som muckar gräl längre, iaf inte enl min åsikt.
Visst, i Atlant-trådarna bla så gasade jag väl på lika mycket som alla andra i princip.
Senaste skittråden har jag inte öht varit särskilt aktiv, eller senaste religionstråden t.ex.
Det känns inte lönt att gå i klinch med varenda kockobello även om man många gånger skulle vilja.
Som Lasse säger så är ju de flesta bråk saker som händer under OT-delen, skit i att läsa OT-trådarna då så är det ju lugnt, bra mycket mindre ansträngande än att hålla utkik efter vissa skribenter.
Jag tycker ärligt talat att det är väldigt barnsligt med ignorefilter, speciellt "manuellt", och jag säger det inte för att mucka gräl, tro mig.
En sak att välja att inte svara om någon muckar gräl, men att inte kunna vara stor nog att se bortom petitesser och vid andra tillfällen kunna hjälpa en forumbroder med något, eller ge tips, eller svara på frågor eller whatever, är bara småaktigt.
Jag vet att jag och Johannes varit i luven på varandra en hel del förut, dock så har jag varit i luven på många andra i större utsträckning än vad jag varit med Johannes, och de människorna funkar det alldeles utmärkt med i dagsläget.
Makten t.ex. ger mig tips och dylikt när det gäller foto.
Grunden till allt det här som händer just nu härrör till en enda medlem på forumet, en medlem som uttrycker sig kraftfullt och klantigt ibland, men som trots allt kom tillbaka med en helt annan inställning tills vad jag kan tycka, några andra provocerade fram skiten igen.
Ska forumet mista sin öppna gemenskap bara för att en person rör till det för alla andra, med lite hjälp av "alla andra"?
Isf så är inte forumet intressant längre för min del.
Jag skiter fullständigt i om Johannes eller Grafen eller whoever inte vill läsa vad jag skriver, verkligen, skiter totalt i det.
Men principen i sig, att stänga ute medlemmar på det viset är på gränsen till mobbing i längden och det är inget jag vill vara medverkande till.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Fast moderatorer gör väl knappast någon nytta när det handlar om personer som hoppar på varandra utan någon egentlig orsak? En moderator kan ju knappast flyga runt och magiskt moderera bort alla inlägg som trycker på vissa personers knappar innan det är för sent? Det skulle väl heller inte ha så stor effekt om en person med lite internetauktoritet går in i en tråd och säger åt 2 personer att sluta bråka.
Ett ignorefilter vore helt enkelt bra mycket smidigare när det gäller just detta.
Ett ignorefilter vore helt enkelt bra mycket smidigare när det gäller just detta.
- blackparkas
- Medlem++++
Vill tillägga att jag håller med Johannes om att det förmodligen kommer bli värre om inget görs åt saken.
Dock så kommer det ALLTID att finnas de som käftar emot, ignorefilter eller ej, så de ändlösa skitdiskussionerna kommer man förmodligen inte ifrån förutsatt att man inte har mer aktiva moderatorer.
Men en kollektiv uppryckning kanske är på sin plats?
Finns många mer än Perennen som skulle behöva lyfta sig några snäpp, många som tjuvnyper lite här och där, vilket är minst lika skadligt för stämningen på forumet som t.ex. Perennen.
Dock så kommer det ALLTID att finnas de som käftar emot, ignorefilter eller ej, så de ändlösa skitdiskussionerna kommer man förmodligen inte ifrån förutsatt att man inte har mer aktiva moderatorer.
Men en kollektiv uppryckning kanske är på sin plats?
Finns många mer än Perennen som skulle behöva lyfta sig några snäpp, många som tjuvnyper lite här och där, vilket är minst lika skadligt för stämningen på forumet som t.ex. Perennen.