Bokföringsfråga!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Bokföringsfråga!

Inlägg av FreCKo »

Jag pluggar redovisning på distans och har fastnat på en fråga som jag tänkte kolla om någon bokföringskunnig/redovisningskunnig/Grafen har koll på?

Jag har ett fejkat företag där vi ska sköta bokföringen för dom. Vi har fått den ingående balansen per 20150101 med massa siffror, och sen fått en massa information om vad som har hänt under tre månader (typ leverantörsfakturor, kundfordringar, händelser på konton och löner och sånt) och lagt in det som verifikationer i det system jag jobbar med.

So far so good, men sen när jag då knappat in allt det här för de tre månader så kommer nästa del:

"Upprätta ett periodbokslut per tre månader. Använd samma verifikationsregistrering som för tidigare transaktioner (m.a.o. använd inte någon bokslutsfunktion i bokföringsprogrammet)."

Om jag förstått det här rätt så ska jag då via en sjukt lång lista med verifikationer få in förändringarna som skett på alla konton som berörs. Typ "Ingående värde på plusgirokontot +/- förändring av värdet på plusgirokontot = utgående värdet av plusgirokontot". Hur i helvete gör man det här? Jag har ju ETT plusgirokonto (1920 enl BAS-listan) och tycker inte att jag hittar något konto som heter "förändring av värdet på plusgirokontot", ska jag helt enkelt göra så att det ingående värdet klassas som en ökning av plusgirokontot (Ökning på debetsidan alltså), förändringen av värdet sker också på debet-sidan med ett eventuellt minustecken framför om värdet minskar och sen det utgående värdet skriver jag på kredit-sidan? Ska allt det här ske på samma BAS-konto dessutom, eller ska jag använda flera konton?

Systemet vi ska arbeta i kan såklart enbart göra årsbokslut och inte periodsbokslut, och man blir underkänd om man bara säger åt systemet att göra ett årsbokslut :evil:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Re: Bokföringsfråga!

Inlägg av Body&Soul »

Du har ju ingående balans per 1/1.
Du bör också kunna få ut en kontoanalys för varje konto inom valfri intervall.
Saldot i varje konto per 31/3 minus ingående balans per 1/1 ger ju förändringen för kontot.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

Alla verifikat ska ju dyka upp i Huvudboken. Och i programmet borde du kunna ta ut en resultatrapport o balansräkning för en tidsperiod, ex per kvartal...Men det kanske var det du inte fick använda...
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Ett periodbokslut är väl som det skrivs ovan - en balans per konto. Varje kontos debetposter minus alla kreditposter inklusive ev ingående balans på balanskontona. Så får du ett prydligt resultat i resultaträkningen som förhoppningsvis är lika stort som skillnaden mellan tillgångar och skulder.
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem

Inlägg av klasextas »

Du måste kanske periodisera också...(ja, jag har legat sömnlös pga detta :-) )
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Bokföringsfråga!

Inlägg av inber »

Hela frågan andas att du inte förstått vad ett periodbokslut är. Din teori om vad du ska göra är tyvärr helt fel. Balansrapporten för perioden ska stämma lika bra som om den hade gällt för hela året. That's it.

Du ska alltså främst se till att hänföra de kostnader och intäkter som härrör sig till den här perioden så att de verkligen hamnar där. Periodisera! Använd kontona för interrimsfordringar till detta. Jag kan inte förklara allt, men läs på om periodiseringar.

Det du söker efter med postgirot som exempel, gäller inventarier och avskrivning på dem. Postgirokontot har inga sådana faciliteter.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar