TFN skrev:Seriöst, tror ni verkligen att en moderator hade kunnat fixa den här sörjan? Utan att ha varit inblandad i några av fighterna så kan jag se på saken genom en utomståendes ögon och jag måste tyvärr konstatera att jag tror inte att en moderator kan göra något åt det. Det bryts inte mot några regler. Allmän dryghet är väl inte förbjudet? Medlemmen som numera kallar sig Perennial kör den gamla beprövade "luften är fri-taktiken" som jag med stor framgång använde mig av mot min lillebror i baksätet på bilen under flera husvagnssemestrar när jag var i 10-årsåldern. När lillebror till slut blev provocerad av mitt ständiga viftande i hans ansikte och klippte till mig så satt jag där med en gloria och hävdade inför mina föräldrar att "Jag? Jag har väl inget gjort. Luften är ju fri, han började." Så även i denna tråd som snart kommer att urarta. Perennial har väl inte gjort något, vilka regler skulle han ha brutit mot? Inga. MEN han öppnar med att hävda att Lasse "lynchar" och fortsätter med "Ge dig", och så fortsätter det. På rätt sida av lagen men med ett syfte att provocera, trycka på knappar, vifta framför ansiktet och skrika "luften är fri, jag har inte gjort något" och i förlängningen förstöra ännu en tråd. Medvetet eller ej, det det jag inte. Vad skulle en moderator kunna göra åt detta? Inte mycket. Effekten av en moderator skulle väl snarare bli att de aktiva medlemmarna, "stammisarna", söker sig någon annanstans och kvar finns en handfull proffsbråkstakar som sitter och skriver att luften är fri till varandra. En trist framtidssyn men hav förtröstan, kamrater, det finns en lösning. Vi skulle kunna införa ett sk. ignorefilter. Det skulle lösa problemen på en sekund. Då vissa har uttryckt att de tror att det skulle bli för virrigt i trådarna föreslår jag en provperiod på förslagsvis tre månader. Efter det kan vi utvärdera. Vad var bra, vad var dåligt, funkar funktionen och skall vi behålla den. Vad sägs, låter det som en bra idé?
Njaaaaaaaaaaaaeeeee......Köper inte din teori.
Varken "Luften är fri" Eller "Ignore-knappen". Jag tycker att den slutsatsen och jämförelsen fortafarande låter som en 10-åring i baksätet, fast nu är
jag brorsan såklart. Man kan vända på saker och ting vet du..Åt hållet intresset ligger.
Tydliga regler bara: Zero tolerance. Sund diskution, när personliga anfall, svordomar, eller hat mot vissa grupper (homosexuella, invandrare, etc..Vilket är olagligt ) börjar, så åker den individen bort för ett tag. Eller forever.
Har du slut på argument så får du hålla din idé för dig själv men inte skrika efter mamma Semborg för att du känner dig intellektuellt förtryckt och inte börja förolämpa eller liknande. Tycker du att du inte kan försvara din idé längre (Vilket gamla hundar aldrig kommer att göra) så är det väl bara att lägga ner.
Har du mer basar än du behöver? Säg ja om det är så, om inte, argumentera.
Spelar du dåligt? Säg ja om det är så, förklara eller bevisa motsatsen annars. Vill du spela bättre? Plugga.
Förstår du inte vad någon pratar om? Fråga, om du tycker att den personen har fel argumentera, om det inte finns plats i din hjärna så kan man informera sig, eller skita i ämnet.
Alltför många får ut sina frustrationer här.
Jag kan förstå att det kan vara jobbigt att vara rörmokare om man inte gillar yrket, men få inte ut det på en yrkesmusiker som säger att du är frustrerad. Har du 10 barn och är trött? Få inte ut det på en som inte har det och befinner sig i ett annan fas av livet.
Jag vet inte varför, men det finns en massa bitterhet här.