Ska det vara enklare att SNO mac os än att köpa??
- GandhiMK2
- Medlem++
Ska det vara enklare att SNO mac os än att köpa??
Så jävla knäppt!
Jag hade kunnat låna min polares installation och installerat os 10.8.5 rakt av MEN jag valde att köpa det via appstore.
Man får det via nedladdningslänk....som levereras inom TRE DAGAR....
Vaffan är DET ? I stort sett all mjukvara jag köpt sedan folk slutade skicka dvd-skivor med skit har man ju kunnat ladda ned sekunden efter att man genomfört köpet. Men självklart inte Apples mjukvara. Hur skulle det se ut?!?
Så jävla fånigt m tanke på att jag betalat enorma 200kr så om jag snott det så hade det ju inte fått Steve Jobs att rotera i sin grav direkt så gör det fan LÄTT att BETALA..Sopor.
Jag hade kunnat låna min polares installation och installerat os 10.8.5 rakt av MEN jag valde att köpa det via appstore.
Man får det via nedladdningslänk....som levereras inom TRE DAGAR....
Vaffan är DET ? I stort sett all mjukvara jag köpt sedan folk slutade skicka dvd-skivor med skit har man ju kunnat ladda ned sekunden efter att man genomfört köpet. Men självklart inte Apples mjukvara. Hur skulle det se ut?!?
Så jävla fånigt m tanke på att jag betalat enorma 200kr så om jag snott det så hade det ju inte fått Steve Jobs att rotera i sin grav direkt så gör det fan LÄTT att BETALA..Sopor.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Ska det vara enklare att SNO mac os än att köpa??
Ah, går det att ladda ner gamla versioner av Mac OS X? Det visste inte jag. Är det bara på hårdvara som inte stödjer senare versioner då?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
-
- Medlem++
Apple verkar njuta av att pissa på sina kunder. Tillkrånglat skräp helt enkelt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Skräp. Knappast. Men ibland så vore det bra om det vore lite flexiblare.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ööööh..... Va? Mac OS är väl gratis? Bara att tanka ner och vara glad från App Store.
- GandhiMK2
- Medlem++
10.8.5 kostar 20 dollasch och tar dagar att få för länken är oerhört svårgenererad för dom... Stackarna...Jan Hellman skrev:Ööööh..... Va? Mac OS är väl gratis? Bara att tanka ner och vara glad från App Store.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- macahan
- Medlem+++
Dom måste väl hitta någon användare som inte har uppgraderat till yosemite för att kunna generera länken. 

- Jan Hellman
- VIP medlem
Jaha. Gammalt OS. Det kräver väl manuell handpåläggning kan jag tänka. Visste inte ens att det gick att köpa ett äldre OS. Jag försökte för att nedgradera från Yosemite men hittade inget om detta. Lyckades få igång allt via ett par workarounds i Yosemite istället. Och nu snurrar allt på som faan. Jag letade som faan men lyckades inte hitta att det gick att köpa ett äldre OS.GandhiMK2 skrev:10.8.5 kostar 20 dollasch och tar dagar att få för länken är oerhört svårgenererad för dom... Stackarna...Jan Hellman skrev:Ööööh..... Va? Mac OS är väl gratis? Bara att tanka ner och vara glad från App Store.

- macahan
- Medlem+++
Första google-träffen: http://store.apple.com/us/help/downloadable_software" onclick="window.open(this.href);return false;
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ni kanske googlar olika..?macahan skrev:Första google-träffen: http://store.apple.com/us/help/downloadable_software" onclick="window.open(this.href);return false;
Din Google: "Apple OS download"
Gandhi's Google: "Men för i helvete ska det vara så jävla svårt att ro hit med OS:et nån gång???"
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Är det här något nytt, eller? Jag hittade INGENTING när jag sökte för en månad sedan.macahan skrev:Första google-träffen: http://store.apple.com/us/help/downloadable_software" onclick="window.open(this.href);return false;

