Starta eget?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

MALA skrev:Och.... lämna inte bort bokföringen, att sköta den själv under de första åren är den absolut bästa garantin för att få koll på sin verksamhet och lära sig sambanden.
Men.. jag vill jag vill jag vill!!!
Hatar pappersjobb... :(

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

[quote="Randy "SilverBack&"]
blackparkas skrev: Men hur gör man om man använder eget kapital och inte lånar till dessa prylar?
Du bokför det som eget insatt kapital och får alltså ta ut motsvarande belopp ur företaget utan att skatta för det.
Du lånar helt enkelt ut pengarna till rörelsen.[/quote]

Får man ränta på de pengarna utan att skatta?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]
blackparkas skrev: Men hur gör man om man använder eget kapital och inte lånar till dessa prylar?
Du bokför det som eget insatt kapital och får alltså ta ut motsvarande belopp ur företaget utan att skatta för det.
Du lånar helt enkelt ut pengarna till rörelsen.
Får man ränta på de pengarna utan att skatta?[/quote]

Jepp, men det är ingen ränta du beräknar själv utan en formel som beräknar ditt snitt av eget kapital i firman under året
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Skriv svar