Bilelektrisk fråga

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Bilelektrisk fråga

Inlägg av Svensson »

Okej, har försökt få svar på detta på andra forum utan framgång så jag provar väl här då. Jag konverterar elsystemet i bilen från 6v till 12v, det mesta byts ut men vissa 6v prylar blir kvar, bl.a. tankmätaren. Jag tänkte således sätta in en voltreducerare så att man inte skickar på för mycket spänning på nämnda mätare. Så mitt dilemma, jag fick kortslutning(!) i huvudet när jag skulle genomföra denna enkla operation, ska jag lägga in denna omvandlare på kabeln som går till givaren på tanken eller vart ska den kopplas in?

Det här är väl nåt som de flesta basister känner till? :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av TDHP »

Gissningsvis är väl både givare och mätare anpassade för 6v, så för att få den att visa hyfsat rätt bör du nog reducera till bägge.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av anthax »

Jag gissar att båda behöver reduceras, som TDHP skrev.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4057
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av AlbinH »

Jag ber att få anmäla en halvt avvikande åsikt. :)

Du har en 6 volts mätare. Du har även original tankgivare. Du har sen en 12 volts anläggning att mata tankgivaren med.
Obra. Eller för att vara alldeles exakt, halv-bra.

Reducera matningsspänningen till 6 volt sen funkar ju mätaren som den alltid har gjort. Det man mäter är såvitt jag förstår spänningsfallet över tankgivarens olika positioner. Mätaren i sig är en vanlig voltmeter, den behöver inte någon egen spänningsmatning.
Om givaren är på 100 ohm får man seriekoppla givaren med ett 100 ohms motstånd. Då ligger det sen 6 volt över givaren och 6 volt över motståndet.

Finns det belysning i mätaren är det nog bra att helt enkelt byta till 12 volts päror, istället för att mickla med strömbegränsning, så är det problemet löst.

Det är väl, by Jove, inget plusjordat Lucassystem du vill modifiera! :shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av Svensson »

AlbinH skrev:Jag ber att få anmäla en halvt avvikande åsikt. :)

Du har en 6 volts mätare. Du har även original tankgivare. Du har sen en 12 volts anläggning att mata tankgivaren med.
Obra. Eller för att vara alldeles exakt, halv-bra.

Reducera matningsspänningen till 6 volt sen funkar ju mätaren som den alltid har gjort. Det man mäter är såvitt jag förstår spänningsfallet över tankgivarens olika positioner. Mätaren i sig är en vanlig voltmeter, den behöver inte någon egen spänningsmatning.
Om givaren är på 100 ohm får man seriekoppla givaren med ett 100 ohms motstånd. Då ligger det sen 6 volt över givaren och 6 volt över motståndet.

Finns det belysning i mätaren är det nog bra att helt enkelt byta till 12 volts päror, istället för att mickla med strömbegränsning, så är det problemet löst.

Det är väl, by Jove, inget plusjordat Lucassystem du vill modifiera! :shock:
Aha! Nu klarnade det, 6v till givaren så blir det alltså per automatik rätt till mätaren. Alla lampor i instrumenteringen är bytta, fläkt och reläer likaså. Allt på motorn får jag "på köpet" i och med att jag byter motor. Och nej tack och lov, det är inget gammalt plusjordat Lucas system, det är en gammal Cheva så det är väl ett Delco system tror jag :).

Tack alla för input! Det är en märklig värld när man får snabbast respons om bilel på ett basforum :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av TDHP »

Bassist rule the world. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av Svensson »

Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37768
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av TDHP »

Så klart! :oops:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av HellMek »

Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed :).
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av Svensson »

HellMek skrev:
Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed :).
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget :)
Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den! :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av HellMek »

Svensson skrev:
HellMek skrev:
Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed :).
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget :)
Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den! :)
Aha :)
Vad är det för bil?
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av Svensson »

HellMek skrev:
Svensson skrev:
HellMek skrev:
Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed :).
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget :)
Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den! :)
Aha :)
Vad är det för bil?
Chevrolet 1953
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: Bilelektrisk fråga

Inlägg av HellMek »

Svensson skrev:
HellMek skrev:
Svensson skrev:
HellMek skrev:
Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed :).
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget :)
Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den! :)
Aha :)
Vad är det för bil?
Chevrolet 1953
Häftigt!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Skriv svar