- GandhiMK2
- Medlem++
App app app. Jag hittade direkt,köpte och fick sen vänta.... Och vänta... Magiskt.fieldflower skrev:Ni kanske googlar olika..?macahan skrev:Första google-träffen: http://store.apple.com/us/help/downloadable_software" onclick="window.open(this.href);return false;
Gandhi's Google: "Men för i helvete ska det vara så jävla svårt att ro hit med OS:et nån gång???"
- eeakga
- VIP medlem
Nejdå, det är inget nytt. De har funnits att köpa länge. Men de har ibland onekligen varit kluriga att hitta.Jan Hellman skrev:Är det här något nytt, eller? Jag hittade INGENTING när jag sökte för en månad sedan.macahan skrev:Första google-träffen: http://store.apple.com/us/help/downloadable_software" onclick="window.open(this.href);return false;Det enda jag hittade på Apple-sidor var att man fick kolla med polare som kanske hade ett äldre Mac OS för att få tag i äldre versioner. Det var i stort omöjligt att bakåtgradera efter att ha installerat Josemite.....
Och OM man lyckades få tag på ett äldre OS så innebar det komplett nyinstallation av OS OCH programvaror/pluggar/mjukvarusyntar.... Vilket i min värld hade tagit två veckor i anspråk. INTE ett alternativ, kan jag ju lite lugnt konstatera.
- Taurus
- Medlem++
Ursäkta Gandhi för OT och halvkapning av tråden: en snabb fråga bara till er som är mer tech-savvy:
Hur stor är risken för strul vid uppgradering från 10.8.5 till Yosemite? Jag använder en ett år gammal MacBook Air utan några konstigheter installerade, bara MS Office, gimp osv. Jag kör normalt ingen avancerad backup, utan dumpar bara kopior av det viktigaste på usb-stickor.
Behöver jag göra en mer seriös backup av innehållet eller ska jag lita på att uppgraderingen till Yosemite går smärtfritt? Eftersom det ofta innebär ett mindre helvete med os-uppgraderingar har jag dragit mig för att ta klivet över till Yosemite…
Edit: PM:a gärna ev svar så slipper vi sabba tråden.
Hur stor är risken för strul vid uppgradering från 10.8.5 till Yosemite? Jag använder en ett år gammal MacBook Air utan några konstigheter installerade, bara MS Office, gimp osv. Jag kör normalt ingen avancerad backup, utan dumpar bara kopior av det viktigaste på usb-stickor.
Behöver jag göra en mer seriös backup av innehållet eller ska jag lita på att uppgraderingen till Yosemite går smärtfritt? Eftersom det ofta innebär ett mindre helvete med os-uppgraderingar har jag dragit mig för att ta klivet över till Yosemite…
- Jan Hellman
- VIP medlem
Svarar lite snabbt. Jag har uppgraderat till Yosemite på fem datorer sammanlagt. MacBook Air, MacBook Pro x 2, iMac och en Mac Pro. Gjorde ingen backup på någon av datorerna innan. Funkade klockrent. NOLL problem!! Förutom på en punkt och det var gällande drivrutin till ljudkortet på studiodatorn. Men det löste sig som sagt. Annars NOLL problem. Har inte haft några problem vid andra Mac OS uppdateringar heller genom åren. Och det är ganska många vi pratar om. Inte ett enda problem ens. Brukar vanligtvis inte vara blixtsnabb på att uppgradera. Åtminstone inte på studiodatorn. Förrän den här gången....Taurus skrev:Ursäkta Gandhi för OT och halvkapning av tråden: en snabb fråga bara till er som är mer tech-savvy:

- Jan Hellman
- VIP medlem
Och dom datorer jag uppgraderat till Yosemite har varit från splirrans nya till ca fyra år gamla. Inom det spannet.....
- eeakga
- VIP medlem
Taurus skrev:Ursäkta Gandhi för OT och halvkapning av tråden: en snabb fråga bara till er som är mer tech-savvy:
Med tanke på att OSX har världens smidigaste backupfunktion, Time Machine, inbyggt så är det ju en enkel sak att skydda sig mot eventuella strul genom att köra en backup innan man uppgraderar.
OSX-uppgraderingar brukar ju gå smärtfritt, men det är ju onödigt att behöva gräma sig i efterhand över den där uppgraderingen som trots allt gick snett, när det är så enkelt att skydda sig.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag behagade skämta.GandhiMK2 skrev:App app app. Jag hittade direkt,köpte och fick sen vänta.... Och vänta... Magiskt.fieldflower skrev:Ni kanske googlar olika..?macahan skrev:Första google-träffen: http://store.apple.com/us/help/downloadable_software" onclick="window.open(this.href);return false;
Skall försöka vara tydligare med det i framtiden.
Kanske skämt-taggar..? Eller jättestora smileys..?

Medlem i PB50+
- Taurus
- Medlem++
Tack Janne och eeakga. Jag dumpar helt enkelt min egen data på stickor och litar på att uppgraderingen funkar smärtfritt - i mellandagarna, när jag har tid med det 

- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Vi har haft en del problem med Yosemite på jobbet. Själv så väntar jag ett par månader till innan jag uppgraderar.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det sköter sig i stort själv. Jag har som princip dragit igång när det är dags att sova och sen är det i stort klart på morgonen efter.Taurus skrev:Tack Janne och eeakga. Jag dumpar helt enkelt min egen data på stickor och litar på att uppgraderingen funkar smärtfritt - i mellandagarna, när jag har tid med det