"Ignore"-funktion

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är ganska interessant att ha varit avregistrerad ett tag. Man kan iaktaga men inte deltaga. Jag har varit inne och läst då och då och det är verkligen intressant att se hur människan ofta är helt oförmögen att faktiskt ändra en åsikt efter att ha blivit totalt överbevisad. Det är alltid mycket prestige inblandad och det är mycket sällan någon backar och säger att "ja, det har du ju faktiskt rätt i" även om det i sällsynta fall händer.

Här på PB finns det många infekterade bråktrådar där det inte begås lagbrott MEN som sprider otroligt dålig stämning. Skall det få fortgå bara för att lagen följs, eller om man ser det från andra hållet, skall vi verkligen plocka bort inlägg och bannlysa medlemmar när inga regelbrott begåtts? Det är därför jag förespråkar ignorefunktionen. Om jag vet att en medlem alltid skriver fullt lagliga grejer som får mig att vilja plocka upp hans kastade handske så är det bara att klicka IGNORE så är problemet ur världen, då slipper jag hänga på i bråket och jag slipper knyta näven i fickan och bli irriterad även om jag väljer att inte svara. Om någon tar illa upp över att ha blivit ignorerad så kan det ju vara en bra påminnelse om att man kanske måste börja se över sättet man uttrycker sig på?

Och det är min åsikt och jag tänker minsann inte backa en millimeter oavsett vad någon säger!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Varför skulle inte en moderator kunna stoppa "luften är fri"-taktiken?

Se bara nu och här när Johannes har manuellt ignorefilter på mig, hur ska det gå i framtida diskussioner om forumets varande om en del användare ignorerar andra om låt säga den som blivit ignorerad får medhåll från övriga medlemmar t.ex.?
Det kommer ju knappt att ha några diskussioner om saker som rör forumet t.ex. eller diskussioner öht eftersom det kommer bli en massa: -Det där har TDHP redan sagt, men det såg du kanske inte eftersom du har honom på ignore?

Nej.

Förstår hur du menar också Bootsy, men iom att det är i OT-delen det händer saker oftast och om man väljer rätt moderatorer så ska det inte behöva bli någon större förändring annat än att rötäggen tas om hand och varnas/bannas/blir avstängda en månad etc.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

- Tagga ner er lite nu.
- Men vad f*an han é ju dum i huvet!!!!! :evil:

*Klick LÅST!

Så svårt är det inte. Tycker moden att det skenar iväg så är det bara att skriva in en lite uppmaning om sans.
Funkar det inte så låser man bara tråden.
Ev. kan man också plocka bort inlägg som är rent regelvidriga.
Envisas vissa personer i alla fall med att posta samma saker om och om igen kan man temp-banna för att i sista läger helt kasta ut dom.

När det ska låsas/bannas bestämmer moden, i samråd med Semborg, själv.
Så funkar det på alla andra forum jag har varit på. (har även modat en del själv).
Blir förmodligen att ramaskri i början om varför vissa trådar låses och andra inte.

Men lär man sig bara att inte käfta emot moden så kommer det att gå bra.

Jag har skrivit det förut och gör det igen:

Ett Forum är INTE nån demokrati, där alla ska få bestämma och få sin vilja igenom, utan en diktatur där forumägare/moderatorer bestämmer.

Det är bara att rätt in sig i ledet eller ta semester.

My 50c.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

MikeO skrev:- Tagga ner er lite nu.
- Men vad f*an han é ju dum i huvet!!!!! :evil:

*Klick LÅST!

Så svårt är det inte. Tycker moden att det skenar iväg så är det bara att skriva in en lite uppmaning om sans.
Funkar det inte så låser man bara tråden.
Ev. kan man också plocka bort inlägg som är rent regelvidriga.
Envisas vissa personer i alla fall med att posta samma saker om och om igen kan man temp-banna för att i sista läger helt kasta ut dom.

När det ska låsas/bannas bestämmer moden, i samråd med Semborg, själv.
Så funkar det på alla andra forum jag har varit på. (har även modat en del själv).
Blir förmodligen att ramaskri i början om varför vissa trådar låses och andra inte.

Men lär man sig bara att inte käfta emot moden så kommer det att gå bra.

Jag har skrivit det förut och gör det igen:

Ett Forum är INTE nån demokrati, där alla ska få bestämma och få sin vilja igenom, utan en diktatur där forumägare/moderatorer bestämmer.

Det är bara att rätt in sig i ledet eller ta semester.

My 50c.
Håller med till 300 %.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Se bara nu och här när Johannes har manuellt ignorefilter på mig,
Blackie. Två frågor.

1. Vad är SYFTET med att skriva det du skrev nu?

2. Hur tror du att Johannes uppfattar detta?

MVH//Jan
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hur fort jag än scrollar så går det inte att undgå att min hjärna registrerar att mitt namn nämns om och om igen i inlägg av medlemmar som jag ignorerat sedan länge, medlemmar som vet att jag ignorerar dem men som har svårt att acceptera det. Det är lite störigt eftersom man inte kan hjälpa det, ungefär som att någon ropar ens namn på stan men det är någon annan som heter samma sak. Det går liksom inte att undgå att reagera då, ens namn är så inprogrammerat. Det är bl.a. bristen på respekt inför ett ignorebelut som gör att en ignorefunktion är att föredra framför manuell ignore.

