Fråga ang smygrasismen/främlingsfientligheten i samhället!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
gäst

Inlägg av gäst »

Svensson skrev:
Johannes skrev:De som har rasistiska åsikter och de som klagar på Islam, är inte det i de allra flesta fall samma människor?
Beror på vad du menar med klagar. Jag har en del negativa åsikter om Islam men det har jag om kristendomen också och det har inte ett dugg med rasism att göra.
Jag menar alltså de som kritiserar Islam på ett sätt som ligger bortom en vanlig kritisk granskning.
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev:
Svensson skrev:
Johannes skrev:De som har rasistiska åsikter och de som klagar på Islam, är inte det i de allra flesta fall samma människor?
Beror på vad du menar med klagar. Jag har en del negativa åsikter om Islam men det har jag om kristendomen också och det har inte ett dugg med rasism att göra.
Jag menar alltså de som kritiserar Islam på ett sätt som ligger bortom en vanlig kritisk granskning.
Du fattar säkert ungefär vad jag menar.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:
Johannes skrev:
Svensson skrev:
Du fattar säkert ungefär vad jag menar.
Yes,
jag tror att jag fattar!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Kan man verkligen vara främlingsfientlig utan "att ha gjort nåt ont"? Vädrar man såna åsikter så finns det självklart människor som tar illa vid sig.
En åsikt är inte att göra något ont tycker jag. Det finns alltid människor som tar illa vid sig. Jag tar illa vid mig av religion till exempel, men inte fan är det nån som bryr sig om det.
Johannes skrev:Jag menar alltså de som kritiserar Islam på ett sätt som ligger bortom en vanlig kritisk granskning.
Minsta lilla kritik mot islam anses ju i PK-Sverige vara just "bortom vanlig kritisk granskning". Jag är mycket islamkritisk men inte det minsta rasistisk. Dock är det väl ganska naturligt att de flesta rasister också ogillar främmande religioner.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Orkar inte rota igenom 4 sidor för att kolla om nån redan skrivit det, men jag tycker det är tragiskt att allt från att säga att man älskar sverige till att man har bild på svenska flaggan numera förknippas med rasism... Usch då
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

the_great_alfonzo skrev:Orkar inte rota igenom 4 sidor för att kolla om nån redan skrivit det, men jag tycker det är tragiskt att allt från att säga att man älskar sverige till att man har bild på svenska flaggan numera förknippas med rasism... Usch då
Du BÖR nog läsa igenom alla sidorna kanske...
Upplysande läsning om åsikter med mer!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Kan man verkligen vara främlingsfientlig utan "att ha gjort nåt ont"? Vädrar man såna åsikter så finns det självklart människor som tar illa vid sig.
En åsikt är inte att göra något ont tycker jag. Det finns alltid människor som tar illa vid sig. Jag tar illa vid mig av religion till exempel, men inte fan är det nån som bryr sig om det.
Jaja,
vi tycker helt enkelt olika. Säger man till en afrikan att afrikaner är ointelligenta eller ännu grövre saker så har man gjort någon illa med att vädra sina åsikter. Det samma om man drar alla muslimer över en kam och kopplar dem till terrorism t.ex.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

TDHP skrev:
the_great_alfonzo skrev:Orkar inte rota igenom 4 sidor för att kolla om nån redan skrivit det, men jag tycker det är tragiskt att allt från att säga att man älskar sverige till att man har bild på svenska flaggan numera förknippas med rasism... Usch då
Du BÖR nog läsa igenom alla sidorna kanske...
Upplysande läsning om åsikter med mer!
Orkar inte... Har gamla trådar att dra upp på nytt... :roll: :wink:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Jaja,
vi tycker helt enkelt olika. Säger man till en afrikan att afrikaner är ointelligenta eller ännu grövre saker så har man gjort någon illa med att vädra sina åsikter. Det samma om man drar alla muslimer över en kam och kopplar dem till terrorism t.ex.
DET håller jag absolut med om. Men det är ju ett agerande som skadar någon, inte bara en åsikt. En åsikt kan man ha för sig själv och välja att endast yppa om någon frågar.
I frågan om muslimer så är det islam jag är kritiskt till, inte muslimerna som människor. Det blir däremot väldigt svårt att dra en gräns om man kommer till muhammedbilder och sånt. Det är fånigt att provocera, men var ska man dra gränsen? Man måste kunna kritisera en religion precis som man kan kritisera politiska åsikter, och där ingår satir.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

För några år sen när jag och morsan satt och pratade lite allmänt om förhållanden så kläckte hon ur sig följande: "Bara du inte blir ihop med nån svartskalle så är det bra."

Jag tog jäkligt illa vid mig. Morsan har alltid varit en trygg grund med sunda funderingar och värderingar och helt plöstligt kom det där. Så jag blev tvungen att ta ett snack om det och hon satt på en uppsjö fördomar kan man säga. Senare samma år blev en bekant till familjen ihop med en argentisnska och morsan blev tokförtjust i henne på en gång, så sedan dess är nog de flesta fördomar borta, men jag tror att ju mörkare en person är desto mer ogillande finns hos min kära mor. Tråkigt. :(

Kan väl inte påstå att jag har jättemånga vänner från andra kulturer, men några har jag allt och jag känner mig bara berikad av det. Fan vad tråkigt om man bara skulle vara omgiven av det 100% "svenska" hela tiden. Och nu för tiden förknippar jag ofta svenskhet med gnällande, pessimistiska personer som gärna är bakåtsträvare. Tyvärr.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag kan sammanfatta det så att jag själv ogillar nationalistisk-lokalpatriotiskt-bigott-vitt-manligt-medel/underklass mentalitet.
Typ HÖHÖ komentarer om svartskallar, skjärtpojkar, finnar, stockholmare...
Dvs alla som var minoriteter i bruket jag växte upp.
Sån där gubbig grabbmentalitet som dyker upp i bastun med ölen. Så otroligt kasst att lyssna på.
Uppkomlings-white trash... se där även jag har fördommar om min klass ;)

PS jag har bevakning på stalinist-maoist-kommunister också!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Skriv svar