Rom i maj med 3 ungar - Facit...
- blackparkas
- Medlem++++
Jopp.
Kom hem i lördags efter... 4 dagar eller vad det blev, i Rom.
Tisdag till lördag förra veckan.
Vilken sjuuuukt cool stad!
Kunde ha gått en hel dag i Forum Romanum bara, och en dag nästan i Colosseum...
Tog iofs 4 timmar minst iaf i Forum och ett par i Colosseum.
Sjukt historisk mark får man lov att säga...
I övrigt då?
Well, italienarna i sig ger jag inte mycket för, snorkiga, relativt otrevliga och grymt egoistiska, det sistnämnda gäller nog mest när de sitter på en vespa eller i en bil iofs... Höll på att sparka in ett par bildörrar och välta ett tiotal mopedister..
Maten, som så många lovordat, tyckte jag i många fall var runt godkänt.
Testade väl en 8-10 restauranger i olika prislägen (iofs generellt rätt dyrt kan jag tycka, men så är det ju i stora europeiska städer) och av dessa är det EN jag skulle tänka mig att gå tillbaka till, Gino i Trastevere, kommer inte ihåg adressen men kan kolla upp, fick en riktigt riktigt bra Bisteccha de Manzo där och det var även det enda stället som frugans pasta smakade mer än medelbra på.
Pizzorna på Gino var också bättre än på övriga ställen.
STORT minus på att det inte finns barnportioner. Blir rätt dyrt med 3 ungar som ska äta för 70-120 spänn + dricka/vatten för 20-40 spänn per måltid..
I övrigt funkade det rätt bra med ungarna måste jag säga, det är klart att det kan bli lite stökigt med två grabbar på 7 och 9 men det gick rätt bra, trots LÅNGA vandringar genom staden och då menar jag LÅNGA.
Vi var ute i ca 10-12 timmar i alla fall de flesta dagarna och då stod man och gick större delen av dem.
Upp i tornet på Peterskyrkan gick vi allihop, även lillbruttan på 3,5 år, alla 520 trappsteg upp utan gnäll.
JA, vi har exeptionellt bra ungar att ha med på resa, det vet vi sedan tidigare.
Intresserad av historia och om man berättar om Michaelangelo och att den där statyn i Peterskyrkan är så dyr att det inte ens går att sätta en prislapp på den så vart det jätteintressant.
Colosseum var också en höjdare förstås.
Vi gick till Colosseum första dan bara för att se den utifrån, men när vi kom dit var det 2-3 timmar kvar till stängning och ingen kö alls så vi passade på och gick in.
Vi försökte även med Vatikanmuseet men med ungar som gått länge (tog spanska trappan och Villa Borghese innan) och 25-30 grader och jäääättelång kö + att det eventuellt hann stänga kassorna så fick vi lov att hoppa över det. Får bli nästa gång.
Köade in till Peterskyrkan istället, var väl runt 15-16 på em och det var lång kö, men gick relativt snabbt in ändå.
Nåja.
Minus på maten men plus på staden.
Kommer absolut åka dit igen, kanske helt ensam för att kunna knata runt i Trastevere och kika på alla vackra gator/hus.
Men ska ni åka, ta med ungarna!!
Det finns så mycket historia i gatorna och jag hade verkligen inte velat göra det utan dem.
- Va, ska ni ta med ungarna? Är ni galna?
Var väl ungefär reaktionerna från en del håll innan... men som sagt, grymt glad att fått gått där med dem!
Kom hem i lördags efter... 4 dagar eller vad det blev, i Rom.
Tisdag till lördag förra veckan.
Vilken sjuuuukt cool stad!
Kunde ha gått en hel dag i Forum Romanum bara, och en dag nästan i Colosseum...
Tog iofs 4 timmar minst iaf i Forum och ett par i Colosseum.
Sjukt historisk mark får man lov att säga...
I övrigt då?
Well, italienarna i sig ger jag inte mycket för, snorkiga, relativt otrevliga och grymt egoistiska, det sistnämnda gäller nog mest när de sitter på en vespa eller i en bil iofs... Höll på att sparka in ett par bildörrar och välta ett tiotal mopedister..
Maten, som så många lovordat, tyckte jag i många fall var runt godkänt.
