Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Johannes skrev:
Indigo skrev:Japp, IS är grymt najs. Men om man fotar med stativ ska IS stängas av.

Vad är det för objektiv du har? 70-200/f4?
Canon 24-105mm f/4L IS
Just det! Det visste jag ju, om jag tänker efter =) Har aldrig prövat just det faktiskt, men de sägs vara jäkligt bra.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

canonfjantar.. ;)
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

hmmmmm själv vill jag ha en bättre mobilkamera efter min upptäckt att man kan direktuppdatera bloggen med mobilen. Kul ju! :joy:
Även om bilderna blir pissdåliga så blir ändå känslan lite kul..

Förresten,, ni som roar er med plåtning. Min kamera är en korkboll, japp tror fanskapet är dement.
Får hela tiden upp att "inget objektiv finns monterat". Fast eländet sitter på. Ska ta ex 2 bilder påkatten så kan han tappa bort objektivet mellan två avtryck... Får då stänga av kameran och sätta på den å då vips så kommer han ihåg att objektivet sitter framtill.
Kopplingar ser rena ut osv.

Kan det vara någon dement drivrutin?

När han väl hittat objektivet igen så fungerar han hur snällt som helst. Så bilderna osv blir bra, enda som är är just det att han tappar minnet.

(sony a100)
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har ingen koll alls, det objektivet är det enda jag haft förutom kit-objektivet och ett 50/1.8 som jag köpte för en tusing. Jag är nybörjare och köpte mitt 24-105/4 begagnat av en polare för ett bra pris och tänkte att om jag tröttnar så kan jag ju alltid sälja det, det är ju ganska bra andrahandsvärde på kvalitétsobjektiven. När det gäller Canon eller Nikon eller vad man nu kan tänkas köra på så har jag ingen åsikt, har aldrig testat något annat än mina egna prylar. Är det så stor skillnad? Jag valde Canon för att min polare som är fotograf har Canon och jag kunde få låna objektiv av honom.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Johannes skrev:Jag har ingen koll alls, det objektivet är det enda jag haft förutom kit-objektivet och ett 50/1.8 som jag köpte för en tusing. Jag är nybörjare och köpte mitt 24-105/4 begagnat av en polare för ett bra pris och tänkte att om jag tröttnar så kan jag ju alltid sälja det, det är ju ganska bra andrahandsvärde på kvalitétsobjektiven. När det gäller Canon eller Nikon eller vad man nu kan tänkas köra på så har jag ingen åsikt, har aldrig testat något annat än mina egna prylar. Är det så stor skillnad? Jag valde Canon för att min polare som är fotograf har Canon och jag kunde få låna objektiv av honom.
Nej, det är egentligen inte så stor skillnad. De går om varandra lite då och då med olika nya funktioner och prestanda. Men mest är det en smaksak tycker jag. Jag gillar inte alls ergonomin på Nikons proffshus till exempel. Och Canon har nästan alltid varit bättre på höga ISO-tal, men nu har ju Nikon kommit ifatt på den fronten. Och så tycker jag att Canons vita objektiv är snyggare än Nikons svarta =)
gäst

Inlägg av gäst »

Det hade varit fint om Canon började med bildstabilisator i kamerahuset precis som Sony gör. Jag tror att dom gör det i alla fall. För mig som plåtar nästan uteslutande handhållet så hade det varit perfekt.
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

sony har stabilisatorn i kamerahuset. Helt underbart.
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Lämnade in min gamla KM Dimage A1 på reparation igår efter att den spenderat 3 år i kartongen..
CCD-elementet hade kajkat ur tydligen..

Va riktigt nöjd med den innan den dog..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Johannes skrev:Det hade varit fint om Canon började med bildstabilisator i kamerahuset precis som Sony gör. Jag tror att dom gör det i alla fall. För mig som plåtar nästan uteslutande handhållet så hade det varit perfekt.
Det kommer de nog aldrig att göra, de har redan ett så pass stort utbud av objektiv med IS. Dessutom finns det fördelar med bildstabilisering i objektivet tycker jag i alla fall. Dels att IS:en kan optimeras till just det objektivet som det sitter i. Och så gillar jag att faktiskt se när bilden stabiliseras, det gör man inte när den sitter i kameran.
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

Liten skrev:Lämnade in min gamla KM Dimage A1 på reparation igår efter att den spenderat 3 år i kartongen..

har a2:an utlånad till min far.
Trevlig pryl.. :D
Fieldflowers groupie
gäst

Inlägg av gäst »

Indigo skrev:
Johannes skrev:Det hade varit fint om Canon började med bildstabilisator i kamerahuset precis som Sony gör. Jag tror att dom gör det i alla fall. För mig som plåtar nästan uteslutande handhållet så hade det varit perfekt.
Det kommer de nog aldrig att göra, de har redan ett så pass stort utbud av objektiv med IS. Dessutom finns det fördelar med bildstabilisering i objektivet tycker jag i alla fall. Dels att IS:en kan optimeras till just det objektivet som det sitter i. Och så gillar jag att faktiskt se när bilden stabiliseras, det gör man inte när den sitter i kameran.
Anledningen till att jag skulle vilja ha IS i huset är främst för att jag är lite inne på att köpa ett vidvinkelobjektiv men jag har inte hittat något med IS ännu. Som jag sa innan så kör jag nästan alltid handhållet, jag orkar inte släpa med mig ett stativ, och efter att ha jämfört bilder tagna med och utan IS så har jag insett att jag nog är ganska beroende av den funktionen. Inget stativ och ingen blixt är det som gäller för mig, då är IS guld värt. Hur menar du med att man "ser bilden stabiliseras"? Menar du när man jämför en bild tagen med IS och en tagen utan eller menar du att man ser det i sökaren? Det har jag i så fall aldrig tänkt på.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

ff´s pfyrix skrev:
Liten skrev:Lämnade in min gamla KM Dimage A1 på reparation igår efter att den spenderat 3 år i kartongen..

har a2:an utlånad till min far.
Trevlig pryl.. :D
Mmm.. För att vara en liten budget/fake-systemkamera så gör den sitt jobb riktigt bra.. :)
gäst

Inlägg av gäst »

Varför finns det ingen Canon-vidvinkel med bildstabilisator?
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
macahan skrev:Scott kelby är killen bakom dessa böcker: http://www.adlibris.com/se/searchresult ... duct=False
Han anser detta generellt.
I så fall bör man nog inte köpa hans böcker. Att blända ner till f/22 är oftast fullständigt onödigt och ger på småbildsformat och APS-C mest oskärpa från diffraktion. På mellanformat och storformat är det ingen fara eftersom de "Airy discs" som bildas vid f/22 fortfarande är väldigt små i förhållande till filmformatet.

Den som tror att jag talar i nattmössan kan kika här: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... LI=0&API=3
För muspekaren över bilden så syns skillnaden mellan f/5,6 och f/16. Blev det bättre? Nja. Detta är ändå ett helt steg från f/22, som är ännu värre.

Tillägg: Som väntat blir det ännu värre på APS-C-formatet: http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=6

Landskap fotar de flesta med vidvinkel, så behovet av stort skärpedjup uppfyller man redan vid ganska stor bländaröppning. Men visst kan man blända ner till f/22 när det verkligen behövs. Exempelvis när man har något ganska nära i förgrunden som ska vara skarpt samtidigt som bakgrunden ska vara skarp. Det tråkiga är att båda blir lite halvt oskarpa av diffraktion istället.
Jag har läst den första av hans digitalfotoböcker och kommer snart att läsa del 2. Kelby är en lustigkurre med kass humor som drar värdelösa skämt på nästan varje sida. Dessutom så tycker jag att vissa av hans fototips är ganska dåliga men jag har trots det lärt mig en hel del nyttigt från boken också men det beror nog på att jag är väldigt grön när det gäller foto. Springer man 100 meter på 30 sekunder så är det ju inte så svårt att bli dubbelt så bra på kort tid medans du jagar hundradelar när du tränat 100-metertslöpning i några år. (Förstod någon den där jämförelsen?)
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Johannes skrev:Varför finns det ingen Canon-vidvinkel med bildstabilisator?
Jag tror att det är för att det inte är alls lika viktigt. Ju mer vidvinkel desto mindre gör skakningarna av kameran skillnad.

Men det finns ju i alla fall ner till 17mm med IS. Och 18-55:an med IS är väldigt billig och faktiskt riktigt bra optik för pengarna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är för lite foton i den här tråden nu.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Indigo skrev:
Johannes skrev:Varför finns det ingen Canon-vidvinkel med bildstabilisator?
Jag tror att det är för att det inte är alls lika viktigt. Ju mer vidvinkel desto mindre gör skakningarna av kameran skillnad.
Men det finns ju i alla fall ner till 17mm med IS. Och 18-55:an med IS är väldigt billig och faktiskt riktigt bra optik för pengarna.
Aha, det visste jag inte. Tackar! Skönt, då kan jag sluta noja över det.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Fick tillbaka Dimage A1an i fredags..
Blir lite roligare bilder då...

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Bild

Schnöööööööööööööö
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Grafen skrev:Katter är underbara och Tiger var riktigt söt!
+ 34290875 :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

Bild

Har funderat på att köpa någon lite bättre Systemkamera att ha att fota med.
Någon som rekommenderas?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

beror på.. har du prylar till något fabrikat sedan tidigare?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Liten skrev:Fick tillbaka Dimage A1an i fredags..
Blir lite roligare bilder då...
Du trivs bra på golvet du ;)?
Användarvisningsbild
Hugo Drax
Medlem+

Inlägg av Hugo Drax »

macahan skrev:beror på.. har du prylar till något fabrikat sedan tidigare?
Nej, det enda jag har är en vanlig Canon digitalkamera.

Brorsan har nyligen köpt en Canon EOS 450 eller något liknande och blev så sjukt sugen när jag fick testa hans!

Är ju inte hur seriös som helst, men tycker det är kul att leka med fotoinställningar osv.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

då tycker jag du kan välja och vraka bland canons sortiment.. framförallt för att du känner folk som har samma märke som man kan låna saker av.. kanske. Köp det du har råd med helt enkelt, ingenting är direkt dåligt som finns att köpa idag..
Skriv svar