Copyswede för fa-an!
- Bachbarian
- Medlem+
Copyswede för fa-an!
http://www.idg.se/2.1085/1.565712/tings ... for-iphone" onclick="window.open(this.href);return false;
Jösses...
Detta är ganska intressant då:
1. För att lägga in musik i din iphone så måste du lägga in det via iTunes. När din musik är inlagd i din iPhone så kan du inte kopiera över den ifrån iPhone till en annan dator utan särskilda tredjepartsprogram.
Du kan således inte sprida musiken till vänner den vägen.
2. Du kan inte använda din iPhone som masslagringsenhet (du kan inte allokera minne som man kunde på exempelvis ipod).
http://stoppacopyswede.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jösses...
Detta är ganska intressant då:
1. För att lägga in musik i din iphone så måste du lägga in det via iTunes. När din musik är inlagd i din iPhone så kan du inte kopiera över den ifrån iPhone till en annan dator utan särskilda tredjepartsprogram.
Du kan således inte sprida musiken till vänner den vägen.
2. Du kan inte använda din iPhone som masslagringsenhet (du kan inte allokera minne som man kunde på exempelvis ipod).
http://stoppacopyswede.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- mikkejohansson
- Medlem++
Re: Copyswede för fa-an!
Jag brukar vara för det mesta som skyddar upphovsrätt och så, men just i detta fallet blir de ju absurt med tanke på just de saker du skriver.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
De snackas oftast om att piratkopiering är olagligt.
Då undrar jag, vem här har fått pengar från Copyswedes avtal? Jag har ingen insikt hur detta fungerar rent praktiskt.
Då dessa avgifter finns på plats så är det enligt Copyswede bara a kopiera på då? Jag har ju betalt för det enligt dem.Copyswede skrev:Enligt EU-lagstiftningen tillåts privatkopiering endast om upphovsmännen ges sådan kompensation.
Då undrar jag, vem här har fått pengar från Copyswedes avtal? Jag har ingen insikt hur detta fungerar rent praktiskt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- GandhiMK2
- Medlem++
Jag har fått ers fr Copyswede.
Tack vare att folk började stjäla musik så upphävdes den mycket enkla ekonomiska uppgörelsen som gällt i musikbranschen:
Gör 100 låtar som ingen vill höra = du för inte betalt.
Gör en låt som MÅNGA vill höra= då får mycket betalt.
Nu är det plöstligt :gör låt som alla vill höra= få skitlite betalt.
Det tycker inte jag är ok.
Inte heller copyswede.
Har inte läst just den där attikeln men dom gör väl allt dom kan för att det ska kunna finnss folk som faktiskt är duktiga på att göra musik som faktiskt kan livnära sej på det. Då kan det garanterat drabba en och annan "oskyldig" med några öre hit och dit.
Tack vare att folk började stjäla musik så upphävdes den mycket enkla ekonomiska uppgörelsen som gällt i musikbranschen:
Inte heller copyswede.
Har inte läst just den där attikeln men dom gör väl allt dom kan för att det ska kunna finnss folk som faktiskt är duktiga på att göra musik som faktiskt kan livnära sej på det. Då kan det garanterat drabba en och annan "oskyldig" med några öre hit och dit.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- BlueFruit
- Medlem+
Det är fortfarande ingen här (vad jag vet) som påstår att musikskaparna inte ska få betalt.GandhiMK2 skrev:Jag har fått ers fr Copyswede.
Inte heller copyswede.
Men det är knappast ok att få ut pengar från vad som helst.
Jag gör också musik. Som garanterat de flesta är glada att få slippa höra. Men tycker du verkligen det är ok att du ska få betalt för musiken jag skapar?
Eller övriga filer jag har på min dator. Som jag garanterar inte har ett dugg med dig att göra.
Nä, den delen av upphovsrättslagen , eller vilken lag det tillhör, kan de skrota. Om det ska tas ut ersättning för privatkopiering så får det läggas på originalmediet.
