Det här är väl nåt som de flesta basister känner till?

Aha! Nu klarnade det, 6v till givaren så blir det alltså per automatik rätt till mätaren. Alla lampor i instrumenteringen är bytta, fläkt och reläer likaså. Allt på motorn får jag "på köpet" i och med att jag byter motor. Och nej tack och lov, det är inget gammalt plusjordat Lucas system, det är en gammal Cheva så det är väl ett Delco system tror jagAlbinH skrev:Jag ber att få anmäla en halvt avvikande åsikt.![]()
Du har en 6 volts mätare. Du har även original tankgivare. Du har sen en 12 volts anläggning att mata tankgivaren med.
Obra. Eller för att vara alldeles exakt, halv-bra.
Reducera matningsspänningen till 6 volt sen funkar ju mätaren som den alltid har gjort. Det man mäter är såvitt jag förstår spänningsfallet över tankgivarens olika positioner. Mätaren i sig är en vanlig voltmeter, den behöver inte någon egen spänningsmatning.
Om givaren är på 100 ohm får man seriekoppla givaren med ett 100 ohms motstånd. Då ligger det sen 6 volt över givaren och 6 volt över motståndet.
Finns det belysning i mätaren är det nog bra att helt enkelt byta till 12 volts päror, istället för att mickla med strömbegränsning, så är det problemet löst.
Det är väl, by Jove, inget plusjordat Lucassystem du vill modifiera!
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inläggetSvensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed.
Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!HellMek skrev:Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inläggetSvensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed.
AhaSvensson skrev:Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!HellMek skrev:Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inläggetSvensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed.
Chevrolet 1953HellMek skrev:AhaSvensson skrev:Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!HellMek skrev:Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inläggetSvensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed.
![]()
Vad är det för bil?
Häftigt!Svensson skrev:Chevrolet 1953HellMek skrev:AhaSvensson skrev:Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!HellMek skrev:Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inläggetSvensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed.
![]()
Vad är det för bil?