Rom-tråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

fieldflower skrev:
flumpedagog skrev:Vad rekommenderas för en nybörjare som uppskattar god rom men inte har den blekaste aningen om vad det är han druckit tidigare?
Beror nog på hur mycket du vill lägga på en flaska...

Plantation kostar en 300-ing och är god - Atlantico kostar en 500-ing och är jättegod...
Captain Morgan kostar en dryg 200-ing och måste blandas med Cola...
Plantation är ett skitbra val till en instegsmodell av "bättre" rom IMO.
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

bootsy skrev:
fieldflower skrev:
flumpedagog skrev:Vad rekommenderas för en nybörjare som uppskattar god rom men inte har den blekaste aningen om vad det är han druckit tidigare?
Beror nog på hur mycket du vill lägga på en flaska...

Plantation kostar en 300-ing och är god - Atlantico kostar en 500-ing och är jättegod...
Captain Morgan kostar en dryg 200-ing och måste blandas med Cola...
Plantation är ett skitbra val till en instegsmodell av "bättre" rom IMO.
Plantation alltså. Finns det bara en variant av den eller?
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Känner mej rätt färdig med Rom, om det inte är i den här formen förstås. :kär:
http://www.youtube.com/watch?v=VttFNZaSVgc
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Trött på Rom. Lite tjatigt att ha till cigarren varje onsdag har jag märkt.... vare sig det är Botran, Ron Zacapa eller vad de nu heter. Får tar ta det lite mer sällan.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

fieldflower skrev: Diplomatico lät spännande - var det Reserva Exclusiva?
Jag vet tyvärr inte, blev bjuden av en polare som jobbar på en bar. Tror inte det var den allra dyraste, han snackade om ca 800 för en flaska. Men den var riktigt bra!

Och vill man börja med rom tycker jag inte Kaptenen är så dålig som vissa vill hävda. Rom finns precis som Whisky i en mängd olika grader mörkhet så jag tycker inte man ska jämföra Kaptenen med en Plantation t.ex., dom försöker inte vara samma sak. Men båda är goda :)

Om jag skulle föreslå något så håll dig borta från Bacardi och Havanna Club (riktigt rävgift) och ingen cola i glaset!

Negrita kan vara en bra väg in. Billig och ganska neutral, inte jätte söt, jätte mörk eller tunn.

Det där med "bra" ditten och dattan kan man ju ta med en klackspark. Det rör sig ju trotts allt om tycke och smak. Du kan ju gå på någon "bra/fin" fransk restaurang och få in vitlöksmarinerad-kråktå som är "bra" men oätligt. Och sedan kan du få världens smakupplevelse på ett shaskigt litet Thaihak. Slå inte på stortrumman det första du gör, våga prova dig fram. Gå på en bar och prova några cl av de vanligaste sorterna tycker jag.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

Chupacaps skrev:
Jag vet tyvärr inte, blev bjuden av en polare som jobbar på en bar. Tror inte det var den allra dyraste, han snackade om ca 800 för en flaska. Men den var riktigt bra!

Och vill man börja med rom tycker jag inte Kaptenen är så dålig som vissa vill hävda. Rom finns precis som Whisky i en mängd olika grader mörkhet så jag tycker inte man ska jämföra Kaptenen med en Plantation t.ex., dom försöker inte vara samma sak. Men båda är goda :)

Om jag skulle föreslå något så håll dig borta från Bacardi och Havanna Club (riktigt rävgift) och ingen cola i glaset!

Negrita kan vara en bra väg in. Billig och ganska neutral, inte jätte söt, jätte mörk eller tunn.