- GandhiMK2
- Medlem++
Ungefär på samma sätt som du får sjukvård för att jag skattar jättemycket.BlueFruit skrev: Jag gör också musik. Som garanterat de flesta är glada att få slippa höra. Men tycker du verkligen det är ok att du ska få betalt för musiken jag skapar?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- BlueFruit
- Medlem+
Nej.GandhiMK2 skrev:Ungefär på samma sätt som du får sjukvård för att jag skattar jättemycket.BlueFruit skrev: Jag gör också musik. Som garanterat de flesta är glada att få slippa höra. Men tycker du verkligen det är ok att du ska få betalt för musiken jag skapar?
Inte på ungefär samma sätt alls.
- GandhiMK2
- Medlem++
jaadå.BlueFruit skrev:Nej.GandhiMK2 skrev:Ungefär på samma sätt som du får sjukvård för att jag skattar jättemycket.BlueFruit skrev: Jag gör också musik. Som garanterat de flesta är glada att få slippa höra. Men tycker du verkligen det är ok att du ska få betalt för musiken jag skapar?
Inte på ungefär samma sätt alls.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Vet du hur det bestäms vem som får vad i ersättning från Copyswede?GandhiMK2 skrev:Jag har fått ers fr Copyswede.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Copyswede för fa-an!
Copyswede arbetar på uppdrag av medlemsorganisationer och producentorganisationer som företräder svenska upphovsmän, utövande konstnärer och producenter att hantera inkasseringen. Copyswede fördelar ersättningen individuellt till rättighetshavare, till sina medlemsorganisationer samt till producentorganisationer. Det är lite olika hur pengarna betalas ut beroende på vilken typ av konstnärlig verksamhet det handlar om men vad det gäller musik så samarbetar man med STIM och IFPI.bjelkeman skrev:Vet du hur det bestäms vem som får vad i ersättning från Copyswede?GandhiMK2 skrev:Jag har fått ers fr Copyswede.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Jo, men det säger ju inget egentligen mer än att det finns en process. Frågan är väl mer : hur bestämmer STIM tillsammans med Copyswede hur en STIM medlem ska få ersättning. Som STIM medlem så kanske man kan få reda på det. Min gissning är väl att formeln är väl inte sådär jätte välkänd.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ring STIM eller Copyswede och fråga. Det är väl här problemet ligger. Ingen jävel bryr sig om att kolla fakta. Själv är jag på väg till Skåne utan dator (och tid) så jag kan inte göra nåt åt detta nu. Och jag bryr mig föga heller egentligen utan mer konstaterar att vad branschen än gör så finns det idioter som tycker att gratis är gott. Grundtanken är och kommer alltid att vara att man ska betala för det man nyttjar. Oavsett bransch. Men ring gärna Copyswede och fråga. Ett svar kan man gott kräva av dom. Lägg upp svaret här sedan.bjelkeman skrev:Jo, men det säger ju inget egentligen mer än att det finns en process. Frågan är väl mer : hur bestämmer STIM tillsammans med Copyswede hur en STIM medlem ska få ersättning. Som STIM medlem så kanske man kan få reda på det. Min gissning är väl att formeln är väl inte sådär jätte välkänd.
- GandhiMK2
- Medlem++
Exakt hur fördelningen sker vet jag inte men den relaterar helt klart till hur stora framgångar mina låtar haft kommersiellt.
Dom år då jag haft ngn hit så får jag mer än dom år jag inte haft det.
Precis som jag tycker att betalningen i den delen av branschen ska ske: man får betalt i förhållande till hur många som nyttjar din produkt.
Dom år då jag haft ngn hit så får jag mer än dom år jag inte haft det.
Precis som jag tycker att betalningen i den delen av branschen ska ske: man får betalt i förhållande till hur många som nyttjar din produkt.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Fördelningen verkar ju sund.
Det är väl insamlandet som är lite skakigt.
Lite som att betala "straffskatt" för motovägsbyggen och brottsofferjouren då man köper cykel, för att många cykelägare kör rattfulla, och många rattfulla skadar andra människor.
Långsökt? Javisst!
Det är väl insamlandet som är lite skakigt.
Lite som att betala "straffskatt" för motovägsbyggen och brottsofferjouren då man köper cykel, för att många cykelägare kör rattfulla, och många rattfulla skadar andra människor.
Långsökt? Javisst!
Medlem i PB50+