Lossnande stämskruvar på obas, HILFE!!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Lossnande stämskruvar på obas, HILFE!!!

Inlägg av AlbinH »

Jag har köpt en gammal akustisk gitarr. Nylonsträngad. I kväll bytte jag strängar men när jag skall börja stämma så lossnar två av plastvingarna som man vrider stämmisarna med. Själva metallaxeln har små splines men de motsvarande inne i plastvingen är naturligtvis kaputt.

Skit! :evil:

Kan jag limma fast plastvingarna?

Om så, limma med vad för slags lim?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Re: Lossnande stämskruvar på obas, HILFE!!!

Inlägg av olabola »

FAn vet..jag skulle kört med epoxy
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

eller Plastic Padding?
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

olabola skrev:FAn vet..jag skulle kört med epoxy
Typ sådan här?:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... i-3624002/
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Som jag uppfattar det har du ett hål på vingen, och en axel som den ska sitta på. Ser det ut på något annat sätt, beror det väl på hur mycket plats det finns att limma.

Jag skulle vara rädd för epoxy för något så litet, då det iallafall i min erfarenhet blir ganska mycket kladd när man ska blanda och sen applicera, då det krävs otroligt lite när man limmar i ett trångt hål. Jag skulle prova med något flytande superlim och droppa lite i hålet på vingen och sen klämma dit. Loctite brukar funka för det mesta. Jag använder oftast den supersnabba, tror den är för horisontella limningar. Bäst limstyrka är nog dock epoxi.
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Skyndar man sig att torka efter får man bort det mesta överflödet.
Sen spelar det ju viss roll vad det är för gura...
Är det en värdefull pryl kanske inte epoxitricket är det allra bästa, men ska den bara användas är det väl bara att kladda på och försöka få det så bra som möjligt.

Finns ju en uppsjö olika limsorter, men jag brukar köra med klassikern till allt möjligt, och även sånt här:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

AlbinH skrev:
olabola skrev:FAn vet..jag skulle kört med epoxy
Typ sådan här?:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... i-3624002/
Tror jag säkert..brukar vara samma skit i alla typ..luktar lika iaf.
Brukar inte somliga här gilla superlim blandat med bakpulver?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Tomtefaen skrev:Som jag uppfattar det har du ett hål på vingen, och en axel som den ska sitta på.
Helt korrekt.

Jag har ingen alls erfarenhet av cyanoakrylat / superlim, det är nog en nackdel. Det hade varit bra att ha lite hum om dess egenskaper.

2-komponent känns liksom säkrare. :) I så fall tänkte jag nog sätta en liten klick på axeln och sen försöka få ner en droppe i hålet på plastvingen. Det gör inget om det blir lite för mycket, lim som tränger ut. Det finns gott om plats för ev överskott.
Tomtefaen
Medlem

Inlägg av Tomtefaen »

Då är nog epoxy ett bra val. Bättre kladda än illa limma, eller hur det nu var. ;)
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

PPs super epoxy är ju också vintagegulaktigt genomskinlig.
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Tomtefaen skrev:Då är nog epoxy ett bra val. Bättre kladda än illa limma, eller hur det nu var. ;)
Ja, jag får nog ge mig iväg i morgon till Bauhaus eller något. :D
olabola skrev:PPs super epoxy är ju också vintagegulaktigt genomskinlig.
Passar kanon till de lätt gulnade pärlemorvingarna! :!:
fieldflower skrev: Är det en värdefull pryl kanske inte epoxitricket är det allra bästa, men ska den bara användas är det väl bara att kladda på och försöka få det så bra som möjligt.
Det är en 20-25 år gammal Sigma, Made in Korea. Den ser alldeles ny ut och har förmodligen stått i en garderob de flesta av de åren. Greppbrädan var knappast ens smutsig... :D Stränghöjden vid halsklacken är ganska stor, ca 8 mm, men trots det känns det inte "konstigt" att spela där.

Skiter det sig med limningen får jag väl montera nya stämmisar. De är av gängse typ, tre i samma beslag.

Trots att gitarren bara (host-host) hade fyra strängar när jag fick den i förrgår, är jag redan "on speaking terms" med gitarren. Det finns en slags kompiskänsla som lovar gott.. :nickar:

:D Det blev lite av Västgötaklimax i kväll när jag började spänna strängarna. Det var ändå light tension jag köpte. Ingen serenad under balkongen i natt... :oops:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Hur gick det?

