3 år under medelåldern i pratabas.se (enl senaste kalkylen)Hellish skrev:28 är fan ingen ålder för att lära sig nya grejer. Rocka PÅ!!!!
För gammal för att börja spela bas?
- broder blues
- Medlem++
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
- peppe
- Medlem+
En parralell: En släkting började skjuta lerduvor (Skeet) vid 60ås ålder och vid 65 hade han vunnit flera SM
Det är äldrig försent att börja med nått nytt så länge man tycker det är kul!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
- Svensson
- Forumvärd
Det är ett sjukt fenomen som människan har för sig att sätta upp spärrar som ålder och annat. Är det meningen att allt man ska lära sig under en livstid ska vara grejat före 25? Sen då? Nej som flera redan sagt, det är aldrig försent att börja!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- Klopper
- Hedersmedlem
Födelsedag idag?ff´s pfyrix skrev:Har själv precis börjat spela bas och var 27 snurr fram tills idag.
Många som höjer ögonbrynet å tycker att jag är galen, tjejer spelar på sin höjd på någon trevlig liten kastrullsamling och i min ålder ska man roa sig med att jobba och stryka tvätt + att det räcker väl med att 1 i familjen spelar bas?!
![]()
Nä mer basister, plånkare och pysslingar åt svenska folket!
Fram för fler bastjejer!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- broder blues
- Medlem++
Du har framtiden framför dig.
Jag har fuskat på bas i 35 år utan o bli nåt mer än en glad skit.
Började lira bluesmunspel för två år sen vid 45. Fortfarande nybörjare, men en glad nybörjarskit
Började lira bluesmunspel för två år sen vid 45. Fortfarande nybörjare, men en glad nybörjarskit

- Klopper
- Hedersmedlem
+ en massa!broder blues skrev:Du har framtiden framför dig.

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- Liten
- Hedersmedlem
28 är en djävligt bra ålder att börja spela bas imo..
Du slipper dessa fenomen:
1. Instrumentet är inte lika stort som dig själv..
2. Du har självförstroende nog att inte bry dig FÖR mycket om vad andra tycker att du ska lära dig eller inte.. (ev lärare)
3. Du har en ekonomi.. = du kan lätt uppgradera utrustning i takt med din utvekling.. (Å GREJERNA SOM FINNS IDAG.. MAN... Det finns TOK-billiga men svinbra stärkare och basar!!)
Listan kan bli längre.. men detta är anledningar nog imo för att man lätt kan vara glad åt en start vid 28!
Du slipper dessa fenomen:
1. Instrumentet är inte lika stort som dig själv..
2. Du har självförstroende nog att inte bry dig FÖR mycket om vad andra tycker att du ska lära dig eller inte.. (ev lärare)
3. Du har en ekonomi.. = du kan lätt uppgradera utrustning i takt med din utvekling.. (Å GREJERNA SOM FINNS IDAG.. MAN... Det finns TOK-billiga men svinbra stärkare och basar!!)
Listan kan bli längre.. men detta är anledningar nog imo för att man lätt kan vara glad åt en start vid 28!
- Geddan
- VIP medlem
Tror inte att det kan finnas ett mer åldersfixerat land än Sverige.
Alla männsikor ska indelas efter ålder.
Så fort någon omnämns i tidningen så måste det stå hur gammal människan i fråga år.
Som många andra sagt, man kan väl aldrig bli för gammal för att starta upp ett intresse?!
Alla männsikor ska indelas efter ålder.
Så fort någon omnämns i tidningen så måste det stå hur gammal människan i fråga år.
Som många andra sagt, man kan väl aldrig bli för gammal för att starta upp ett intresse?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
Det gäller ju även i arbetslivet, om man ska arbeta i 45 år så är det sanslöst o man väljer yrke när man är 20 och håller fast vid det till pensionen "bara därför att man inte kan lära sig nåt nytt när man paserat 30- eller 40 strecket".
//"En som har bytt inriktning i arbetslivet några ggr under karriären" (och förhoppningsvis kommer att ha den möjligheten några gånger till under de närmaste 25 åren).
//"En som har bytt inriktning i arbetslivet några ggr under karriären" (och förhoppningsvis kommer att ha den möjligheten några gånger till under de närmaste 25 åren).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- TDHP
- Forumvärd
Säg inte så där...Svensson skrev:Det gäller ju även i arbetslivet, om man ska arbeta i 45 år så är det sanslöst o man väljer yrke när man är 20 och håller fast vid det till pensionen "bara därför att man inte kan lära sig nåt nytt när man paserat 30- eller 40 strecket".
Jag tog ett lagerjobb för länge sen för att ha nåt i ett par månader tills jag hittade nåt bättre. 20 år senare är jag kvar i företaget... Inte på lagret längre, men ändå! Jag är fast!

(Visst, klart man kan byta jobb, men med villalån och fasta kostnader och inte minst invanda rutiner så är det inte så lätt...)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- broder blues
- Medlem++
Tungt!dereborn skrev:AGE is a matter of MIND.
If you don't MIND - it doesn't MATTER!
Eller från filmen "Den siste samurajen"
- Too many mind.
Mind on enemy, mind on body, mind on sword, too many mind.
...No mind!!
De e zen d
- broder blues
- Medlem++
Barre e fett annars... bröööööl!!TDHP skrev:Jag har i över 10 år ägt en tenorsax. Den ska jag lära mig spela på nån gång!