"Ignore"-funktion

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Gäst

Inlägg av Gäst »

TFN skrev:
Samuel V skrev:Som jag har påpekat ca femtioelva gånger: Uppdatera till en nyare version av phpBB, MED IGNORE-FUNKTION!
Vad är phpBB?
Har googlat. Verkar bra. Varför inte testa? Skulle vi märka efter ett tag att det inte funkar med ignorefunktionen så är det väl bara att ta bort den igen?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

TFN skrev:
Samuel V skrev:Som jag har påpekat ca femtioelva gånger: Uppdatera till en nyare version av phpBB, MED IGNORE-FUNKTION!
Vad är phpBB?
Forumets plattform, kolla längst ner på sidan!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samuel V skrev:
TFN skrev:
Vad är phpBB?
Forumets plattform, kolla längst ner på sidan!
Hoppsan, vi postade samtidigt. Som sagt, jag googlade. Kör, tycker jag. Man kan ju testa med ignorefunktion i t.ex. 3 månader och sedan köra en utvärdering. Semborg, är det en idé värd att överväga?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:Lite regler tex. Lite tuffare moderering än nu.
Nåt som gör det lättare att bromsa sånt här innan det går för långt.
Exakt det där har jag propagerat för länge nu. Och jag har alltid fått på nöten varje gång jag gjort det. Ett konkret uttalat regelverk som man modererar med utgångspunkt från är aldrig fel. Jag har letat runt nu här i tio minuter utan att lyckas hitta några regler. Finns det några över huvudet taget och, i så fall, var?

MVH//Jan
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hellboy skrev:
Exakt det där har jag propagerat för länge nu. Och jag har alltid fått på nöten varje gång jag gjort det. Ett konkret uttalat regelverk som man modererar med utgångspunkt från är aldrig fel. Jag har letat runt nu här i tio minuter utan att lyckas hitta några regler. Finns det några över huvudet taget och, i så fall, var?

MVH//Jan
http://pratabas.se/profile.php?mode=register
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:
Hellboy skrev:

MVH//Jan
Tack. Det lyckades inte jag hitta. :D

Problemet är ju att det bara finns en enda person som administrerar/modererar forumet och han är sällan här. Semborg är BÄST men han är sällan här. Så problem hinner eskalera och det kanske är dumt. Känner jag.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Hellboy skrev:
basmartin skrev:
Hellboy skrev:

MVH//Jan
Tack. Det lyckades inte jag hitta. :D

Problemet är ju att det bara finns en enda person som administrerar/modererar forumet och han är sällan här. Semborg är BÄST men han är sällan här. Så problem hinner eskalera och det kanske är dumt. Känner jag.

MVH//Jan
Är väl bra att ha en "anmäl inlägg"-knapp, som skickar iväg ett meddelande till honom, så hjälps vi åt med att moderera. Det är nog dags att byta plattform, så man kan få sådana funktioner.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Inför Moderatorer.
De som inte klarar av en mental Ignore mot det som de oftast kommer i konflikt med kommer ALDRIG att klicka i Ignorefiltret.

Kanske en och annan men inte de värsta bråkstakarna.

Nej in med moderatorer som helt enkelt låser och plockar bort inlägg så fort de går över gränsen.
Funkar bra på andra ställen så varför inte här?
Skulle själv inte ha några som helst problem att låsa trådar från vem det nu vara månde om jag tyckte de var anstötande på nåt sett.
Om man dessutom får sina inlägg låsta/raderade fattar man tillslut att det inte är accepterat att bete sig hur som helst och bättrar sig förhoppningsvis.

In med moddarna och ut med bråkstakarna!
8)
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Är väl bra att ha en "anmäl inlägg"-knapp, som skickar iväg ett meddelande till honom, så hjälps vi åt med att moderera. Det är nog dags att byta plattform, så man kan få sådana funktioner.
Jo det kan ju vara ett bra komplement men problemet är att det tar lite för lång tid att få respons då Semborg ju har ganska mycket att göra och inte riktigt hinner med. Senast var det Gamba som försökt få sitt konto här avaktiverat i två månaders tid.

