Mastercard vs VISA (Handelsbanken)?
- mikkejohansson
- Medlem++
Mastercard vs VISA (Handelsbanken)?
Handelsbanken går över från VISA till Mastercard och förutom det härliga nöjet med att behöva gå igenom alla sina autogiro-ställen (t ex Netflix, Spotify, Paypal osv) så funderar man ju:
Ni som gjort bytet åt endera hållet - nåt som kan strula? Har haft VISA hela mitt vuxna liv...
Ni som gjort bytet åt endera hållet - nåt som kan strula? Har haft VISA hela mitt vuxna liv...
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Jan Hellman
- VIP medlem
Re: Mastercard vs VISA (Handelsbanken)?
Jag själv är lite sur över det här. Har Handelsbanken som bank och tidigare har banken kört både med Visa och Mastercard. Och jag har haft ett kort av varje. Helt nödvändigt att ha både och på den typen av resor som jag gjort dom senaste åren. Ibland funkar det inte med Mastercard och ibland funkar det inte med Visa. Och nu kommer man inte kunna ha både och..... Pissdåligt!
- Pelleper
- Medlem+
Jag har Swedbank som "huvudbank" och de har också bytt ut mina Visa mot Mastercard. Hittills har jag inte haft några problem, det har funkat bra både hemma i Sverige, i USA och i Frankrike.
/Pelle
Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
- magnusb
- VIP medlem
Samma känsla här, inte skoj när man reser ofta!Jan Hellman skrev:Jag själv är lite sur över det här. Har Handelsbanken som bank och tidigare har banken kört både med Visa och Mastercard. Och jag har haft ett kort av varje. Helt nödvändigt att ha både och på den typen av resor som jag gjort dom senaste åren. Ibland funkar det inte med Mastercard och ibland funkar det inte med Visa. Och nu kommer man inte kunna ha både och..... Pissdåligt!
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Precis samma här, men kör en liten sparbank. Måste leta rätt på någon som kan förse mig med VISA också. Med långa internationella resor med bankomater på landsbygden, bevakade av vakt med gevär från 1898, så behövs ibland flera kort innan något fungerar. Det är ett måste med både VISA och MasterCard.Jan Hellman skrev:Jag själv är lite sur över det här. Har Handelsbanken som bank och tidigare har banken kört både med Visa och Mastercard. Och jag har haft ett kort av varje. Helt nödvändigt att ha både och på den typen av resor som jag gjort dom senaste åren. Ibland funkar det inte med Mastercard och ibland funkar det inte med Visa. Och nu kommer man inte kunna ha både och..... Pissdåligt!
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Bachbarian
- Medlem+
Gäller detta enbart Allkortet? Jag har betalkortet och är typ den enda i min bekantskapskrets som inte fått Mastercard.
- mikkejohansson
- Medlem++
Stod att det skulle påbörjas 9 sept, men det kanske har smygstartat i vissa delar av landet?Bachbarian skrev:Gäller detta enbart Allkortet? Jag har betalkortet och är typ den enda i min bekantskapskrets som inte fått Mastercard.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- klasextas
- VIP medlem
Vilken tur att man bytt från Handelsbanken till Nordea, har både Visa och Mastercard från dem.
- Bachbarian
- Medlem+
Ingen aning, dock fick jag ett nytt VISA i April, strax innan det började dimpa ner Mastercard hos kollegorna.mikkejohansson skrev:Stod att det skulle påbörjas 9 sept, men det kanske har smygstartat i vissa delar av landet?Bachbarian skrev:Gäller detta enbart Allkortet? Jag har betalkortet och är typ den enda i min bekantskapskrets som inte fått Mastercard.
- flagg
- Medlem+
Tips: OKQ8s kreditkort har ingen årsavgift (o 1% kickback). Ifall man vill ha ett reserv-VISA för resor etc.
- FreCKo
- Medlem++
Den stora skillnaden mellan VISA och MC idag är faktiskt utseendet. Inom Sverige finns det ingen skillnad alls, det är enbart en korttyp kopplat till ett konto eller en kredit. Alla butiker inom Sverige tar emot både VISA och MC, man kan inte välja att bara ta emot det ena. Det blir mer och mer ovanligt att länder bara accepterar det ena eller det andra kortet, så i princip är båda korten lika gångbara över hela världen (med vissa undantag, MC fungerar till exempel inte alls på Kuba).
Med det sagt om man reser genom en större mängd länder som Hellman gjort i somras finns det risk för att det ena kortet inte accepteras. Då står man där med ett bra kort men som inte fungerar för tillfället. Reser man dock till "stora" länder (USA, västeuropa osv) så är båda korten lika accepterade.
Mitt tips? Prata med er bank. Bara för att dom byter huvudleverantör så innebär det inte att dom slutar med det andra kortet. Swedbank har till exempel bytt huvudleverantör av BANKKORT till Mastercard, men de har kvar andra korttyper med VISA-flagg och kan även i fortsättningen erbjuda VISA som bankkort, den stora skillnaden är att de inte gör reklam för det.
Med det sagt om man reser genom en större mängd länder som Hellman gjort i somras finns det risk för att det ena kortet inte accepteras. Då står man där med ett bra kort men som inte fungerar för tillfället. Reser man dock till "stora" länder (USA, västeuropa osv) så är båda korten lika accepterade.
Mitt tips? Prata med er bank. Bara för att dom byter huvudleverantör så innebär det inte att dom slutar med det andra kortet. Swedbank har till exempel bytt huvudleverantör av BANKKORT till Mastercard, men de har kvar andra korttyper med VISA-flagg och kan även i fortsättningen erbjuda VISA som bankkort, den stora skillnaden är att de inte gör reklam för det.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Verkar som att det bara gäller Visa Allkort som ska bort på Handelsbanken. Mitt betalkort berörs inte. Jag är glad igen. Ingen förändring för min del. 

- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Tack vad skönt undrade just varför jag inte fått någon info om ett byte
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100