Luftrenare.....

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Luftrenare.....

Inlägg av Jan Hellman »

Fy faan..... Mycket skit i luften just nu. Pollen och annat otrevligt som jag under senare år fått mer och mer problem av. Funderar å det grövsta på att skaffa en luftrenare så att man inte mår pyton när man är hemma i alla fall. Andra med liknande problem som har tips om vilken luftrenare som är bäst? Den här verkar bra och inte så värst dyr:

http://www.elgiganten.se/product/hem-oc ... 9124-svart

Tankar om detta?

//J
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Re: Luftrenare.....

Inlägg av Taurus »

Har noll koll på luftrenare. Min kropp hatar också pollen, men eftersom jag bor ute på vischan i en träkåk omgiven av både björk och rajgräs (inte så smart ur pollensynpunkt) så lever jag med eländet och har effektiv men tung medicinering under säsongen - jag kan liksom inte luftrena de omgivande kvadratkilometrarna ;-)

Jag är mest nyfiken på om en luftrenare verkligen hjälper så mycket att det är värt pengarna? Jag inbillar mig att man måste bo i en väldigt tät låda om luftrenare ska ha märkbar effekt på pollenallergi, men jag kanske underskattar den moderna tekniken i kombination med pollengraden i hufvudstaden?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Taurus skrev:Har noll koll på luftrenare. Min kropp hatar också pollen, men eftersom jag bor ute på vischan i en träkåk omgiven av både björk och rajgräs (inte så smart ur pollensynpunkt) så lever jag med eländet och har effektiv men tung medicinering under säsongen - jag kan liksom inte luftrena de omgivande kvadratkilometrarna ;-)

Jag är mest nyfiken på om en luftrenare verkligen hjälper så mycket att det är värt pengarna? Jag inbillar mig att man måste bo i en väldigt tät låda om luftrenare ska ha märkbar effekt på pollenallergi, men jag kanske underskattar den moderna tekniken i kombination med pollengraden i hufvudstaden?
Vi hade en luftrenare i ett och ett halvt år i sovrummet. Två sommarsäsonger. Vi hade precis renoverat lägenheten och jag tror att det vart byggdamm som dödade den så kvickt. Men jag märkte en drastisk skillnad på hur jag mådde på morgonen under tiden vi hade den. Bättre sömn, mer utvilad och bättre välmående rent generellt..... Klarade dagen bättre men körde Clarityn under dagarna när det var som värst. Men natten och morgonen var BETYDLIGT bättre kände jag för min del. Så frågan nu gäller mer en ersättare till den vi hade. Och att vi faktiskt haft en redan och att jag upplevde att det gjorde åtminstone delar av dygnet bättre gör att jag tänker skaffa en ny..... ;)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Det vart en sådan här.....

http://www.elgiganten.se/product/hem-oc ... renare-e50

Funkar inte som andra luftrenare med filter utan ny teknik. Underhållsfri. En månads öppet köp. Om den inte håller vad dom lovar från tillverkaren får jag lämna tillbaka den.

http://www.airfree.com/sv-SE/Products/p ... P60-2.aspx
Air purifier recommended for rooms up to 24 m².

Airfree ® is the natural solution to asthma, respiratory allergies and mould. Eliminates dust mites, bacteria, fungi, virus, pollen, allergens of domestic animals and other microorganisms from the air.
Does Airfree eliminate bacteria and viruses?
Yes. Unlike the air filters in the market Airfree® is more efficient with the smallest microorganisms as they are easily carried by Airfree’s airflow into its heated ceramic core.
Tar enligt tillverkaren bort 85 till 97% av alla mikroorganismer i rummet. Och knäpp tyst är den också till skillnad från andra luftrenare....

//J
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Jan Hellman skrev:Fy faan..... Mycket skit i luften just nu. Pollen och annat otrevligt som jag under senare år fått mer och mer problem av. Funderar å det grövsta på att skaffa en luftrenare så att man inte mår pyton när man är hemma i alla fall. Andra med liknande problem som har tips om vilken luftrenare som är bäst? Den här verkar bra och inte så värst dyr:

Tankar om detta?

//J
Har en sådan. Funkar riktigt bra. tyst och effektiv.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

alexon skrev:
Jan Hellman skrev:Fy faan..... Mycket skit i luften just nu. Pollen och annat otrevligt som jag under senare år fått mer och mer problem av. Funderar å det grövsta på att skaffa en luftrenare så att man inte mår pyton när man är hemma i alla fall. Andra med liknande problem som har tips om vilken luftrenare som är bäst? Den här verkar bra och inte så värst dyr:

Tankar om detta?

//J
Har en sådan. Funkar riktigt bra. tyst och effektiv.
Kul att höra. Köpte en igår. Ska koppla in imorgon. :)
Skriv svar