Johannes skrev:Men va i helvete... Har alla förlorat förståndet totalt eller? Thin Lizzy lade ned 1983. Phil Lynott dog 1986. Att ett gäng dollar-sugna föredettingar åker runt och turnérar under namnet Thin Lizzy 25 år efter att bandet upplösts är inget annat än en förolämpning. Det är två fd Thin Lizzy-medlemmar i nuvarande bandet, Scott Gorham och John Sykes. Scott var med på många av de klassiska plattorna, Sykes var med på EN platta som han totalt sabbade med sitt patetiska metal-spel. Jag vet inte hur det har gått till angående rättigheter till namnet men jag gissar att hor-Sykes har åkt hem till Lynotts mamma och fikat och tutat i henne att det skall bli någon sorts hyllning till hennes son men borde bandet i sådana fall inte hellre ha hetat "A tribute to Phil Lynott" eller vad fan som helst, allt utom just Thin Lizzy? Thin Lizzy utan Lynott är som att Ozzy Osbourne skulle turnéra utan Ozzy. Totalt överjävla patetiskt och ni som inte fattar det borde byta blöjorna och inse att ett Lizzy utan Lynott är som om Bob Dylans trummis skulle dra ihop ett gäng coverbandsmusiker och turnéra under namnet Bob Dylan, fast utan Bob.
Johannes skrev:Men va i helvete... Har alla förlorat förståndet totalt eller? Thin Lizzy lade ned 1983. Phil Lynott dog 1986. Att ett gäng dollar-sugna föredettingar åker runt och turnérar under namnet Thin Lizzy 25 år efter att bandet upplösts är inget annat än en förolämpning. Det är två fd Thin Lizzy-medlemmar i nuvarande bandet, Scott Gorham och John Sykes. Scott var med på många av de klassiska plattorna, Sykes var med på EN platta som han totalt sabbade med sitt patetiska metal-spel. Jag vet inte hur det har gått till angående rättigheter till namnet men jag gissar att hor-Sykes har åkt hem till Lynotts mamma och fikat och tutat i henne att det skall bli någon sorts hyllning till hennes son men borde bandet i sådana fall inte hellre ha hetat "A tribute to Phil Lynott" eller vad fan som helst, allt utom just Thin Lizzy? Thin Lizzy utan Lynott är som att Ozzy Osbourne skulle turnéra utan Ozzy. Totalt överjävla patetiskt och ni som inte fattar det borde byta blöjorna och inse att ett Lizzy utan Lynott är som om Bob Dylans trummis skulle dra ihop ett gäng coverbandsmusiker och turnéra under namnet Bob Dylan, fast utan Bob.
Jepp, eller som Gene Simmons sa "-Jag ser att det här bandet fortsätter långt in i framtiden, utan orginalmedlemmar, för bandet är större än någon av individerna i det".
Vet inte om någon har ensamrätt till namnet Thin Lizzy och det kan ju kanske diskuteras huruvida tex Gorham har rätt att använda det. Det kanske hade varit snyggare om de hade lagt till "A tribute to" men skulle inte det kännas mögigt för tex Gorham och Sykes (man får tycka vad man vill om honom förstås) att på något sätt göra en tribute till sig själva (jag vet, Phil var dess starke ledare och starkaste kugghjulet men han skrev inte alla låtar på egen hand)? Från början var ju även Downey med i återföreningen och han var ju dessutom med från första början. Att Phil inte står på scenen med dem borde ju heller inte komma som någon förvåning för någon, mao borde ingen känna sig blåst. Phil och Thin Lizzy är ju en sådan låtskatt som jag tycker är värdig att spridas mer än bara mha de gamla albumen. Sedan om man tycker att nya "Thin Lizzy" gör det dåligt är det bara att undvika och njuta av de gamla skivorna.
Men ok. "A tribute to Phil Lynott" hade ju varit ädlare helt klart.
Danne skrev:Vet inte om någon har ensamrätt till namnet Thin Lizzy och det kan ju kanske diskuteras huruvida tex Gorham har rätt att använda det. Det kanske hade varit snyggare om de hade lagt till "A tribute to" men skulle inte det kännas mögigt för tex Gorham och Sykes (man får tycka vad man vill om honom förstås) att på något sätt göra en tribute till sig själva (jag vet, Phil var dess starke ledare och starkaste kugghjulet men han skrev inte alla låtar på egen hand)? Från början var ju även Downey med i återföreningen och han var ju dessutom med från första början. Att Phil inte står på scenen med dem borde ju heller inte komma som någon förvåning för någon, mao borde ingen känna sig blåst. Phil och Thin Lizzy är ju en sådan låtskatt som jag tycker är värdig att spridas mer än bara mha de gamla albumen. Sedan om man tycker att nya "Thin Lizzy" gör det dåligt är det bara att undvika och njuta av de gamla skivorna.