Testade väl en 8-10 restauranger i olika prislägen (iofs generellt rätt dyrt kan jag tycka, men så är det ju i stora europeiska städer) och av dessa är det EN jag skulle tänka mig att gå tillbaka till, Gino i Trastevere, kommer inte ihåg adressen men kan kolla upp, fick en riktigt riktigt bra Bisteccha de Manzo där och det var även det enda stället som frugans pasta smakade mer än medelbra på.
Pizzorna på Gino var också bättre än på övriga ställen.
STORT minus på att det inte finns barnportioner. Blir rätt dyrt med 3 ungar som ska äta för 70-120 spänn + dricka/vatten för 20-40 spänn per måltid..
I övrigt funkade det rätt bra med ungarna måste jag säga, det är klart att det kan bli lite stökigt med två grabbar på 7 och 9 men det gick rätt bra, trots LÅNGA vandringar genom staden och då menar jag LÅNGA.
Vi var ute i ca 10-12 timmar i alla fall de flesta dagarna och då stod man och gick större delen av dem.
Upp i tornet på Peterskyrkan gick vi allihop, även lillbruttan på 3,5 år, alla 520 trappsteg upp utan gnäll.
JA, vi har exeptionellt bra ungar att ha med på resa, det vet vi sedan tidigare.
Intresserad av historia och om man berättar om Michaelangelo och att den där statyn i Peterskyrkan är så dyr att det inte ens går att sätta en prislapp på den så vart det jätteintressant.
Colosseum var också en höjdare förstås.
Vi gick till Colosseum första dan bara för att se den utifrån, men när vi kom dit var det 2-3 timmar kvar till stängning och ingen kö alls så vi passade på och gick in.
Vi försökte även med Vatikanmuseet men med ungar som gått länge (tog spanska trappan och Villa Borghese innan) och 25-30 grader och jäääättelång kö + att det eventuellt hann stänga kassorna så fick vi lov att hoppa över det. Får bli nästa gång.
Köade in till Peterskyrkan istället, var väl runt 15-16 på em och det var lång kö, men gick relativt snabbt in ändå.
Nåja.
Minus på maten men plus på staden.
Kommer absolut åka dit igen, kanske helt ensam för att kunna knata runt i Trastevere och kika på alla vackra gator/hus.
Men ska ni åka, ta med ungarna!!
Det finns så mycket historia i gatorna och jag hade verkligen inte velat göra det utan dem.
- Va, ska ni ta med ungarna? Är ni galna?
Var väl ungefär reaktionerna från en del håll innan... men som sagt, grymt glad att fått gått där med dem!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
Re: Rom i maj med 3 ungar - Facit...
SHIT vad långt det blev....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:

Tack för reseberättelsen!
- blackparkas
- Medlem++++
En sak som gjorde Rom så coolt var t.ex. Fontana di Trevi.
Man följde kartan och så vips, inklämt mellan massa hus är världens fetaste fontän man sett i filmer och läst om osv osv...
Blev helt överrumplad att den bara kom på en sådär plötsligt, och den är ju relativt stor på ett liiiitet torg....
Man följde kartan och så vips, inklämt mellan massa hus är världens fetaste fontän man sett i filmer och läst om osv osv...
Blev helt överrumplad att den bara kom på en sådär plötsligt, och den är ju relativt stor på ett liiiitet torg....

- B-Å Åhs
- Medlem++
Det är bra för ungarna att komma ut och resa , släpa med dom överallt ni kan.
Du själv verkade inte ha så tråkigt heller , men så är ju Rom som ett jättemuseum
Du själv verkade inte ha så tråkigt heller , men så är ju Rom som ett jättemuseum
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Sir Realistic
- Medlem+
Rom har jag inte varit i sen 1993 men länge tänkt att återvända, blev lite besviken då och tror att vi hade för kort tid och därför missade en hel godbitar.
Mina föräldrar tog med mig och mina 2 systrar på resor när vi var små och det är jag väldigt tacksam för, känns som att vi gick i en bra "skola" genom det.
Vi bilade runt i Europa - främst i öststaterna långt innan "muren föll", tror att det gynnar barns förståelse för andra människor och kulturer att få resa till annorlunda miljöer och då inte bara ett "all inclusive" på Gran Canaria.
Mina föräldrar tog med mig och mina 2 systrar på resor när vi var små och det är jag väldigt tacksam för, känns som att vi gick i en bra "skola" genom det.