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=673313#673313

Lite för lång "handläggningstid" och här kan nog några moderatorer vara till nytta. För att avhjälpa. Vi har alla stor respekt för Semborg och jag skriver inte detta för att kritisera utan mer ett konstaterande. Semborg är väldigt snäll. Men jag tror att det vore bra att få ner "handläggningstiden" och här kan nog moderatorer vara till hjälp.

Ignore-knapp tror jag definitivt inte på. Det känns väldigt konstigt att bara trolla bort en eller flera personers inlägg helt och hållet. Ingen skriver ENBART dåliga (eller bra) inlägg. Tvärt emot är en majoritet av samtligas inlägg här bra/vettiga men periodvis spårar det ur och då är det i min värld bättre att se till att det inte spårar ur och då tror jag mer på moderatorer. Och vis från några andra forum så tror jag att det är otroligt ovanligt att folk använder ignore-funktioner. Det som får det att funka är moderatorer över lag och att man har ett väl genomarbetat regelverk som grund för modereringarna och att man försöker undvika godtycklighet.

Helt klart är dock att lynchmob-tendenserna måste få ett slut. Det har varit rejält pinsamt på sistone. Detta var ju också orsaken till att Gamba ville avsluta sitt konto här.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

MikeO skrev:Inför Moderatorer.
De som inte klarar av en mental Ignore mot det som de oftast kommer i konflikt med kommer ALDRIG att klicka i Ignorefiltret.

Kanske en och annan men inte de värsta bråkstakarna.

Nej in med moderatorer som helt enkelt låser och plockar bort inlägg så fort de går över gränsen.
Funkar bra på andra ställen så varför inte här?
Skulle själv inte ha några som helst problem att låsa trådar från vem det nu vara månde om jag tyckte de var anstötande på nåt sett.
Om man dessutom får sina inlägg låsta/raderade fattar man tillslut att det inte är accepterat att bete sig hur som helst och bättrar sig förhoppningsvis.
8)
+1.

Fast - 1 för ut med bråkstakarna. Ibland skapar lynchmobben bråkstakar. Jag tror på ett regelverk som folk känner till och att moderera utifrån det för att "mota Olle i grind"....

//J
Senast redigerad av Jan Hellman den tor 18 feb 2010, 07:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det skulle vara lite intressant att få konkreta exempel på exakt vad den senaste tiden som borde ha modererats. Nån som kan peka på några specifika poster?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:Det skulle vara lite intressant att få konkreta exempel på exakt vad den senaste tiden som borde ha modererats. Nån som kan peka på några specifika poster?

Dags att börja lyncha igen?

Ge dig.

Moderatorer är en bra idé BTW.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Perennial skrev:
TDHP skrev:Det skulle vara lite intressant att få konkreta exempel på exakt vad den senaste tiden som borde ha modererats. Nån som kan peka på några specifika poster?

Ge dig.

Haha, jag vet fan inte om jag ska skratta eller gråta...
Du tycker verkligen inte att du har gjort ett enda fel här va?
Jösses.

Du vill ha moderatorer.
Vad tycker DU moderatorerna skulle ha modererat den senaste tiden då? Konkret.
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Perennial skrev:

Ge dig.

Jösses.

Du vill ha moderatorer.
Det jag tror att han menar är att vi ska se framåt istället och att det kanske är bättre att ställa frågan: "Vad tycker ni ska modereras framöver" istället för: "Vad borde ha modererats tidigare", om du förstår vad jag menar, Lasse. Hur ska vi se till så att det inte händer igen? Hur motar vi Olle i grind? Bättre att se framåt än bakåt...... Mer progressivt. Man får samma typ av svar fast en annan frågeformulering..... Och det för att inte utse syndabockar eller hänga ut folk i processen. Hajjar du? :tummenupp:

Jobba. Hejdå.

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:
Perennial skrev:

Ge dig.

Jösses.

Du vill ha moderatorer.
En moderator skulle tex kunna kastrera det första förolämpande inlägget i en tråd genom att banna usern för en vecka och ta bort inlägget.

Han skulle kunna ge varningar till de som i gäng uppför sig som en bunt mobbar-tonårsgäng.

