Va i hela jävla helvete!!!
- Svensson
- Forumvärd
Re: Va i hela jävla helvete!!!
Vi har ju inte någon direkt tradition av att pruta i Sverige, i en del andra länder så SKA det prutas, ges skambud, sättas överpriser men då görs det ofta med ett leende på läpparna och spelad dramatik osv. för att sluta med ett handslag i samförstånd. I och med prutandet så bygger man ju nån sorts relation mellan köpare och säljare. Kanske det är så att många hos oss nu har börjat anamma "prutningskulturen" från andra länder men totalt missat det där med hövlighet och själva kärnan och grundidéen med att skapa en bra relation mellan bägge parter och att i all välmening slänga lite käft och diskutera priset?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Poester
- VIP medlem
eller så är folk dumma i huvudet? Nä, men du har säkert rätt, för att pruta i sig hör ju till, men hur man gör det sen är ju en annan femma!Svensson skrev:...Kanske det är så att många hos oss nu har börjat anamma "prutningskulturen" från andra länder men totalt missat det där med hövlighet och själva kärnan och grundidéen med att skapa en bra relation mellan bägge parter och att i all välmening slänga lite käft och diskutera priset?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Att folk inte är "face to face" brukar inte hjälpa. Gå fram till någon och säga att man bjuder 500 kr för något värt 5000 kr är inte lika lätt.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- bootsy
- Medlem+++
Skambud och chansningar hör till när man säljer på Blocket. Det är extremt irriterande, men det är bara att vänja sig.
Om man vänder på steken är det ju inte helt ovanligt att en del annonsörer har en mycket märklig uppfattning om vad deras prylar är värda (nu senast en omlackad 60-talsprecision för 75000:- ).
Om man vänder på steken är det ju inte helt ovanligt att en del annonsörer har en mycket märklig uppfattning om vad deras prylar är värda (nu senast en omlackad 60-talsprecision för 75000:- ).
Stallet liknar mest ett veteflak.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det är kutym i Kina.bjelkeman skrev:Att folk inte är "face to face" brukar inte hjälpa. Gå fram till någon och säga att man bjuder 500 kr för något värt 5000 kr är inte lika lätt.
Men du börjar inte på 500, utan du siktar på att sluta på 500 så du börjar en bit under 500.
Sedan är det budgivning, ett flertal walk-away med tillbakahämtning, etc som gäller tills man hamnar nånstans.
Men man måste vara trevlig, annars blir de arga. Det är helt enkelt en lek.
Jag tycker att det är ett skitjobbigt sätt att köpa saker, så jag brukar sällan handla...
Medlem i PB50+
- Svensson
- Forumvärd
Precis så å jag tycker också att det är skitjobbigt med det där dividerandet och prutandet, man är lite mer rakt på sak.fieldflower skrev:Det är kutym i Kina.bjelkeman skrev:Att folk inte är "face to face" brukar inte hjälpa. Gå fram till någon och säga att man bjuder 500 kr för något värt 5000 kr är inte lika lätt.
Men du börjar inte på 500, utan du siktar på att sluta på 500 så du börjar en bit under 500.
Sedan är det budgivning, ett flertal walk-away med tillbakahämtning, etc som gäller tills man hamnar nånstans.
Jag tycker att det är ett skitjobbigt sätt att köpa saker, så jag brukar sällan handla...
- Svensson
- Forumvärd
bootsy skrev:Skambud och chansningar hör till när man säljer på Blocket. Det är extremt irriterande, men det är bara att vänja sig.
Så tycker jag också, du når otroligt mycket människor på Blocket och det är lätt att kommunicera och skicka bilder etc. jämfört med gamla goda tiden och det lokala annonsbladet. Då får man kanske stå ut med paltskallarna...
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Jomenvisst! Och i många andra kulturer med. Men mycket (det mesta?) av kulturen, det trevliga och leken försvinner när man bara har det via SMS eller mejl. Men det är liksom baksidan på Blocket mm.fieldflower skrev:Det är kutym i Kina.bjelkeman skrev:Att folk inte är "face to face" brukar inte hjälpa. Gå fram till någon och säga att man bjuder 500 kr för något värt 5000 kr är inte lika lätt.
Spelar metall med Orbital Decay.
- Peavey Dude
- Medlem++
Om de ger ett vettigt bud och lägger upp det på ett artigt och respektfullt sätt så har jag inga problem med att någon prutar. Men om de bara säger "hej jag bjuder 1200" får något jag begär 3000 för så har jag inga problem med att be den personen fara åt helvete och lära sig lite hyfs på vägen dit.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
- Lowlife
- Medlem+
Jag uppskattar raka rör och brukar försöka motivera när jag prutar. Oftast lägger jag på en viss prutmån och räknar med att en annan säljare gör detsamma. Men idiotpruta gör jag inte. Känner jag att jag snålbudar brukar jag motivera och be säljaren lägga mitt bud på minnet ifall inget bättre dyker upp. Då har jag i alla fall varit respektfull.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!