Men ok. "A tribute to Phil Lynott" hade ju varit ädlare helt klart.
Jag har inget emot att de spelar, det får de gärna göra, det är bara namnvalet jag klagar på. Rättigheter eller inte, att köra under namnet Thin Lizzy utan Phil borde ju kännas 1000 gånger mögigare för Gorham/Sykes än vilket annat namn som helst men som alla andra gamla rockstars så överskattar de sin egen betydelse. ALLA i Lizzy utom Phil var ju utbytbara. De hade ju hur många medlemsbyten som helst och satte t om vick på Downey utan att någon brydde sig, det var ändå Lizzy eftersom Phil var med.
Förstår din poäng Johannes. Faktum är att när jag kollade Youtube igår och sökte liveklipp som visar på vilken fenomenal trummis Brian Downey var (tyckte Bad Reputation vore bra i en liveversion) blev jag lite besviken eftersom det inte alls är Brians flyt i spelet. Till min förvåning (och lättnad) såg det heller inte ut att vara Brian.
Jag älskar Brians trumspel, absolut en stor del av soundet men i det stora hela så tror jag att Thin Lizzy hade blivit lika framgångsrika oavsett vilka musiker Phil valt att ta med. Vilket sjukt bra band det är. Vi hade en Lizzy-diskussion IRL i helgen och jag och min kompis kom ännu en gång fram till att det måste vara världens genom tiderna bästa band.
Johannes skrev:Jag älskar Brians trumspel, absolut en stor del av soundet men i det stora hela så tror jag att Thin Lizzy hade blivit lika framgångsrika oavsett vilka musiker Phil valt att ta med. Vilket sjukt bra band det är. Vi hade en Lizzy-diskussion IRL i helgen och jag och min kompis kom ännu en gång fram till att det måste vara världens genom tiderna bästa band.
Johannes skrev:Jag älskar Brians trumspel, absolut en stor del av soundet men i det stora hela så tror jag att Thin Lizzy hade blivit lika framgångsrika oavsett vilka musiker Phil valt att ta med. Vilket sjukt bra band det är. Vi hade en Lizzy-diskussion IRL i helgen och jag och min kompis kom ännu en gång fram till att det måste vara världens genom tiderna bästa band.
Första gången jag hörde Lizzy var när jag fick en kassett med Chinatown. Fan vad det gungade. Jag och en polare satt nere vid Mälaren hela natten och lät bandet bara snurra...gång på gång på gång...rysningar vid minnet...
Hellish skrev:Måste pinsamt erkänna att jag inte lyssnat på lizzy särskilt aktivt, men en av mina favoriter hittills måste vara Out in the fields... vad tror ni om den? Tänk på att det är fulla människor som ska avnjuta låtarna..
Äsch.. det är väl inte så noga om det råkar vara Gary Moore som körde den, vi lirar den i ett av coverbanden jag harvar på med och den brukar höja stämmning skapligt vi kör även Bad reputation och Whiskey in the jar hmm den sistnämda är nog en trad. och vi spelar den mer som Metallica men skitsamma alla tre brukar gillas! Och givetvis kommer jag att vara på plats, är det klart att blir i Swedbank arena?
Muggen skrev:Äsch.. det är väl inte så noga om det råkar vara Gary Moore som körde den, vi lirar den i ett av coverbanden jag harvar på med och den brukar höja stämmning skapligt vi kör även Bad reputation och Whiskey in the jar hmm den sistnämda är nog en trad. och vi spelar den mer som Metallica men skitsamma alla tre brukar gillas! Och givetvis kommer jag att vara på plats, är det klart att blir i Swedbank arena?
Det tar jag för givet att det blir. Men det skulle inte förvåna mig om nån vill att alltihop ska vara på Parkens utescen. Iofs var det tiotusen där när Gyllene Tider var här på sitt rocktåg, så det finns plats för fler där än inne på arenan. Vi lär ju märka hur det blir.