(Det där med plaststämmisar som dukar under för tidens tand är ett vanligt fenomen...om nu inte limningen funkar, går det faktiskt alldeles utmärkt att stämma med en plattång...:wink:)
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Mr Spock skrev:Hur gick det?

(Det där med plaststämmisar som dukar under för tidens tand är ett vanligt fenomen...om nu inte limningen funkar, går det faktiskt alldeles utmärkt att stämma med en plattång...:wink:)
Varning!
Lyssna inte på Mr Spock!
Det var ett jättedåligt råd.

Bild
Testade med denna.
Min sambo blev skitsur när den blev fördärvad.
Jag brände mig dessutom på fingrarna.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Hålla fast (runda eller platta föremål):

Näbbtång (spetsig tång)
Plattång (eller flacktång)
Parallelltång (med parallellgående käftar)
Muttertång (för att dra rundade muttrar)
Polygrip (ställbar)
Rörtång
Smidestång
Svetstång (låsbar, för att fixera detaljer vid svetsning)

Bild
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Tång är ett vardagligt samlingsnamn för flera olika grupper flercelliga alger som rödalger, grönalger och brunalger. Då dessa tre grupper inte bedöms ha en gemensam anfader så är tång en polyfyletisk gruppering. Även vissa blågröna alger (Cyanobakterier) kallas ibland för tång.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

:tummenupp:
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Ett annat namn jag hört på polygrip är "stockholmare"
Opålitlig och glapp i käften :D hahahaha
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Hm. Ingen kom på det självklara....

Betong!

Jag har använt halva dagen till att köra runt Western Scanefornia på jakt efter den "vanliga" superepoxyn. En sådan som fieldflower visade på bild.

Denna produkt finns inte till försäljning härstädes. Förmodligen inte därstädes heller. Jag har varit i närhetsbutiker, bensinmackar, stormarknader, byggvaruhus, Biltema ochjagvetintevar... Biltema hade fyra st tomma varukrokar så de saluför i alla fall sin variant av sagda lim. Tyvärr verkade det som om alla andra spekulanter hade besökt Biltema och tömt deras lager. Till sist körde jag till den anrika stormarknaden i Burlöv. Där finns (fanns...) en flygel med byggvaror.
Bomskott...

Jag knallade in i stormarknaden för att uppsöka apoteket. Lugnande droger skulle kanske vara nyttigt i det här läget. Traskade förbi Claes-i-Sjön, hejdade mig i steget för att fråga gentlemannen som stod i kassan "Har ni tvåkomponentlim? Såklart, blev svaret. Jag fyllde på hyllan i går!

Bingo.

Senare i kväll skall jag limma stämmisarna, så får vi se i morgon...
gene hunt
Medlem

Inlägg av gene hunt »

En nödlösning är att skruva på en lagom bit av en kopplingslist, sockerbit.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

gene hunt skrev:En nödlösning är att skruva på en lagom bit av en kopplingslist, sockerbit.
Det där var smart! :idea:

Något sådant får nog åka med i bagen om Sigman skall få komma ut och åka!

olabola!
Det här fattade jag nada!
"Brukar inte somliga här gilla superlim blandat med bakpulver?"
Blir det ung. som Mentos och Cola?? :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev:
gene hunt skrev:En nödlösning är att skruva på en lagom bit av en kopplingslist, sockerbit.
Det där var smart! :idea:

Något sådant får nog åka med i bagen om Sigman skall få komma ut och åka!

olabola!
Det här fattade jag nada!
"Brukar inte somliga här gilla superlim blandat med bakpulver?"
Blir det ung. som Mentos och Cola?? :D
Minns jag rätt kunde man använda superlim och bakpulver till att "bygga upp" låtsasplast om det lossnat nån liten flisa av en översadel eller så.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Jojomän. :nickar:

Fungerade kanon med 2-komponentlim! Tack för alla goda råd! :vinkar:

Satte också på nya nylonsträngar. OJ så de sträcker sig!! Kan nog ta sin lilla tid innan sträckandet stannar av. Jaja, vill man vara fin får man lida pin.
Skriv svar