Jag har ett fejkat företag där vi ska sköta bokföringen för dom. Vi har fått den ingående balansen per 20150101 med massa siffror, och sen fått en massa information om vad som har hänt under tre månader (typ leverantörsfakturor, kundfordringar, händelser på konton och löner och sånt) och lagt in det som verifikationer i det system jag jobbar med.
So far so good, men sen när jag då knappat in allt det här för de tre månader så kommer nästa del:
"Upprätta ett periodbokslut per tre månader. Använd samma verifikationsregistrering som för tidigare transaktioner (m.a.o. använd inte någon bokslutsfunktion i bokföringsprogrammet)."
Om jag förstått det här rätt så ska jag då via en sjukt lång lista med verifikationer få in förändringarna som skett på alla konton som berörs. Typ "Ingående värde på plusgirokontot +/- förändring av värdet på plusgirokontot = utgående värdet av plusgirokontot". Hur i helvete gör man det här? Jag har ju ETT plusgirokonto (1920 enl BAS-listan) och tycker inte att jag hittar något konto som heter "förändring av värdet på plusgirokontot", ska jag helt enkelt göra så att det ingående värdet klassas som en ökning av plusgirokontot (Ökning på debetsidan alltså), förändringen av värdet sker också på debet-sidan med ett eventuellt minustecken framför om värdet minskar och sen det utgående värdet skriver jag på kredit-sidan? Ska allt det här ske på samma BAS-konto dessutom, eller ska jag använda flera konton?
Systemet vi ska arbeta i kan såklart enbart göra årsbokslut och inte periodsbokslut, och man blir underkänd om man bara säger åt systemet att göra ett årsbokslut