Det där med "bra" ditten och dattan kan man ju ta med en klackspark. Det rör sig ju trotts allt om tycke och smak. Du kan ju gå på någon "bra/fin" fransk restaurang och få in vitlöksmarinerad-kråktå som är "bra" men oätligt. Och sedan kan du få världens smakupplevelse på ett shaskigt litet Thaihak. Slå inte på stortrumman det första du gör, våga prova dig fram. Gå på en bar och prova några cl av de vanligaste sorterna tycker jag.
Köpte en liten flaska Negrita för att den var billig och jag var sugen på rom, men den funkade bara med cola. Kaptenen har jag druckit några gånger, den är väl helt okej. Varför jag vill ha bra tips är för att jag var hos en vän från Guatemala som hade med sig någon 17-årig rom från sitt hemland, vilken han bjöd friskt på. Det var något av det godaste jag druckit. Tycke och smak i all ära, men i ärlighetens namn, när man talar om olika spritsorter, gäller inte regeln "smakar det så kostar det" då? Inte alltid, men oftast är det väl så?
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

flumpedagog skrev:
Chupacaps skrev:

Köpte en liten flaska Negrita för att den var billig och jag var sugen på rom, men den funkade bara med cola. Kaptenen har jag druckit några gånger, den är väl helt okej. Varför jag vill ha bra tips är för att jag var hos en vän från Guatemala som hade med sig någon 17-årig rom från sitt hemland, vilken han bjöd friskt på. Det var något av det godaste jag druckit. Tycke och smak i all ära, men i ärlighetens namn, när man talar om olika spritsorter, gäller inte regeln "smakar det så kostar det" då? Inte alltid, men oftast är det väl så?
Mja... Det beror nog på vad man gillar... Det finns svindyra som tydligen smakar spritigt.

Såklart man helst ska prova alla sorter själv, men hittar man en recensent som verkar ha samma smak som en själv är det ju till stor hjälp.
Sidan http://www.romrom.se stämmer bra överens för mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem

Inlägg av Chupacaps »

flumpedagog skrev:Tycke och smak i all ära, men i ärlighetens namn, när man talar om olika spritsorter, gäller inte regeln "smakar det så kostar det" då? Inte alltid, men oftast är det väl så?
Enligt mina erfarenheter behöver det verkligen inte vara så. Inte med rom iaf, någon annan spritsort vill jag inte uttala mig om då jag har för dålig koll. Har som sagt ca35 olika sorter hemma av olika prisklasser och enligt mig så är pris absolut inget pålitligt riktmärke.Pratar men Whisky kanske det är något annat.

Romtillverkning har så mycket att göra med blandning och sockerrörets kvalité (precis som vin och druvor). Så hittar du en rom du gillar så leta efter fler märken från den ön. Sockerrören är olika på de olika öarna = olika smak, dessutom har koloniallandet också betydelse då de hade olika preferenser vilket ledde till olika destilleringsprocesser. Det är därför man kam hitta Brittiska, Franska och Spanska flaggor på flaskorna och stavar rom olika.
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Fortfarande ingen som provat Dillon?
Typ 370:- och finns på varenda Systembolag.
Lite märkligt med en så prisvärd rom.

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Ingemar Sundström
Medlem+

rom

Inlägg av Ingemar Sundström »

Du Geddan som verkar bra på Rom. Vad är skillnaden på Dillon och Plantation förutom en hundring i pris? Ska testa Plantation nu i helgen. Ev om man hinner förbi och ta en Dillon också.
Ingemar
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Re: rom

Inlägg av Geddan »

Ingemar Sundström skrev:Du Geddan som verkar bra på Rom. Vad är skillnaden på Dillon och Plantation förutom en hundring i pris? Ska testa Plantation nu i helgen. Ev om man hinner förbi och ta en Dillon också.
Ingemar
Det är lite som att jämföra Markers Mark och en Single Malt.
En Markers Mark blandar man gärna med Cola och man kan zippa på en hutt.
En single malt blandar man inte med cola, utan slår i ett fint glas och suger på en längre stund.
Så Dillon är lite mer single malt, helt enkelt. =)
- Jan Hellman
Ingemar Sundström
Medlem+

rom

Ok tror jag förstår. Nästan. Fast jag gillar inte cola i w.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Ingemar Sundström skrev:Ok tror jag förstår. Nästan. Fast jag gillar inte cola i w.
Användning av Cola är underskattat!
Det är t.o.m så att det går att dricka rödvin om man tillsätter Cola.
- Jan Hellman
Ingemar Sundström
Medlem+

rom

Tonårsfasoner. Det gör dottern med Svartvinbärs vin.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

När jag jobbade hos spritimportören Symposion i Malmö smakade jag några romsorter som var en ganska stor upplevelse. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de hette, men de var mörka. Familjen Kuuttanen har alltid förefallit ha ett bra sinne för att leta upp bra varor, så jag tror att jag med gott samvete kan rekommendera Karukera Rhum Vieux från Guadeloupe, även om den inte verkar vara särskilt mörk.
Bild
DOFT
Bitter mörk choklad, torkad frukt –fikon
SMAK
Kraftfull. Lång eftersmak. Unik rom med mycket karaktär

Jag såg nånstans på webben att det tydligen finns några unga, billiga sorter från Karukera också. Dessa bör man undvika.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

rom plus coca-cola är nog det äckligaste jag vet i groggväg.
Hellre renat med folköl (underskattat)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tripod skrev:När jag jobbade hos spritimportören Symposion i Malmö smakade jag några romsorter som var en ganska stor upplevelse. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de hette, men de var mörka. Familjen Kuuttanen har alltid förefallit ha ett bra sinne för att leta upp bra varor, så jag tror att jag med gott samvete kan rekommendera Karukera Rhum Vieux från Guadeloupe, även om den inte verkar vara särskilt mörk.
Bild
DOFT
Bitter mörk choklad, torkad frukt –fikon
SMAK
Kraftfull. Lång eftersmak. Unik rom med mycket karaktär

Jag såg nånstans på webben att det tydligen finns några unga, billiga sorter från Karukera också. Dessa bör man undvika.
Såg spännande ut.
Finns ju på systemet, men för 1000:- flaskan kanske det dröjer lite innan jag provar...
anli skrev:rom plus coca-cola är nog det äckligaste jag vet i groggväg.
Hellre renat med folköl (underskattat)
Cola är gott, och lite extra gott med rom.
Medlem i PB50+
Ingemar Sundström
Medlem+

rom

Plantation var kanongod tycker JAG. Kanske lite godare än Capten Morgans spiced gold i MIN smak. Men Dillon var inget i MIN smak direkt. Fast i rätt miljö kanske. Absolut drickbar i alla fall. Utan cola. LCHF=inget socker.
Men det är tur att smaken är olika. Gärna fler tips åt Plantation-hållet om ni har några. För MIN del.
Mvh/Ingemar[/b]
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ron Barcelo var inte så dum, nå'n slags mellaläge jämfört med Dillon och Plantation.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Ingemar Sundström
Medlem+

rom

BBQV skrev:Ron Barcelo var inte så dum, nå'n slags mellaläge jämfört med Dillon och Plantation.
Menade du prismässigt eller smakmässigt? Med eller utan cola?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Ingemar Sundström skrev:Plantation var kanongod tycker JAG. Kanske lite godare än Capten Morgans spiced gold i MIN smak. Men Dillon var inget i MIN smak direkt. Fast i rätt miljö kanske. Absolut drickbar i alla fall. Utan cola. LCHF=inget socker.
Men det är tur att smaken är olika. Gärna fler tips åt Plantation-hållet om ni har några. För MIN del.
Mvh/Ingemar[/b]
Om du gillade vanliga Plantation måste du prova 20th anniversary extra old-varianten.
En dryg hundring dyrare och godare.
Bara flaskans form är värd den där hundringen.
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ingemar Sundström skrev:
BBQV skrev:Ron Barcelo var inte så dum, nå'n slags mellaläge jämfört med Dillon och Plantation.
Menade du prismässigt eller smakmässigt? Med eller utan cola?
Jag tänkte smakmässigt, men det stämmer med priset också tror jag.
Alltid utan cola...

Presentation
Ingemar Sundström
Medlem+

rom

Säger du det så måste jag nog göra det. Fan det blir dyrt det här. Kanske måste bygga barskåp också. Eller ett basskåp. Kanske nån fin baslåda, vore inte så dumt kanske. Har en dubbel 18" låda. Räcker det tror ni?
Mvh/Ingemar
Ingemar Sundström
Medlem+

rom

Svaret passade in på både BBQV och Fieldflower.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Fel av mig, Barcelo är t.o.m. billigare än Captain Morgan!

Presentation
Skriv svar