Digital musikdistribution?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Ok, Spotify och Apple Music verkar ju vara kasst för att få betalt för sin musik om man nu inte är stor, känd och rik redan.
Men vilken annan digital distribution funkar bra?
Har nån testat Wix eller Amazon?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Re: Digital musikdistribution?

Inlägg av bjelkeman »

Bandcamp, tar mindre betalt, bara 15%. http://bandcamp.com/pricing" onclick="window.open(this.href);return false;

Om Bandcamp (lite gammalt) http://www.digitaltrends.com/music/how- ... g-artists/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man har fans, eller bra marknadsföring, helst båda, spelar distributionen någon egentlig roll? På de flesta (alla?) så försvinner man väl bland allt annat. Det är väl inte så att man blir upptäckt direkt een vägen. iTunes Store tror jag du får 70% från om du publicerar själv via Spinnup eller liknande (99 kr per år för en singel). Amazon tar något liknande vad iTunes tar, och du kan pusha dit via Spinnup med inkluderat i samma pris.

Vill man tjäna pengar på musik lär man väl göra något sådant här :) Erik Mårtensson, Blowout Productions
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++

Inlägg av Håcke »

Tack!
Det var ett bra alternativ! Jag ska kolla mer på Bandcamp.
Det handlar väl inte så mycket om att egentligen tjäna pengar direkt men ett sätt för folk att kunna köpa musiken på ett smidigt sätt digitalt.
Min fru har just släppt ett album och folk vill gärna ha musiken men ganska få vill köpa CD längre.
En del nya bilar har inte ens en CD-spelare. Och hemma är det ingen som ids leta efter en CD att lyssna på. Man använder ju bara mobilen på nåt sätt.
Eftersom alla vill ha musik men det kostar att göra den så måste det finnas sätt att få folk att betala för den.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Skriv svar