Vi bilade runt i Europa - främst i öststaterna långt innan "muren föll", tror att det gynnar barns förståelse för andra människor och kulturer att få resa till annorlunda miljöer och då inte bara ett "all inclusive" på Gran Canaria.
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
- inber
- VIP medlem
Rom är häftigt, framför allt Forum Romanum och Collosseum som verkligen knockade mig när jag var där första gången.
Och det är klart man ska ha med barnen på resa. Mina bästa upplevelser tillsammans med mina (nu vuxna) barn, har varit våra resor ihop. Varför ska man inte ta med barnen? Kul att dina småttingar tyckte om det. Den där resan med familjen kommer de att minnas hela livet.
Och det är klart man ska ha med barnen på resa. Mina bästa upplevelser tillsammans med mina (nu vuxna) barn, har varit våra resor ihop. Varför ska man inte ta med barnen? Kul att dina småttingar tyckte om det. Den där resan med familjen kommer de att minnas hela livet.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem+++
Jag förstår inte hur du kan uppleva italienarna som otrevliga och snorkiga. Ja, trafiken i Rom är hysterisk, det håller jag med om. Det handlar inte om otrevlighet, utan helt enkelt att folk vill ta sig fram. Jag som bott i Rom har aldrig upplevt italienare som annat än varma och tillmötesgående. Så länge du kan några enkla ord/fraser på italienska brukar de flesta vara väldigt hjälpsamma.
Döm inte folk på hur de beter sig i trafiken - då skulle alla bilister vara idioter på något sätt...
Döm inte folk på hur de beter sig i trafiken - då skulle alla bilister vara idioter på något sätt...

- blackparkas
- Medlem++++
Otrevliga är väl kanske fel ord, nonchalanta kanske?
Mååånga var väldigt trevliga, speciellt när vi kom med barn etc, men service på restauranger etc var betydligt sämre än jag trodde, med undantag av några restauranger.
Men rent generellt fick jag intrycket av att de var nonchalanta och på gränsen till otrevliga ibland.
Det var förstås inte alla.
Mååånga var väldigt trevliga, speciellt när vi kom med barn etc, men service på restauranger etc var betydligt sämre än jag trodde, med undantag av några restauranger.
Men rent generellt fick jag intrycket av att de var nonchalanta och på gränsen till otrevliga ibland.
Det var förstås inte alla.
- blackparkas
- Medlem++++
Oj, hur kunde jag glömma det största minustecknet av allt!?
Föräljarna!!!
Jösses. Trodde vi kommit till Egypten eller nåt ett tag, försäljare, mestadels pakistanier, indier och några araber verkar det som. ÖVERALLT!!
Vid alla stora sevärdheter så var de och hängde efter en och tjatade och tjatade, tom Ozzie lessande ur på dem och skrek NO! åt dem om de inte hajade att vi inte var intresserade vid första 2 trevliga nej tack.
Värst var det vid Fontana Di Trevi tror jag.
De förstörde dessutom vandringen över Tibern på Ponte Sant Angelo med mäktiga Castel sant Angelo där de stod längs HELA bron med solglasögon, hattar och en massa annat skit...
Riktigt trist, det förtog upplevelsen helt nästan vid just Fontana Di Trevi och Castel Sant Angelo.
Föräljarna!!!
Jösses. Trodde vi kommit till Egypten eller nåt ett tag, försäljare, mestadels pakistanier, indier och några araber verkar det som. ÖVERALLT!!
Vid alla stora sevärdheter så var de och hängde efter en och tjatade och tjatade, tom Ozzie lessande ur på dem och skrek NO! åt dem om de inte hajade att vi inte var intresserade vid första 2 trevliga nej tack.
Värst var det vid Fontana Di Trevi tror jag.
De förstörde dessutom vandringen över Tibern på Ponte Sant Angelo med mäktiga Castel sant Angelo där de stod längs HELA bron med solglasögon, hattar och en massa annat skit...
Riktigt trist, det förtog upplevelsen helt nästan vid just Fontana Di Trevi och Castel Sant Angelo.
- GandhiMK2
- Medlem++
Om du hatar försäljare som är påflugna så ska du , förutom alla andra 300 000 orsaker jag kan nämna, åka till Tokyo.blackparkas skrev:Oj, hur kunde jag glömma det största minustecknet av allt!?
Föräljarna!!!
Inte EN ENDA GÅNG under 15 dagar blev jag påflugen av ngn jävel och då kunde vi stå vid typiska turistförsäljningsstånd och känna på t-shirts etc med ägaren 1 meter därifrån som gav helt fan i att man kollade grejorna istället för att flyga på en och visa att den finns i 300 färger och här är en annan tröja och vill ni inte ha kepsar??
Enda gången vi märkte att någon kollade in oss var inne på Yodabashi Camera när vi stod och kollade på en kamera och fipplade. DÅ såg jag att en tjej stod 3 m därifrån beredd att flyga in om vi gav minsta tecken.
Grymt skönt att slippa skiten.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem+++
Jag. Vill. Dit!GandhiMK2 skrev:Om du hatar försäljare som är påflugna så ska du , förutom alla andra 300 000 orsaker jag kan nämna, åka till Tokyo.blackparkas skrev:Oj, hur kunde jag glömma det största minustecknet av allt!?
Föräljarna!!!
Inte EN ENDA GÅNG under 15 dagar blev jag påflugen av ngn jävel och då kunde vi stå vid typiska turistförsäljningsstånd och känna på t-shirts etc med ägaren 1 meter därifrån som gav helt fan i att man kollade grejorna istället för att flyga på en och visa att den finns i 300 färger och här är en annan tröja och vill ni inte ha kepsar??
Enda gången vi märkte att någon kollade in oss var inne på Yodabashi Camera när vi stod och kollade på en kamera och fipplade. DÅ såg jag att en tjej stod 3 m därifrån beredd att flyga in om vi gav minsta tecken.
Grymt skönt att slippa skiten.

- GandhiMK2
- Medlem++
Åk.Dit.vettja. 
Visst,d kostar lite men inga mardrömsumnor. Finnair fr knappt 12 h arlanda - tokyo för 6.500 tor.
Sen kostar mat etc lite mindre än hemma men är så otroooligt mycket bättre!
Man bara går runt och gapar och njuter!

Visst,d kostar lite men inga mardrömsumnor. Finnair fr knappt 12 h arlanda - tokyo för 6.500 tor.
Sen kostar mat etc lite mindre än hemma men är så otroooligt mycket bättre!
Man bara går runt och gapar och njuter!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Jan Hellman
- VIP medlem
1988 blev vi påflugna precis hela tiden i Japan. Inte av försäljare utan av unga japanskor som trodde att vi var stora megastjärnor. Dom ville ha autografer och fotografera oss och sig själva. Vi försökte fråga om dom visste vilka vi var men det fick vi aldrig något svar på. Det var liksom inte viktigt. Att vara Europe och ha ett instrument på axeln räckte gott. Försäljarna på Bali var timida i jämförelse. Besynnerlig upplevelse. Om en kom fram så vart det inom en halv minut 50 till som drogs likt flugor till skit. Och "skiten" var ett tämligen okänt band från Malmö.
Köpte en kamera när jag var i Tokyo. Min gamla kamera klappade ihop när vi var där. Det tog två år innan samma modell kom till Europa och då kostade den fyra gånger så mycket. Tror att det går lite snabbare idag gällande lansering av nya modeller. Tror också att japanska tonårstjejer vant sig lite vad det gäller europeiska musiker......
Köpte en kamera när jag var i Tokyo. Min gamla kamera klappade ihop när vi var där. Det tog två år innan samma modell kom till Europa och då kostade den fyra gånger så mycket. Tror att det går lite snabbare idag gällande lansering av nya modeller. Tror också att japanska tonårstjejer vant sig lite vad det gäller europeiska musiker......
- AlbinH
- VIP medlem
Madre De Dios!!! När går nästa plan???Jan Hellman skrev:1988 blev vi påflugna precis hela tiden i Japan. Inte av försäljare utan av unga japanskor...

Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Man ska passa på att besöka vatikanen när påven pratar till massorna då är det tomt på tex vatikanmuseet. De svåra är väl bara att få den infon.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- blackparkas
- Medlem++++
Påven var ju faktiskt och pratade en av dagarna vi var där, men det var oändligt med folk där tydligen, typ 40-50000 på Petersplatsen, men hade man tänkt till lite så hade det kanske varit smart, vi tänkte mest att vi skulle hålla oss därifrån...