Jag säger det igen:
Ignorefunktion på prov i 3 månader (och kanske även moderatorer under samma prövotid) så kanske detta ställe blir vad det en gång var.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

TFN skrev:Jag säger det igen:
Ignorefunktion på prov i 3 månader (och kanske även moderatorer under samma prövotid) så kanske detta ställe blir vad det en gång var.
Tjata på du.
Jag tror att det är ett mycket bra förslag.
Nåt måste ju göras om det inte ska sluta med ett Flashback. ;)
TVR!
gäst

Inlägg av gäst »

TFN skrev:Hur fort jag än scrollar så går det inte att undgå att min hjärna registrerar att mitt namn nämns om och om igen i inlägg av medlemmar som jag ignorerat sedan länge, medlemmar som vet att jag ignorerar dem men som har svårt att acceptera det. Det är lite störigt eftersom man inte kan hjälpa det, ungefär som att någon ropar ens namn på stan men det är någon annan som heter samma sak. Det går liksom inte att undgå att reagera då, ens namn är så inprogrammerat. Det är bl.a. bristen på respekt inför ett ignorebelut som gör att en ignorefunktion är att föredra framför manuell ignore.

Jag säger det igen:
Med all respekt. Om du inte kan låta bli att känna dig störd, så lär en knapp inte hjälpa. Det är mer av ett personligt problem.

Lösningen bör vara bra för alla och så objektiv som möjligt, inte baserad på en människas önskemål.

En ignore knapp går ju emot vad ett forum går ut på, vilket bla är: Att läsa åsikter och diskutera med folk som du just inte delar synpunkt med.

Det skulle vara fint om alla kunde föra en diskution baserad på argument och samtidigt klappa varandra på ryggen. Även om man inte delar det minsta med den andres åsikt.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

MikeO skrev:50c.
Han suger ju!
Jävla skitgangstarappare!

:wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hellboy skrev:
blackparkas skrev:Se bara nu och här när Johannes har manuellt ignorefilter på mig,
Blackie. Två frågor.

MVH//Jan

Syftet var att belysa det prekära med att ha ett ignorefilter.
Det går inte att föra en normal diskussion med flera medlemmar inblandade än två.
Ständiga upprepningar med inlägg med samma budskap och ännu sämre stämning när folk blir ignorerade tror jag blir följden av ett ignorefilter.

Och utan att brusa upp för mycket själv så undrar jag varför i hela friden JAG ska respektera att någon satt mig på ignorelistan vare sig den är manuell eller datoriserad...??
Jag skiter väl fullständigt i det och kommer nämna dessa användare bäst jag vill oavsett vilka som ignorerar mig.
Senast redigerad av blackparkas den tor 18 feb 2010, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Hellboy skrev:
Blackie. Två frågor.

MVH//Jan

Syftet var att belysa det prekära med att ha ett ignorefilter.
Det går inte att föra en normal diskussion med flera medlemmar inblandade än två.
Stämdiga upprepningar med inlägg med samma budskap och ännu sämre stämning när folk blir ignorerade tror jag blir följden av ett ignorefilter.

Och utan att brusa upp för mycket själv så undrar jag varför i hela friden JAG ska respektera att någon satt mig på ignorelistan vare sig den är manuell eller datoriserad...??
Jag skiter väl fullständigt i det och kommer nämna dessa användare bäst jag vill oavsett vilka som ignorerar mig.
Jag delar Parkas åsikt angående "Knappen" till 1000%. Det är bara ett plåster, ett dåligt plåster dessutom.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Perennial skrev:
TFN skrev:Hur fort jag än scrollar så går det inte att undgå att min hjärna registrerar att mitt namn nämns om och om igen i inlägg av medlemmar som jag ignorerat sedan länge, medlemmar som vet att jag ignorerar dem men som har svårt att acceptera det. Det är lite störigt eftersom man inte kan hjälpa det, ungefär som att någon ropar ens namn på stan men det är någon annan som heter samma sak. Det går liksom inte att undgå att reagera då, ens namn är så inprogrammerat. Det är bl.a. bristen på respekt inför ett ignorebelut som gör att en ignorefunktion är att föredra framför manuell ignore.

Jag säger det igen:
Med all respekt. Om du inte kan låta bli att känna dig störd, så lär en knapp inte hjälpa. Det är mer av ett personligt problem.

Lösningen bör vara bra för alla och så objektiv som möjligt, inte baserad på en människas önskemål.

En ignore knapp går ju emot vad ett forum går ut på, vilket bla är: Att läsa åsikter och diskutera med folk som du just inte delar synpunkt med.

