Tjo!
Känner behov av att uppgradera min stålsträngade ackegura något och tänkte väl leta begagnat, men har ju så himla dålig koll så jag hoppas på hjälp från er.
Kravlistan är kort... -ish...:
- Inte bara piezomick, utan den måste ha något slags akustisk inre mick (eller kör man rent av med kontaktmick..?) Får gärna ha piezo också, men framför allt det andra.
- Måste låta bra akustiskt, med både värme, brillians och volym.
- Kvalitet! Bra hals som tillåter låg och skrammelfri inställning, band som inte tar slut på en vecka, och gitarren får ju gärna vilja sitta ihop öht.
- Lättspelad. Men jag ser det som "kvalitet".
- Måste se ut som en akustisk gitarr, så V-style, Fenderskallar, etc går bort. Annars spelar inte jumbo, dreadnought, etc någon roll.
- Prisbild nånstans runt 5k-lappen beggat (eller ännu bättre nytt, men BRA går före NYTT).
Finns denna tingest?
Alla tips på märken och modeller att söka på är enormt uppskattat! Jag googlar/youtubar mer än gärna själv, men behöver tips att börja nysta i, för det finns ju tuuusen ackeguramärken och jag är ju för tusan basist!
Tips på bra ackegura?
- fieldflower
- Hedersmedlem
Tips på bra ackegura?
Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
Re: Tips på bra ackegura?
Varför krav på icke piezo?
Det smalar ju av det hela rejält om man säger så, speciellt med tanke på önskade prislappen!
Jag skulle kolla efter en beggad Furch.
Brukar kunna sitta B-bands kontaktmikrofoner i dem om man har tur och så utan preamp, bara volym och tonratt.
Men i övrigt så tycker jag nog att man kan få en bra gura med vanlig mick under sadeln för de där pengarna och få en gura som låter bra.
Är man van Ibanez/Yamahas vanliga ackeguror så blir det rejält lyft om man kikar på Simon & Patrick, Seagull, Furch t.ex.
Har sålt väldans massa Washburn på senare tid.
Brukar sitta Fishman Isys-system i de som ligger runt 4k
Väldigt prisvärda gitarrer, tillverkas på Corts fabrik men ser roligare ut och låter i mitt tycke inte som Corts modeller alls.
Washburn WD11SCE med Cederlock är inne och vänder och blir sålda på ett par dagar oftast t.ex...
Men kolla Furch D20/D40.
Ganska basiga, eller VÄLDIGT basiga t.o.m.
Klar fördel när man plinkar och sjunger utan övriga instrument.
Kanske för basiga om man ska spela med andra men det går ju å andra sidan att skära bas också..
Det smalar ju av det hela rejält om man säger så, speciellt med tanke på önskade prislappen!
Jag skulle kolla efter en beggad Furch.
Brukar kunna sitta B-bands kontaktmikrofoner i dem om man har tur och så utan preamp, bara volym och tonratt.
Men i övrigt så tycker jag nog att man kan få en bra gura med vanlig mick under sadeln för de där pengarna och få en gura som låter bra.
Är man van Ibanez/Yamahas vanliga ackeguror så blir det rejält lyft om man kikar på Simon & Patrick, Seagull, Furch t.ex.
Har sålt väldans massa Washburn på senare tid.
Brukar sitta Fishman Isys-system i de som ligger runt 4k
Väldigt prisvärda gitarrer, tillverkas på Corts fabrik men ser roligare ut och låter i mitt tycke inte som Corts modeller alls.
Washburn WD11SCE med Cederlock är inne och vänder och blir sålda på ett par dagar oftast t.ex...
Men kolla Furch D20/D40.
Ganska basiga, eller VÄLDIGT basiga t.o.m.
Klar fördel när man plinkar och sjunger utan övriga instrument.
Kanske för basiga om man ska spela med andra men det går ju å andra sidan att skära bas också..
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
För loopandet behöver jag lite percussion-aktiga ljud från gitarren, och de jag sett som får till det bäst har haft akustisk mygga inne i gitarren.blackparkas skrev:Varför krav på icke piezo?
Tycker även att det låter som att det ger ett mer mjukt och fint gitarrljud, men det kan såklart vara placebo...
Det KAN ju vara så att min nuvarande gitarr helt enkelt är dålig på ovan nämnda saker och att piezo är alldeles utmärkt, vad vet jag...
Nuvarande guran är en Ibba Exotic Wood, och den har otroligt låg volym akustiskt vilket väl kanske är en hint om brist på kroppsljud...
Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
Det är nog som du säger att någon slags kontaktmick är bättre för det du behöver.
Kommer inte ihåg vad B-bands system heter just nu.
Men det brukar kunna sitta rätt ofta i Furch-gitarrerna.
Kommer inte ihåg vad B-bands system heter just nu.
Men det brukar kunna sitta rätt ofta i Furch-gitarrerna.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- blackparkas
- Medlem++++
Hm.... Verkar som att B-band mest kör med piezo-prylar under stallet ändå.
De har iofs nån kondensatormick man kan sätta in också...
De har iofs nån kondensatormick man kan sätta in också...