Ny bil. Men vilken?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag måste säga att jag har jäkligt svårt för moderna lågprofildäck på klassiska bilar även om just de där inte var det värsta man har sett.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

blackparkas skrev:Nej nej nej, ingen ny bil nu!
Vad du än gör så köp inte en flong ny bil!!

Och klart det är skillnad mellan de motoralternativen du gav, men mellan en 1,6L motor i en liten skitbil och en 1,8 i en mellanstor bil så är inte bränsleförbrukningen något att snacka om.
Nåja, det var ju inte KÖPA ny bil jag menade. Toyota har ju kommit på idén att man kan prenumerera på en bil. I mitt fall skulle det då kosta ca 2000/månad ink allt (alla serviceavgifter, reparationer, försäkring, däck osv) förutom skatten (Den kostar 495/år) och soppan (Den dricker enligt uppgift 4,6L/100km blandad körning). När prenumerationen går ut efter 2 år så får man antingen köpa bilen till marknadspris eller fortsätta prenumerera, dock på en ny bil isf.
Låter som en ganska smart affärsidé tycker jag :D
/Linus
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Punkster skrev:

Och klart det är skillnad mellan de motoralternativen du gav, men mellan en 1,6L motor i en liten skitbil och en 1,8 i en mellanstor bil så är inte bränsleförbrukningen något att snacka om.
Nåja, det var ju inte KÖPA ny bil jag menade. Toyota har ju kommit på idén att man kan prenumerera på en bil. I mitt fall skulle det då kosta ca 2000/månad ink allt (alla serviceavgifter, reparationer, försäkring, däck osv) förutom skatten (Den kostar 495/år) och soppan (Den dricker enligt uppgift 4,6L/100km blandad körning). När prenumerationen går ut efter 2 år så får man antingen köpa bilen till marknadspris eller fortsätta prenumerera, dock på en ny bil isf.

Jag tycker också att det låter riktigt schysst. Undrar bara vad som är haken, för en sådan måste det väl finnas? Eller...?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Ska du ha en Aygo förresten?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Indigo skrev:
Punkster skrev:

Jag tycker också att det låter riktigt schysst. Undrar bara vad som är haken, för en sådan måste det väl finnas? Eller...?
Japp, Aygo alt Yaris. Ska åka och kolla på dom imorrn eftermiddag, och höra mig för lite om vad det innebär att prenumerera. Låter ju lite spännande iaf :D

Haken är väl ungefär samma ska som vid leasing gissar jag. Man får betala mer under perioden man har bilen än vad man skulle ha gjort om man tagit ett lån och köpt den. I mitt fall skulle ca 15000 försvinna under en treårsperiod. Man betalar alltså mer än värdeminskningen, om man sedan vill köpa ut bilen så förlorar man pengar.
Men samtidigt tycker jag det verkar smidigt. Och räntan kommer väl knappast att sjunka inom en överskådlig framtid? Kanske inte är så smart att låna pengar nu? :?
/Linus
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hm...
Tror inte man betalar mer än vrädeminskningen, en Yaris sjunker väl med typ 50% på 3 år, minst.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar