Hur funkar ett tangentbord
-
- Medlem+
Hur funkar ett tangentbord
Hur funkar ett tangentbord till en dator? Jag skulle vilja bygga ett eget med tre knappar, mellanslag, pil upp och pil ner för att styra ett seqencer program. Hur fungerar det rent praktiskt då en tangent trycks ner på ett tangent bord av den gamla modellen inte de moderna USB borden.
- Ahab
- Medlem+
Ehm, tror det sitter en krets i t-bordet som tolkar vilken knapp som blivit tryckt på och skickar motsvarande nummer på ps/2 kabeln?
Är det inte lättare att koppla någon usb-dosa mjukvarumässigt så den representerar de knappar du vill ha? Att bygga den själv av elektronik kräver nog en hel del tid och kunnande.
edit: är du duktig på att programmera kan det ju iofs gå att lösa med mikroprocessor och hyfsat enkel elektronik.
Alternativ:

Är det inte lättare att koppla någon usb-dosa mjukvarumässigt så den representerar de knappar du vill ha? Att bygga den själv av elektronik kräver nog en hel del tid och kunnande.
edit: är du duktig på att programmera kan det ju iofs gå att lösa med mikroprocessor och hyfsat enkel elektronik.
Alternativ:

All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- Wall
- Medlem+
http://arcadecontrols.com/arcade_input.shtmlbusse skrev:Hur funkar ett tangentbord till en dator? Jag skulle vilja bygga ett eget med tre knappar, mellanslag, pil upp och pil ner för att styra ett seqencer program. Hur fungerar det rent praktiskt då en tangent trycks ner på ett tangent bord av den gamla modellen inte de moderna USB borden.
All info du någonsin kommer behöva...
Jag plockade isär tgb:et och lödde kablar direkt till kretsen.
Sen är det ju bara att kortsluta för att få önskad funktion.
Skitusel förklaring, jag vet, men plocka isär ett tangentbord så ser du själv hur enkelt det är.
//Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.