Budgivning

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Budgivning

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej hej
Jag börjar bli lite irriterad över att det mer och mer smyger sig in budgivning i säljtrådar.
Om man sätter ett för lågt fast pris för att sedan inbjuda tydligt till budgivning, då är man väl per definition ingen regelbrytare då annonsen bara kräver en bild och ett fast pris. Eller har jag fel där. Men jag gillar inte den utvecklingen att det ska bli som ebay eller annan site där man ska hålla på att buda tills en deadline. Då slutar jag att handla på PB.

Det är givetvis tillåtet att ge skambud (om man vågar) och andra priskorrigeringar från trådskaparen eller prisförslag från besökare av tråden. Det är just den typen av upplägg med typ en start på för låg summa för att sedan avsluta vid ett visst klockslag eller när säljaren tycker att målet är klart och uppfyllt.

Jag skulle föreslå att man ändrar reglerna för säljdelen till att inte tillåta budgivning med ett utgångspris.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Budgivning

Inlägg av TDHP »

Tanken är ju inte att man ska hålla auktion i säljtrådarna.
Skriver man ett pris så ska man också vara beredd att sälja om någon erbjuder detta pris.
Visst kan man skriva "eller bud", men då ska det ju så att säga vara "vettigt".

Men som sagt, för ren budgivning/auktioner finns Tradera o dyl, det hör inte hemma här.

//Mod
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Jensa
Medlem++

Inlägg av Jensa »

Intressant.
Jag tittar frekvent i säljes-trådar och har inte alls märkt av detta.
Har du något exempel?
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

De dyker upp då och då, här är en t.ex.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=10&t=79344" onclick="window.open(this.href);return false;
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Inte heller märkt av det, nån gång.

Lite märkligt att högstbjudande inte ska få förekomma men man ska få skambjuda alltså?
Ologiskt.

Exemplet i tråden tycker jag inte är ok, men det är nog första gången jag ser något liknande.
Ett pris på prylen ska ju finnas, punkt.
1 kr eller högstbjudande med väldigt klar "lägg bud fram till"-info gör ju att det är ren auktion, det är väl inte direkt korrekt på PB.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev:Inte heller märkt av det, nån gång.

Lite märkligt att högstbjudande inte ska få förekomma men man ska få skambjuda alltså?
Ologiskt.

Exemplet i tråden tycker jag inte är ok, men det är nog första gången jag ser något liknande.
Ett pris på prylen ska ju finnas, punkt.
1 kr eller högstbjudande med väldigt klar "lägg bud fram till"-info gör ju att det är ren auktion, det är väl inte direkt korrekt på PB.
Jo det förekommer, men de som är moderatorer är rätt snabba att påpeka att auktion inte är tillåtet och fast pris gäller.
Då ändra annons eller så raderas väl även möjligen annonsen i vissa fall.

Jag tycker det är problematiskt med högstbjudande, om en vara här annonseras ut för ett pris och jag vill köpa den varan för det priset. Då tycker jag det är jobbigt att möjligen så ska jag vänta ex antal dagar eller veckor på att möjligen någon annan köpare lägger ett högre bud. Då tycker jag att man än en gång är på ebay.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Jag gör det enkelt för mig. Köper aldrig om det är "budgivning".
Jo, möjligen på Tradera. Men i alla länders auktioner finns det bulvaner som inte skall köpa utan bara trissa upp priset. O-bra.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag skrev ju "eller bud" i drösen säljtrådar jag lade upp för lite sedan, men det var ju mest menat nedåt för att jag troligen tagit i för mycket...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev:Jag skrev ju "eller bud" i drösen säljtrådar jag lade upp för lite sedan, men det var ju mest menat nedåt för att jag troligen tagit i för mycket...
Det kan aldrig vara fel i min bok!
Dessutom kan det ju dyka upp t ex delbyten som justerar prisbilden.

Å det tredje stöter jag mig lika mycket på "vänliga" uppmaningar som: "Prutare göre sig icke besvär" eller "Endast seriösa köpare" etc. Det finns (många) säljare som rent ut sagt är katastrofer när det gäller att marknadsföra sin vara.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

fieldflower skrev:Jag skrev ju "eller bud" i drösen säljtrådar jag lade upp för lite sedan, men det var ju mest menat nedåt för att jag troligen tagit i för mycket...
Ja så uppfattar jag den formuleringen också och det har givetvis inget med auktion att göra.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag lyckas inte hitta några såna annonser, länkar?
TDHP
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

+1
Tompa
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

TDHP skrev:Jag lyckas inte hitta några såna annonser, länkar?
Om du letar efter vad Fieldflower sades lagt ut med pris eller bud.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=27&t ... ieldflower" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Eagle Hazze skrev:
TDHP skrev:Jag lyckas inte hitta några såna annonser, länkar?
Om du letar efter vad Fieldflower sades lagt ut med pris eller bud.

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=27&t ... ieldflower" onclick="window.open(this.href);return false;
Nä, rena auktioner menar jag.
TDHP
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... d#p1289232" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... d#p1285861" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... d#p1275715" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Eagle Hazze skrev:http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... d#p1289232
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... d#p1285861" onclick="window.open(this.href);return false;
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... d#p1275715" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu var väl iofs ingen av de där rena auktions-annonser?

Den första du länkade längre upp däremot.

Intressekollar är ju liksom... Ja jag vet inte.
Jag är kluven.
Man kanske inte har koll på vad allt är värt helt enkelt och då kanske man vill/kan sälja det för vad folk är beredd att betala, då blir det ju iofs ett slags auktion ändå men...

Det är ju enkelt att lägga till "Jag har väl inte riktigt koll på priset, men sett att de brukar gå runt 300 000 så bud där i krokarna..."

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Sedan om man absolut vill ha en auktion så är det väl inte helt omöjligt att kunna göra en sådan om man verkligen tänker sig kunna sälja till den som lägger högsta budet, oavsett om det blir 1000 spänn under värdet?
Men då kanske det ska framgå tydligt i t.ex. ämnesraden

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja eller så lägger man varan istället på en auktionssite. :)
Skriv svar