Det skulle vara fint om alla kunde föra en diskution baserad på argument och samtidigt klappa varandra på ryggen. Även om man inte delar det minsta med den andres åsikt.
Tycker att du har helt rätt. Problemet är att känna av vad som är OK och inte, vad som är ironi eller provokation och så vidare.
Och som vi har sagt tidigare så är det sällan åsikterna som är problemet utan attityd, hur man driver sina åsikter och hur man respekterar andras.
Jag försöker respektera folk som har "märkliga" åsikter, jag beundrar folk som vågar stå för lite udda åsikter, men jag klarar inte av folk som föraktar dem som har andra åsikter än en själv.
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

TDHP skrev:

:hmm:
TVR!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

MikeO skrev:
TDHP skrev:

:D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

TDHP skrev:
MikeO skrev:
TDHP skrev:

Grymt tråkigt. :lol:
TVR!
gäst

Inlägg av gäst »

MikeO skrev:
TDHP skrev:
MikeO skrev:
TDHP skrev:

Grymt tråkigt. :lol:
+1
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

MikeO skrev:
TDHP skrev:
MikeO skrev:
TDHP skrev:
MikeO skrev:c.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Något jag undrar över är varför det finns en sådan rädsla över att prova. Om vi kör en prövotid så märker vi ju snart om det funkar inte. Efter tre månader så kanske det visar sig att bråken försvunnit och att det inte blev så krångligt som några av er oroar sig för. Ingen vill ju fortsätta starta krig efter krig om ingen läser det han skriver.
Eller så funkar det inte alls, forumet blir helt obegripligt och alla bråkar värre än någonsin. Då tar vi bort funktionen. Det är ju faktiskt inte svårare än så. Det snackas överallt om hur det skall bli lugn och ro på forumet och det dikteras regler som bryts i nästa tråd, om och om igen. Varför inte bara testa ignore-funktionen? Innan skrev jag att det värsta som kan hända är tre bråkfria månader men skämt åtsido, det värsta som kan hända är att det kan bli rörigt under tiden om det blir som ignore-motståndarna förutspår. Det är det värsta... och hur farligt är det egentligen? Om vi verkligen vill ha bort fighterna på forumet så är det väl bara att testa, tänk om det funkar jättebra?
Gäst

Inlägg av Gäst »

...eller är det så att de som absolut inte vill testa är de som tror att de inte kommer att ha några läsare kvar?
gäst

Inlägg av gäst »

TFN skrev:Något jag undrar över är varför det finns en sådan rädsla över att prova. Om vi kör en prövotid så märker vi ju snart om det funkar inte. Efter tre månader så kanske det visar sig att bråken försvunnit och att det inte blev så krångligt som några av er oroar sig för. Ingen vill ju fortsätta starta krig efter krig om ingen läser det han skriver.
Eller så funkar det inte alls, forumet blir helt obegripligt och alla bråkar värre än någonsin. Då tar vi bort funktionen. Det är ju faktiskt inte svårare än så. Det snackas överallt om hur det skall bli lugn och ro på forumet och det dikteras regler som bryts i nästa tråd, om och om igen. Varför inte bara testa ignore-funktionen? Innan skrev jag att det värsta som kan hända är tre bråkfria månader men skämt åtsido, det värsta som kan hända är att det kan bli rörigt under tiden om det blir som ignore-motståndarna förutspår. Det är det värsta... och hur farligt är det egentligen? Om vi verkligen vill ha bort fighterna på forumet så är det väl bara att testa, tänk om det funkar jättebra?
Det är HELT ok att testa.

Men jag röstar för att testa Moderator först.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag röstar för att vi testar både ignore och moderatorer under en tremånadersperiod.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Är inte främmande för test av vare sig det ena eller andra.
Bra förslag att köra ett kvartal (och hålla ut även om det är jobbigt efter 2 veckor) och känna efter sedan.

Ignore verkar dock kräva uppgradering av forumplattformen om jag fattat rätt, så det innebär en del arbete för att öht få igång.

Har även en rent teknisk fundering på hur det funkar med quotes om 1 person "mitt i" en multiquote har någon på ignore-listan - kommer det helt obegripligt saknas delar då eller täcker forummotorn upp så att bara den som har ignore på kommer sakna texten från de denna har ignore för, men de som inte ignorerar alltid ser helheten (förutom att det ibland är svar på förrförra inlägget, men det är ju inte så ovanligt nu heller)?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

TFN skrev:...eller är det så att de som absolut inte vill testa är de som tror att de inte kommer att ha några läsare kvar?

Ja, så måste det självklart vara.
Du är ett geni.

gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
TFN skrev:...eller är det så att de som absolut inte vill testa är de som tror att de inte kommer att ha några läsare kvar?

Ja, så måste det självklart vara.
Du är ett geni.
Äh, börja inte nu, vi försöker ju fixa en lösning!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Jag trodde länge att det här med ignore var ett skämt, men har ju förstått att det är en möjlighet.

Personligen föredrar jag att välja vad jag vill ignorera själv. Vi har ju flera exempel på personer som blandar mycket läsvärda inlägg med sånt man önskat att man aldrig sett.

Men självklart är jag med på ett test.
Skriv svar