Toto XIV

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Toto XIV

Inlägg av eeakga »

Att tycka om Toto verkar, av någon anledning som jag aldrig har förstått, vara väldigt kontroversiellt. Åtminstone i många kretsar.

I delar av min bekantskapskrets i verkliga livet betraktas de snudd på som gudar, men bland den stora massan av mina vänner och bekanta så handlar det snarare om avsky, och på nätet har jag sett ett antal exempel på häftiga dispyter så fort ämnet Toto kommer upp.
Jag vet ju inte hur det ser ut här, men förhoppningsvis är Toto-toleransen högre bland en massa musiker, och kanske fler här kan uppskatta dem?

Själv upptäckte jag Toto "på riktigt" ganska sent, i mitten av 90-talet, då Absolutely Live spelades på en fest jag var på. Jag blev helsåld direkt och har sedan dess köpt på mig större delen av deras katalog. I kompisgänget har vi snudd på spelat sönder skivorna och jag kan inte räkna alla de tillfällen vi på diverse efterfester hamnat framför någons skiv- eller videosamling alternativt Youtube och nördat Toto till frampå småtimmarna.

Mina favoritalbum är Hydra och Isolation, men jag älskar även den extremslicka 80-talsperioden med Joseph Williams, och jag tycker att "Stop loving you" är en av världshistoriens bästa låtar.
Däremot tycker jag att Toto IV är en fruktansvärt överskattad skiva.

Tyvärr har jag varit väldigt besviken på de album som de släppt efter millenieskiftet. Efter Mindfields, som kom 1999 och som jag tycker är en fantastisk platta, så har det mesta varit skräp.

Därför var det med stor tveksamhet som jag för någon vecka sedan drog på den senaste skivan; XIV, och det var med än större överraskning som jag upptäckte att den är helt suverän! Enligt mig helt klart bland det bättre de gjort!
Nu har jag lyssnat 15-20 gånger på den, och den bara växer hela tiden.
Starka låtar, skitbra spelat, snygg produktion och sång som får håret på armarna att resa sig. Precis som en Toto-platta ska vara helt enkelt. :)

Så, är jag ensam härinne med, eller är finns det någon annan Toto-frälst?
Och är det någon mer som har fastnat för senaste albumet?

[spotify]spotify:album:5La04meTrmA578HN5vhKy1[/spotify]
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Re: Toto XIV

Inlägg av funkys**t »

Jag gillar Toto, men jag tröttnade snabbt på nya plattan. Tyckte inte låtmaterialet höll riktigt.
Kanske ska ge den några fler lyssningar.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+

Inlägg av VHdiggare »

Jag diggar Toto och gjort så länge. Tycker verkligen om senaste plattan, medan de andra medlemmarna i vårt lilla Totoband inte alls tyckte den var nå´t.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Jag ägnade en ohälsosamt stor del av 80-talet till att lyssna på Toto. Sen dess har det inte blivit så mycket.
Kanske dags igen?
Tack för tipset!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++

Inlägg av Hågge »

Jag älskar Toto :tummenupp:
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+

Inlägg av lekamen »

Hahaa, underbar tråd :) Och jag älskar också Toto. Det är konstigt att det är en slags bekännelse att "komma ut" som Toto'ist, men nu är det ute. Men det är hemligt, säg det helst inte till nån!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Jag älskar Steve Lukather! :D
Toto med för den delen. :tummenupp:
Tycker den nya skivan är kalas, lite för tidigt att uttala sig om hur den kommer att stå sig men jag är försiktigt hoppfull - gillar!
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Basola
Medlem

Inlägg av Basola »

Kanoners för böveln. Nice tip! Gutt o höra av de gubbarna igen!!!

Per-Ola Jacobsson
Kronobergsgatan 12
37141 Karlskrona
Sweden
Mobile: +46734471450
Email: olajacobsson@bahnhof.se
Unicorn Classic 5:a, Ibanez SR3005E Prestige, Benavente 5, TC Blacksmith, Quilter Bass Block 800, Eden WT550, TKS 112x2 + 1126x4, Chapmanstick Railboard, Atomic Reactor 112, Kontra äntligen…
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Skönt att veta att man inte är ensam! :)

Det är som Lekamen skrev (men jag lovar att inte berätta för någon) verkligen lite som en sorts bekännelse, märkligt nog.
- "Hej, jag heter Andreas...och jag gillar Toto..."
- "Hej Andreas!"

Jag tyckte bara att det var extremt kul att höra att gubbarna fortfarande kan prestera ett album på den här nivån, och extra kul om det var ett tips som någon annan hade nytta av också.

Men nu vill jag höra vilken som är er favorit-Toto-platta, och varför?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hydra! Mama är med på den plattan. Räcker så, tycker jag...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Tycker att denna platta är oerhört kompentent genomförd och vansinnigt tråkig . Dom är för duktiga ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bassplayer57
Nykomling

Inlägg av bassplayer57 »

Får nog säga att Kingdom of Desire, Tambu och Falling in Between sticker ut lite extra för mig. Gillar när det är lite ruffare och inte så superslickt. Nya plattan är dock riktigt bra också och växer för varje lyssning. Gillar även Isolation, The Seventh One, mfl.

Nämnde jag att jag gillar Toto skarpt? :-) Ser närmast fram emot att se dem live på Sweden Rock, måste dock försöka hålla ned förväntningarna, brukar bli bäst så :-)
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+

Inlägg av lekamen »

Jag gillar nya plattan hyfsat. Särskilt Burn gillar jag, men jag ogillar soundet på skivan å det grövsta! Vet inte om de tryckt den alldeles för mycket i mastringen. Saknar mellanregister också, låter nästan fasfel på nåt vis.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+

Inlägg av anthax »

Toto är riktigt bra, fast min käre särbo tycker att allt som är Toto och liknande musik, bör stämplas med en stor "gubb-stämpel".
Har inte ännu hunnit lyssna genom senaste, men ser verkligen fram emot att göra det.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+

Inlägg av VHdiggare »

Satt och lyssnade på en intervju med David Paich, han sa att Chinatown skrev han 1978 men hade ingen bra text till den. Kul att höra lite historia kring låtarna.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Gillar Toto väldigt mycket :thumbsup:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Jag tycker Toto är otroligt bra! Var tveksam till nya plattan först men den växer som fan efter några lyssningar! Mycket 80-tals-toto-vibbar vilket jag gillar starkt! Lite tråkigt sound i allmänt på en del låtar men det är bara petitesser.
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Skriv svar