Barcelona

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Barcelona

Inlägg av Svensson »

Finns det nån sån tråd? Ska dit nästa vecka, tips på sevärdheter och saker att göra?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
christian veltman
Medlem+

Re: Barcelona

Inlägg av christian veltman »

Svensson skrev:Finns det nån sån tråd? Ska dit nästa vecka, tips på sevärdheter och saker att göra?
Här en liten guide som min dotter Lisa skrivit. Hon bor i Barca.

http://barcelonabylisa.blogspot.com.es/
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

Jag vet inte om det är säsong men Camp Nou skulle jag vilja se även fast jag inte är särskilt fotbollsintresserad.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Missa inte Gaudis arkitektur och ät god mat med cava till
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Hmmm... Camp Nou om man INTE är fotbollsintresserad?
Jag är F-1 freak och så fort jag är i närheten av ngn bana så försöker jag ta mej in och bara nosa på asfaltwn eller sitta i 10 min på en läktare vid en kurva eller nåt men då ärjag ju ett megafan..
Om Camp Nou bara är en stor fotbollsplan ... Så är det väl inte mycket att se? Jag var på metlife stadium i New Jersey och visst den var määöäktig men jag hade aldrig åkt dit utan att få kolla på en football-match... Då är
Den ju mest en stålklump med sittplatser..
Bara en stilla undran.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Oj. Det finns så mycket kul att se och göra.
What's your poison? Kultur? Arkitektur? Mat? Shopping? Nattklubb?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

christian veltman skrev:
Här en liten guide som min dotter Lisa skrivit. Hon bor i Barca.

http://barcelonabylisa.blogspot.com.es/
FANTASTISKT FIN BLOGG!!

Barcelona är min favvostad, alla kategorier. Man behöver bara planlöst flanera omkring för att få så mycket gratis. Häftiga byggnadsverk, ball muséer, schyssta caféer. Fina matställen. Men ät inte på haken på Ramblan. Gå ett par kvarter åt sidan, ett råd som är "cheap", det gäller ju egentligen överallt. Traska in i en butik, kolla lite på varorna och fråga personalen efter ett bra matställe. Det brukar funka.
Katalaner är väldigt stolta över att vara katalaner; nej VÄLDIGT STOLTA ÖVER ATT VARA KATALANER! Det är bara en halv generation sedan du råkade j-ligt illa ut om du så bara fes på katalanska. Om jag minns rätt garroterades den siste politiskt dömde katalanen typ 1972 av Franco. Säg för höge FAN inte något om att de är spanjorer. Jo, det finns ju "invandrad" arbetskaft från Madrid.. :) men Barceloniterna tar illa upp.
Buenos Dias heter på catalan "Bon Dia". Hälsa så istället så får du oftast ett glatt flin till svar. Billig icebreaker.. De hör ju att du är turist men samtidigt en turist som har brytt sig lite.

Spelar Barca hemmamatch så råder jag dig av hela mitt hjärta att gå dit och köp en biljett. Billiga platser kostar typ 400 SEK. Du går ändå dit för folklivet och för upplevelsen. Jag garanterar att du får gåshud när läktarna (som sträcker sig halvvägs upp till Vår Herre) börjar sjunga! Jag var där på en skitmatch mot näst-sista-placerade Levante. Där var ändå 75 000 åskådare... Europas största stadion och den är ofta så gott som fullsatt. Märk väldigt noga: det ser ut som en fotbollsmatch men det är mycket mer än så. Familjer, hela tjocka släkten går dit och har mat med sig till pausvilan. Jag hade tur som till vänster om mig hade en tvåbarnsfamilj där pappan pratade engelska. Han hajade inte riktigt var Lund, Skåne var beläget, tills jag kom på "Henke Larsson is from Skåne"! Då blev det liv i skällan! :D Till höger om mig satt gammelmormor och hennes barn och barnbarn. Gammel-tanten höll igång hela sektionen. Bankade hon inte mig på axeln och skrek och hejade så lappade hon båda händerna i ryggen på killen som satt framför henne!

Franco tillät bara två utslag av katalanism. Man fick lov att gå på fotboll på Camp Nou och man fick, på ett enda specifikt torg, dansa sina folkdanser. Resten var väldigt förbjudet. Det är lätt att begripa fiendeskapet mot centralmakten.

Jag är allt lite avis på dig som skall dit.. :vinkar:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inlägg av jimbeam »

GandhiMK2 skrev:Hmmm... Camp Nou om man INTE är fotbollsintresserad?
Jag är F-1 freak och så fort jag är i närheten av ngn bana så försöker jag ta mej in och bara nosa på asfaltwn eller sitta i 10 min på en läktare vid en kurva eller nåt men då ärjag ju ett megafan..
Om Camp Nou bara är en stor fotbollsplan ... Så är det väl inte mycket att se? Jag var på metlife stadium i New Jersey och visst den var määöäktig men jag hade aldrig åkt dit utan att få kolla på en football-match... Då är
Den ju mest en stålklump med sittplatser..
Bara en stilla undran.
Camp nou är ju trots allt europas största arena, fast som jag skrev jag vet inte om det är säsong och jag menade heller inte att man skulle gå dit om det inte spelas nån fotboll.

EDIT: fast den är nog cool att se ändå för det måste vara ett as till arena med sina knappt 100000 åskådarplatser (kan jämnföras med lilla friends arenas 50000 platser)
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+

Inlägg av Busta B »

Götlaborjsposten recencerar barer i Barcelona: http://www.gp.se/resor/1.1480543-barcelonas-basta-barer" onclick="window.open(this.href);return false;
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Oj, här har det hänt grejer! Håller med, kanonblogg! En veckas födelsedagsresa med familjen, frun fyller jämt så det är väl en blandning av museer, shopping, shyssta restauranger, strosa på stan osv. Nattklubbar inte lika viktigt ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Barcelona

Inlägg av inber »

Lyckliga ni, som ska åka till Barcelona. Fantastisk stad!

Besök något av Gaudí-husen. Och då menar jag att betala inträdet och verkligen gå in. Det finns minns två jag känner till - Casa Batlló på Passeig de Gràcia 43 är berömd och tillhör världsarvet.

Besök barerna och restaurangerna på Barcelonetan, strandpromenaden.

Gå på Ramblan och titta på alla fantastiska gatuartister.

Drick mycket cava.

Park Guell är värd ett besök. Det är bara en park, men ritad av Gaudí och spännande om man vill strosa runt.

Saluhallen, 2-3 kvarter till höger om Ramblan (öst?) är cool och väldigt osvensk med grejor som knappt går att äta.

Spansk mat är sällan någon höjdare, även om det är trevligt med tapas. Jag rekommenderar en restaurang som heter Casa Calvet, boka bord på tel +34 934 124 012. Perfekt att bjuda frun på, hon kommer att älska den. Ligger lite off men i ett Gaudí-hus, väldigt bra och inte farligt dyr. Jag har ätit fantastisk mat där alla gånger jag varit i Barcelona.

Jag älskar La Sagrada Familia, en helt fantastisk kyrka som Gaudí har ritat och som började byggas runt 1860, är fortfarande inte klar! Den enda kyrka i världen som kan locka in mig, ateist som jag är. Men den är oerhört mäktig. Ta bortre hissen upp och gå uppe i tornen. Läskigt, men häftigt. Oftast mycket kö. Hissen vid entrén är inte lika häftig.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar