I delar av min bekantskapskrets i verkliga livet betraktas de snudd på som gudar, men bland den stora massan av mina vänner och bekanta så handlar det snarare om avsky, och på nätet har jag sett ett antal exempel på häftiga dispyter så fort ämnet Toto kommer upp.
Jag vet ju inte hur det ser ut här, men förhoppningsvis är Toto-toleransen högre bland en massa musiker, och kanske fler här kan uppskatta dem?
Själv upptäckte jag Toto "på riktigt" ganska sent, i mitten av 90-talet, då Absolutely Live spelades på en fest jag var på. Jag blev helsåld direkt och har sedan dess köpt på mig större delen av deras katalog. I kompisgänget har vi snudd på spelat sönder skivorna och jag kan inte räkna alla de tillfällen vi på diverse efterfester hamnat framför någons skiv- eller videosamling alternativt Youtube och nördat Toto till frampå småtimmarna.
Mina favoritalbum är Hydra och Isolation, men jag älskar även den extremslicka 80-talsperioden med Joseph Williams, och jag tycker att "Stop loving you" är en av världshistoriens bästa låtar.
Däremot tycker jag att Toto IV är en fruktansvärt överskattad skiva.
Tyvärr har jag varit väldigt besviken på de album som de släppt efter millenieskiftet. Efter Mindfields, som kom 1999 och som jag tycker är en fantastisk platta, så har det mesta varit skräp.
Därför var det med stor tveksamhet som jag för någon vecka sedan drog på den senaste skivan; XIV, och det var med än större överraskning som jag upptäckte att den är helt suverän! Enligt mig helt klart bland det bättre de gjort!
Nu har jag lyssnat 15-20 gånger på den, och den bara växer hela tiden.
Starka låtar, skitbra spelat, snygg produktion och sång som får håret på armarna att resa sig. Precis som en Toto-platta ska vara helt enkelt.

Så, är jag ensam härinne med, eller är finns det någon annan Toto-frälst?
Och är det någon mer som har fastnat för senaste albumet?
[spotify]spotify:album:5La04meTrmA578HN5vhKy1[/spotify]