Han skulle kunna vara objektiv angående vad ett riktigt personligt anfall är och ren mesighet och bebis-gnäll är.

Han skulle kunna uppmuntra folk att uppföra sig som män och inte arga småbarn som utan argument börjar kasta skit när deras intellekt börjar ta slut och de inte har något argument att komma med.

En bra moderator skulle kunna göra under.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag försöker bara få konkreta förslag på eventuella åtgärder, istället får jag mer skit.

I rest my case.
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:Jag försöker bara få konkreta förslag på eventuella åtgärder, istället får jag mer skit.

I rest my case.
Du fick inte skit, du fick flera åtgärder och exempel på vad en moderator kan vara bra för. Varför tar du åt dig?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Perennial skrev:
TDHP skrev:Jag försöker bara få konkreta förslag på eventuella åtgärder, istället får jag mer skit.

I rest my case.
Du fick inte skit, du fick flera åtgärder och exempel på vad en moderator kan vara bra för. Varför tar du åt dig?
Ingick inte jag i dina exempel då?
Om inte så missförstod jag.
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

TDHP skrev:
Perennial skrev:

I rest my case.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=677047#677047

Om man lägger upp förslag på vad som skulle modererats tidigare så skulle Perennial, Figge, Marshall, jag, du, Roland, MatsD och en massa andra behöva framstå som dåligt exempel. Se framåt istället. Vilken typ av inlägg tycker ni att vi ska moderera FRAMÖVER..... Då lägger man inte skuld på någon. Är det logiskt?

//J
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hellboy skrev:
TDHP skrev:
Perennial skrev:

I rest my case.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?p=677047#677047

Om man lägger upp förslag på vad som skulle modererats tidigare så skulle Perennial, Figge, Marshall, jag, du, Roland, MatsD och en massa andra behöva framstå som dåligt exempel. Se framåt istället. Vilken typ av inlägg tycker ni att vi ska moderera FRAMÖVER..... Då lägger man inte skuld på någon. Är det logiskt?

//J
Ok, man kan lika gärna hitta på exempel om det är bättre.
Jag menar inte att åter dra upp all skit som skrivits den senaste tiden, utan vilken TYP av inlägg som skulle vara föremål för moderering.
Inte generellt alltså, inte att "sunt förnuft" och "vanliga sociala regler" ska gälla, utan jag efterlyser konkreta exempel på vad som skulle behöva modereras och hur. Jag har länge varit emot moderatorer, men håller med om att ibland skulle rätt sorts moderering bespara forumet mycket skit. Jag är alltså inte ute efter att jävlas om nån tror det utan försöker ta reda på mer exakt vad som i framtiden ska vara ok att skriva här och inte.
TDHP
Gäst

Inlägg av Gäst »

Seriöst, tror ni verkligen att en moderator hade kunnat fixa den här sörjan? Utan att ha varit inblandad i några av fighterna så kan jag se på saken genom en utomståendes ögon och jag måste tyvärr konstatera att jag tror inte att en moderator kan göra något åt det. Det bryts inte mot några regler. Allmän dryghet är väl inte förbjudet? Medlemmen som numera kallar sig Perennial kör den gamla beprövade "luften är fri-taktiken" som jag med stor framgång använde mig av mot min lillebror i baksätet på bilen under flera husvagnssemestrar när jag var i 10-årsåldern. När lillebror till slut blev provocerad av mitt ständiga viftande i hans ansikte och klippte till mig så satt jag där med en gloria och hävdade inför mina föräldrar att "Jag? Jag har väl inget gjort. Luften är ju fri, han började." Så även i denna tråd som snart kommer att urarta. Perennial har väl inte gjort något, vilka regler skulle han ha brutit mot? Inga. MEN han öppnar med att hävda att Lasse "lynchar" och fortsätter med "Ge dig", och så fortsätter det. På rätt sida av lagen men med ett syfte att provocera, trycka på knappar, vifta framför ansiktet och skrika "luften är fri, jag har inte gjort något" och i förlängningen förstöra ännu en tråd. Medvetet eller ej, det det jag inte. Vad skulle en moderator kunna göra åt detta? Inte mycket. Effekten av en moderator skulle väl snarare bli att de aktiva medlemmarna, "stammisarna", söker sig någon annanstans och kvar finns en handfull proffsbråkstakar som sitter och skriver att luften är fri till varandra. En trist framtidssyn men hav förtröstan, kamrater, det finns en lösning. Vi skulle kunna införa ett sk. ignorefilter. Det skulle lösa problemen på en sekund. Då vissa har uttryckt att de tror att det skulle bli för virrigt i trådarna föreslår jag en provperiod på förslagsvis tre månader. Efter det kan vi utvärdera. Vad var bra, vad var dåligt, funkar funktionen och skall vi behålla den. Vad sägs, låter det som en bra idé?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

TFN skrev:Seriöst, tror ni verkligen att en moderator hade kunnat fixa den här sörjan? Utan att ha varit inblandad i några av fighterna så kan jag se på saken genom en utomståendes ögon och jag måste tyvärr konstatera att jag tror inte att en moderator kan göra något åt det. Det bryts inte mot några regler. Allmän dryghet är väl inte förbjudet? Medlemmen som numera kallar sig Perennial kör den gamla beprövade "luften är fri-taktiken" som jag med stor framgång använde mig av mot min lillebror i baksätet på bilen under flera husvagnssemestrar när jag var i 10-årsåldern. När lillebror till slut blev provocerad av mitt ständiga viftande i hans ansikte och klippte till mig så satt jag där med en gloria och hävdade inför mina föräldrar att "Jag? Jag har väl inget gjort. Luften är ju fri, han började." Så även i denna tråd som snart kommer att urarta. Perennial har väl inte gjort något, vilka regler skulle han ha brutit mot? Inga. MEN han öppnar med att hävda att Lasse "lynchar" och fortsätter med "Ge dig", och så fortsätter det. På rätt sida av lagen men med ett syfte att provocera, trycka på knappar, vifta framför ansiktet och skrika "luften är fri, jag har inte gjort något" och i förlängningen förstöra ännu en tråd. Medvetet eller ej, det det jag inte. Vad skulle en moderator kunna göra åt detta? Inte mycket. Effekten av en moderator skulle väl snarare bli att de aktiva medlemmarna, "stammisarna", söker sig någon annanstans och kvar finns en handfull proffsbråkstakar som sitter och skriver att luften är fri till varandra. En trist framtidssyn men hav förtröstan, kamrater, det finns en lösning. Vi skulle kunna införa ett sk. ignorefilter. Det skulle lösa problemen på en sekund. Då vissa har uttryckt att de tror att det skulle bli för virrigt i trådarna föreslår jag en provperiod på förslagsvis tre månader. Efter det kan vi utvärdera. Vad var bra, vad var dåligt, funkar funktionen och skall vi behålla den. Vad sägs, låter det som en bra idé?
Utmärkt. Tre månaders prov med ignore-filter är en alldeles lysande idé.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

fint i teorin.. men i praktiken blir jag då tvungen att sätta ignore på alla som valt att inte ignorera samma personer som jag själv för att slippa läsa alla quotes?? No?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack, Bootsy!
En ignorefunktion skadar ingen, den kan möjligtvis vara irriterande för den som ständigt söker bråk och som iochmed ignorefunktionen inte får gensvar men för de som vill hänga här för att det är trevligt så är det inga problem. Skulle det sedan inte funka så får vi väl plocka bort den efter 3 månader och titta efter andra lösningar.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Liten skrev:fint i teorin.. men i praktiken blir jag då tvungen att sätta ignore på alla som valt att inte ignorera samma personer som jag själv för att slippa läsa alla quotes?? No?
På vissa forum ser man bara den senaste quoten, inte som här där man ser hela konversationen. Du kan inte heller skriva till den du ignorerat. Visst kommer du kanske att se någon quote från den ignorerade ibland men det kan inte bli några fighter. Det blir väl snarare så att du ibland ser att NN är inblandad i någon form av bråk men då kan du rycka på axlarna och tänka att det är skönt att du ignorerat honom.
I alla fall, det är just pga. sådana här frågeställningar som jag föreslår 3 månaders ignore på prov. Funkar det inte så funkar det inte, då tar vi bort funktionen.
Skriv svar